Ook lokale restaurants kunnen inzetten op overtuigingsprincipes

Bekend met marketingtermen? Dan heb je vast wel eens van de 7 principes van Cialdini gehoord. Robert Cialdini, hoogleraar en onderzoeker, wordt gezien als dé expert op het gebied van overtuigen. Hij schrijft boeken en reist de hele wereld rond om lezingen te geven over beïnvloedingstechnieken. En zeg je beïnvloedingstechnieken dan zeg je persuasive design: het beïnvloeden van het beslissingsproces op basis van verschillende overtuigingsprincipes, welke voortkomen uit de wetenschap van gedragspsychologie. Wil je leren hoe je deze principes toe kan passen op je eigen website? Lees dan vooral verder. 

Het Lokaal

We nemen in dit artikel Het Lokaal, een Amersfoortse winkel en restaurant waar lokale producten centraal staan, onder de loep. We kijken hoe de website volgens de principes van Cialdini een verbeterslag kan maken. Het Lokaal hoopt met haar website dat websitebezoekers getriggerd worden om een reservering te maken voor het restaurant. Daarnaast zijn er ook kerstpakketten te bestellen en workshops te boeken. Genoeg mogelijke conversiemomenten dus, laten we aan de slag gaan.

Commitment en consistentie

Dit principe draait om bezoekers stapsgewijs enthousiast te maken voor je product (de pakketten), dienst (de workshops) of het restaurant. Je wilt graag loyaliteit creëren door bijvoorbeeld de mogelijkheid voor het inschrijven van een nieuwsbrief. Het Lokaal heeft dit nog niet als optie op haar website terwijl er wel heel veel nieuwswaardige berichten op staan zoals de lokale feesten die er bij Het Lokaal worden gevierd: de Warme Wintermarkt en 3FM Serious Request. Ik raad ze dus aan om de optie van het inschrijven op de ‘lokale nieuwsbrief van Het Lokaal’ zeker mee te nemen. Door commitment met de organisatie te ontwikkelen onder de bezoekers zullen zij sneller overgaan tot aankopen of een reservering.

Huidige situatie website Het Lokaal
Gewenste situatie

Sympathie

Een aankoop of reservering doen bij een restaurant waarvan het personeel sympathiek overkomt werkt beter dan als je dat personeel helemaal niet kan zien op de website. Een aansprekende ‘over ons’ pagina met foto’s of misschien wel video’s van het personeel is al een heel mooi begin voor Het Lokaal. Als je nog een stapje verder wilt gaan kan je bijvoorbeeld een chat opnemen op je website. Dit is wel iets minder gebruikelijk voor een restaurant. Hieronder zie je een voorbeeld van een Amersfoortse winkel die voorheen ook een klein horeca gedeelte had. Zij hebben een hele mooie ‘over ons’ pagina waarin hun missie en visie duidelijk wordt en waar je kennis maakt met de gezichten achter de winkel.

Voorbeeld van een goede ‘over ons’ pagina

Sociale bewijskracht

Stel, je zoekt naar een pizzeria in hartje Amsterdam. Check je dan ook niet eerst de reviews voordat je reserveert? Veel mensen zoeken voorafgaand aan hun reservering bevestiging bij klanten die hun voor zijn gegaan. Een pagina met klantenreviews zou een hele goede aanvulling zijn op de website van Het Lokaal. Een goed voorbeeld hiervan is de website van restaurant Boompjes. Zij hebben een review pagina in hun menu op de website opgenomen waarin ze alle artikelen waarin zij genoemd zijn laten zien. Hierdoor bewijzen ze dat ze niet zomaar een restaurant zijn maar onder andere in lijstjes van ‘best vegetables restaurants 2020’ en de ‘Michelin Gids van 2020’ staan.

Review pagina van restaurant Boompjes

Wederkerigheid

Tja, we blijven Nederlanders dus als wij iets geven dan willen we daar ook iets voor terug hebben. En zo werkt dat ook andersom. Als iemand iets aan ons geeft dan voelen we ons geneigd om iets terug te doen. Voor Het Lokaal zou dat kunnen betekenen dat ze een voucher beschikbaar stellen op de website die de bezoeker bij een eerste reservering op een diner een gratis kop koffie oplevert. 

Conclusie

Wie wel eens bij Het Lokaal in Amersfoort is geweest weet dat het een fantastische plek is waar mensen werken met veel passie voor lokaal eten. Op online gebied zou het goed zijn om de bovengenoemde principes toe te passen zodat ze voortaan niet alleen op de zaterdag maar ook op de andere dagen vol zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *