Waarom je als bedrijf juist aan e-mailmarketing moet doen!

Waarschijnlijk ontvang je net zoals de rest van Nederland regelmatig e-mails met nieuwsbrieven en aanbiedingen van diverse merken. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat 67% van de Nederlanders namelijk de e-mail gebruikt voor het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals. Voor bedrijven is het daarom enorm interessant om het regelmatige gebruik van e-mail toe te passen in de marketingstrategie. Waarom? Daar kom je achter in dit artikel!

Wat is e-mailmarketing

De eerste e-mail over een computernetwerk is in 1971 verzonden door Ray Tomlison en was het begin van een nieuw communicatie tijdperk. Deze manier van communicatie wordt tegenwoordig voor diverse doeleinden toegepast, voor privé tot zakelijk. Veel bedrijven gebruiken de e-mail in hun marketingstrategie. E-mail marketing is een vorm van direct marketing. Via deze manier van communicatie wordt een bericht direct naar de ontvanger verstuurd. Zo’n bericht kan nieuws, aanbiedingen, servicemeldingen of klanttevredenheidsonderzoeken bevatten. 

Hoezo juist e-mail?

E-mailmarketing is voor elk bedrijf interessant, omdat dit een perfect middel is dat je helpt om contact te leggen met je publiek om jouw merk te promoten en de verkoop te verhogen. Je kunt e-mails inzetten voor diverse doeleinden, als producten verkopen, nieuws delen, de cart abandonment rate verbeteren of juist storytelling. Deze manier van marketing is juist hét middel om de klantloyaliteit te verhogen. Door e-mailmarketing toe te passen kan je de verkoop bij bestaande klanten verhogen en gemakkelijk leads genereren, denk aan een welkomstbonus na de aanmelding bij de nieuwsbrief. Je wil graag communiceren met je doelgroep en tegelijkertijd je sales boosten? Dan is e-mailmarketing het geschikte communicatiemiddel voor jou.

Psychologie maakt jouw e-mails aantrekkelijker!

Iedereen kan wel een e-mail typen, maar slaat die wel aan bij je doelgroep? Met de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini leer je hoe je via gemakkelijke handelingen je e-mails succesvoller maakt.

  • Sociale bewijskracht

    Mensen zijn sociale dieren en zoeken altijd bevestiging van anderen als het gaat om een aankoop. Wanneer je via de e-mail je sales wil boosten, is dit een effectieve manier om als bedrijf daarop in te spelen. Denk hierbij aan het toevoegen van positieve reviews van tevreden klanten over het product wat je wil aanprijzen aan de nieuwsbriefontvangers.
Bron: : e-mail van Gisou waarin sociaal bewijskracht goed wordt toegepast
  • Autoriteit
    Klanten doen graag een aankoop bij bedrijven die autoriteit uitstralen. Door van keurmerken, behaalde prijzen of juist van het tonen van onderzoeksresultaten in de e-mails kan je het gevoel van autoriteit opwekken bij de ontvangers. Zij zien dan dat je weet waar je over praat en dat jij de beste aanbieder bent van een bepaalde dienst of product. 
Bron: e-mail van The Body Shop waarin autoriteit goed wordt toegepast.
  • Schaarste
    Iedereen wordt hebberig wanneer een product of dienst in een beperkt aantal verkrijgbaar is of wanneer een speciale aanbieding voor een bepaalde tijd geldt. Mensen zijn kwetsbaar voor het gevaar om iets mis te lopen. Wanneer je het gevoel van schaarste weet op te wekken in jouw e-mails, wordt jouw doelgroep aangespoord om sneller tot actie over te gaan.
  • Consistentie  en commitment
    Bij dit principe van Cialdini gaat het om de ontvangers stapsgewijs enthousiast te maken over jouw dienst (commitment), maar de aandacht moet je wel vasthouden (consistentie). Pas dit toe door nieuwe klanten een kleine korting te geven en mail loyale klanten regelmatig met wat leuks.
  • Wederkerigheid
    Wederkerigheid gaat over de welbekende uitspraak, namelijk ‘geven en nemen’. Jij geeft iets aan een persoon, waardoor de andere partij iets aan jou teruggeeft. Dit kan je inzetten door mensen korting te geven na het aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Geven = krijgen.
Bron: pop-up van Farfetch.com waarin wederkerigheid goed wordt toegepast.
  • Sympathie 
    Mensen hebben een voorkeur voor merken waar zij sympathie voor hebben. Verschillende manieren waarmee jij al de gunfactor wint op jouw website zijn een ‘over ons’ pagina op de site en een vriendelijke kantenservice. Alleen hoe wek je sympathie op via e-mail? Dat kan je doen door bijvoorbeeld nauw in contact te blijven met een klant na een bestelling en ze tot in detail op de hoogte te houden wat de status is van hun order.
  • Eenheid
    Dit principe staat voor de grote behoefte van de mens om ergens bij te horen. Eenheid kan je implementeren in jouw e-mailmarketing door een community te bouwen. Laat de klanten zich tot één groep voelen. 

3 korte tips om je e-mailmarketing te optimaliseren

  • Geef je e-mails een mooi, maar ook passend design

Zorg ervoor dat je e-mails mooi zijn opgemaakt en passend zijn bij jouw merk, maar zeker ook met de boodschap die jij wil leveren aan de ontvangers.

  • Test je e-mails

Door je e-mails te testen via de A/B-manier, kom je erachter wanneer jouw mailtjes beter aanslaan bij jouw doelgroep.

  • Maak gebruik van handige tools

Er zijn diverse e-mailmarketing platformen die jou het leven wat makkelijker maken (als MailChimp en Privy), waar je e-mails in kan opstellen, versturen en resultaten bekijken.

Kortom: e-mailmarketing biedt enorm veel manieren waarmee jij jouw klanten kan laten binden met je merk en tegelijkertijd je sales een hoge boost kan geven. Heb jij al een idee hoe je e-mailmarketing gaat inzetten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *