Je digitale voetafdruk: wat je onbedoeld achterlaat op het internet

Post jij wel eens iets op Insta? Of gebruik je Google Maps? Hoogstwaarschijnlijk is je antwoord volmondig ‘ja’. Deze functies zijn niet meer weg te denken anno 2022. Maar denk je wel eens na over de datasporen die je achterlaat?

Je digitale voetafdruk groeit met de dag. En vaak heb je dit niet eens door. Alles op het internet is permanent en voor (bijna) iedereen te bekijken. Misschien herken je het wel; een boze comment die je plaatste in een opwelling of een dronken festival foto. Waarvan je de volgende dag spijt hebt dat je het hebt geplaatst. Daarom is het goed om na te denken over wat je bewust wilt achterlaten. En vaak is het achterlaten van data niet eens bewust bij ons. Het gebruiken van apps en websites en je activiteiten daarop worden ook scherp in de gaten gehouden door organisaties.

Data zijn in de wereld van nu zeer waardevol. Het is nog nooit zo makkelijk geweest voor bedrijven om precies te weten waar hun doelgroep interesse in heeft en wat ze allemaal uitvoeren. Door middel van cookies kijken ze mee naar je gebruik op hun websites. En deze gegevens verkopen die bedrijven onderling ook nog eens aan elkaar. Zo bouwen ze een ontzettend groot databestand over jou als persoon op. Aan de hand hiervan adverteren ze gericht op jou.

Niet alleen bedrijven kijken naar je activiteiten online, ook werkgevers doen dit. Het is goed om na te denken wat jouw scheidingslijn is tussen werk en privé en wat je wil laten zien aan je werkgever. Werkgevers kunnen zelfs overgaan tot ontslag als ze het social mediagebruik van werknemers ongepast vinden. Door de jaren heen is deze reden van ontslag dan ook sterk toegenomen volgens Olav Wagenaar, jurist bij DAS. Hij raadt aan om op te passen met bijvoorbeeld feestfoto’s of boze comments met een politieke lading. ‘Een bepaald gedrag kunnen werkgevers al snel zeer kwalijk vinden’.

Maar wat kun je nou doen? En hoe begin je met het opruimen of verminderen van jouw digitale voetafdruk?

  • Allereerst kan je beginnen met cookiebestanden op te ruimen. Op de site van de Consumentenbond staat per browser en/of apparaat hoe je dit stap voor stap doet (https://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/cookies-verwijderen).
  • Het tweede dat je kan doen is jezelf eens Googelen. Zijn er zoekresultaten die je tegenkomt die nu misschien ongepast zijn of die je later tegen kunnen gaan werken? Verwijder die informatie dan. Ook kan je eventueel bepaalde profielen privé maken.
  • Ga ook eens na wat voor soort (social media) accounts je allemaal hebt en wat voor gegevens op die accounts staan.
  • Ook is het goed om na te denken over locatievoorzieningen in de apps die je gebruikt. Als je Google Maps opent zie je gelijk waar je bent en bij 9292 kan je ook gelijk je reis plannen vanaf je huidige locatie. Bij veel apps is het niet nodig dat ze je locatie hebben. Als je een iPhone hebt, doe je dit via’ Instellingen’ > ‘Privacy’ >’ Locatievoorzieningen’. Je krijgt een overzicht per app te zien of ze jouw locatie gebruiken en wanneer. Als je op de app klikt, kan je de locatiegegevens wijzigen of controleren (meer info via https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iph3dd5f9be/ios).
  • Als je een Android telefoon gebruikt, heeft Google Support ook een pagina met informatie hierover (via https://support.google.com/accounts/answer/3467281?hl=nl#:~:text=U%20bepaalt%20welke%20locatiegegevens%20uw,mijn%20locatie%20in%20of%20uit)
  • Check bij (web)sites altijd of de URL begint met ‘HTTPS’. De ‘S’ staat voor ‘Secure’. Als de URL dit niet bevat kan je de site beter verlaten.
  • Als je een openbaar Wifi netwerk gebruikt (bijvoorbeeld in een hotel of op het vliegveld), voer dan nooit gevoelige gegevens in ergens.
  • Log nooit ergens in met je Facebook account. Je account is op deze manier niet veilig.
  • Update altijd je software; oude softwaresystemen zijn vaak verouderd en minder goed beschermd.

Genoeg om op te letten dus. De impact van data wordt alleen maar groter. De maatschappij wordt door de tijd heen nog meer gedigitaliseerd. En: van je digitale voetafdruk afkomen lukt nooit helemaal in de maatschappij van nu. Data achterlaten is ook helemaal niet erg. Denk gewoon twee keer na hoe dit zich in de toekomst gaat uiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *