Van niks naar kliks: 3 tips om beter gevonden te worden op Instagram

Met meer dan een 1 miljard actieve Instagramgebruikers zou je toch denken dat er genoeg gebruikers zijn die wachten op jouw content. Maar om die gebruikers te bereiken, moeten ze wel eerst je account kunnen vinden. Dat is waar SEO om de hoek komt kijken. Nu hoor ik je denken: ‘Zoekmachine optimalisatie, is dat niet iets wat je inzet om je website te optimaliseren?’. Zeker, maar gelukkig kun je het ook inzetten om je organisch bereik op social mediakanalen als Instagram te vergroten. Wil je weten welke technieken jij als social media marketeer kan inzetten om je bereik te vergroten? Ik geef je 3 tips waarmee jouw account binnen no-time beter gevonden wordt.  

Waarom SEO inzetten op Instagram?

Instagram is een ideaal platform om inspiratie op te doen voor nieuwe aankopen. Maar liefst 83% van de mensen gebruikt het platform om nieuwe producten of diensten te ontdekken. Ben je op zoek naar een goede bakkerij, een paar kleurrijke sneakers of een lekker recept om te koken? Vul het in via de zoekfunctie van Instagram en voilà: je vindt tientallen resultaten. De zoekfunctie van Instagram brengt dus vraag en aanbod bij elkaar. Net als bij Google gebeurt dit via een algoritme die beoordeeld of de content aansluit bij de vraag van de gebruiker. Het algoritme kijkt daarbij naar verschillende factoren. Door inzicht te hebben in deze factoren kun jij ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw profiel daadwerkelijk kunnen vinden. Maar hoe pak je dat nou precies aan?

Bron: Facebook (2019)

1. Een zoekwoordje hier, een zoekwoordje daar

We beginnen bij het begin: het optimaliseren van je profiel. Je profiel vormt de basis om gevonden te worden in de zoekresultaten. Het is daarom van belang om deze een kleine opfrisbeurt te geven. Allereerst kun je een primair zoekwoord verwerken in je gebruikersnaam en/of naam. Dit is je belangrijkste zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Stel je bent een Italiaans restaurant met de naam ‘Buono’, dan kun je die naam instellen als gebruikersnaam en vul je bij het veld ‘naam’ in je Instagrambio ‘Restaurant Buono’ in. Hierdoor vergroot je de kans om gevonden te worden op het relevante zoekwoord ‘restaurant’. Daarnaast kun je de biografie optimaliseren door een aantal secundaire zoekwoorden te vermelden met betrekking tot je merk. Heb je moeite met het bedenken van keywords? Er zijn genoeg tools die je kunnen helpen bij het vinden van de juiste termen, zoals Hootsuite. Probeer je bio echter niet vol te stoppen met keywords, want het is de kunst om niet te overdrijven.   

2. #gebruikdejuistehashtags

Het klinkt wellicht voor de hand liggend om hashtags te gebruiken. Toch worden ze nog niet altijd optimaal ingezet of nog erger: ze worden helemaal niet gebruikt. Zonde! Want ook via hashtags kun je gevonden worden. Per Instagrampost wil je daarom een aantal relevante hashtags toevoegen. Met de nadruk op relevant, want de hashtag #lekkereten is natuurlijk niet zo passend als je een kledingwebshop hebt. Laat populaire hashtags die niet matchen met je post daarom vooral links liggen. Wat kan ik dan wel doen? Kijk eens naar welke hashtags vergelijkbare accounts gebruiken en kijk welke interessant zijn voor jou. Gebruik liever niet onder iedere post dezelfde hashtags, want dit kan door Instagram als spam worden bestempeld. Verder is het ook niet af te raden om hele populaire of algemene hashtags in te zetten, omdat deze vaak zo veel berichten bevatten dat jouw content waarschijnlijk ondergesneeuwd raakt. Daarnaast heb je misschien de vraag hoeveel hashtags je per bericht moet gebruiken. Je mag maar liefst 30 hashtags per post gebruiken, maar dat hoeft uiteraard niet. Ben je van plan om meer dan 10 hashtags te gebruiken? Dan kun je er ook voor kiezen om alleen de belangrijkste in je caption te zetten en de overige te plaatsen in een reactie onder je post. Dit staat net wat mooier, maar test vooral uit wat voor jou goed werkt.  

3. Haal je voordeel uit alt-teksten

De term alt-tekst klinkt je vast bekend in de oren. Het is een alternatieve tekst die omschrijft wat er precies op een afbeelding te zien is. Hierdoor kunnen zoekmachines een afbeelding beter begrijpen. Ook op Instagram zijn alt-teksten belangrijk. Deze omschrijving wordt getoond aan mensen met een visuele beperking, maar dus ook gebruikt als SEO-factor. Creëer een duidelijke omschrijving van de foto en verwerk je belangrijkste zoekwoord erin. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid én vindbaarheid van je post. Oftewel: twee vliegen in één klap.

Het instellen van een alt-tekst is erg makkelijk. Kies een afbeelding die je wilt uploaden en ga naar de pagina waar je een caption kan toevoegen. Klik vervolgens helemaal onderaan op ‘geavanceerde instellingen’. Bij het kopje toegankelijkheid zie je nu de optie om een alternatieve tekst te schrijven. Schrijf hier vervolgens je tekst en klik tot slot op klaar. Zo eenvoudig kan het zijn!

Op naar de top

Als het goed is heb je nu alle SEO-kennis in huis om de top van de zoekresultaten te bereiken. Zo zie je maar dat SEO niet alleen gebruikt kan worden om websites te optimaliseren, maar dat het ook op Instagram je zichtbaarheid kan vergroten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *