Hoe persuasive design de consument beïnvloed bij het maken van een reis

Je kent het vast wel, het is zomervakantie en je wil met je vrienden er even tussenuit voor de gezelligheid. Het liefst naar een zonnig land waar je heerlijk kan eten, cocktails kan drinken en ook een beetje cultuur kunt snuiven. Dit heb ik zelf ook meegemaakt toen ik met vriendinnen op vakantie wilde gaan. Ik ging op onderzoek uit en wij waren het met zijn allen er al snel over eens dat wij naar het prachtige Valencia zouden gaan. Ik zag het al helemaal voor mij, dat ik met een overheerlijke cocktail op mijn bedje op het strand lag. Bestemming check, nu alleen nog vliegtickets en een onderkomen vinden. Nu komt persuasive design zonder dat de meeste mensen het doorhebben in het spel, maar hoe dan? En hoe kan je dit als merk toepassen?

Eén tot en met veertien juli type ik in, om bij Transavia vliegtickets te vinden voor mijn reis naar Valencia. Je krijgt verschillende tijden en bijbehorende prijzen te zien waar je uit kan kiezen. Wat mij als eerste opviel is dat er nog maar 5 tickets beschikbaar zijn voor deze prijs (zie afbeelding 1: rode pijl). Transavia maakt hier gebruik van de term ‘schaarste’ om mensen te triggeren om snel een vliegticket te kopen. Als consument wil je namelijk je aankoop niet mislopen en krijg je gelijk een beetje een stressgevoel. Je zal daardoor sneller neigen om gelijk het ticket te kopen en niet nog verder te zoeken, omdat je bang bent dat dit ticket straks weg is. Je beslissing staat daarom vast en koopt gelijk het ticket!

 Vliegticket check! Nu nog opzoek naar de perfecte accommodatie. Daarvoor is Booking.com de ideale tool om te vinden wat je echt wil. Zo typte ik mijn wensen in en ik zag gelijk honderden mogelijkheden op poppen. Een van de dingen waar ik als eerste naar neigde te kijken is dat deze accommodatie (zie afbeelding 2) is beoordeeld met een 9,0 (zie rode pijl). Hier maakt Booking.com gebruik van de term ‘sociale bewijskracht’. Mensen vinden het namelijk belangrijk om te weten wat anderen van iets vinden. Denk er bijvoorbeeld aan dat je een jurkje in een winkel ziet hangen en die wil je misschien kopen maar je bent nog niet helemaal zeker. Als je alleen was geweest had je deze waarschijnlijk laten hangen, maar als een paar van je vriendinnen waren mee geweest en allemaal hadden gezegd dat het een prachtig jurkje is. Dan was de kans heel groot geweest dat je het jurkje toch was gaan passen om vervolgens te kopen. Dit geldt voor bijna alles, want mensen vinden het fijn om sociale goedkeuring te krijgen. Dat is dan ook de reden dat Booking.com groot in de rechterhoek de beoordeling 9,0 neerzet.

Door de boordeling 9,0 sprak deze accommodatie mij toch wel heel erg aan en besloot ik te gaan kijken naar de beschikbaarheid. Ik zag staan dat de accommodatie meestal niet beschikbaar is op de website van Booking.com en altijd snel uitverkocht is. Hier wordt nog meer ingespeeld op ‘sociale bewijskracht’ en de term ‘schaarste’. Je raakt nog enthousiaster en voelt dat je heel veel geluk hebt en deze kans niet kan laten lopen. De keuze is voor mij dus snel genomen en voor ik het wist had ik deze prachtige accommodatie, slechts 0,8 kilometer van het centrum af, geboekt. 

Ik had alles voor de reis geregeld, maar bedacht mij ineens dat al mijn zwemkleding te klein was. Een bikini is natuurlijk wel essentieel voor als je op het strand ligt in het zonnige Valencia. Ik besloot naar mijn favoriete winkel te gaan en ging opzoek naar kleurrijke bikini’s. Ik had alles gevonden wat ik wilde en ging naar mijn winkelmandje om af te rekenen. Bovenaan staat dat als ik nog €13,85 aan artikelen toevoeg de verzending gratis is (zie afbeelding 4: rode pijl). Gratis klinkt bij iedereen net als bij mij als muziek in de oren. Het voelt alsof je iets wint en dat geeft je als consument een goed gevoel over je aankoop. Ik besloot daarom toch even de website opnieuw af te scrollen om nog een bikini toe te voegen aan mijn winkelmandje voor gratis verzending. Door dit element als merk toe te voegen haal je mensen over om toch nog meer artikelen toe te voegen en verder te scrollen op je website.

Bikini check! Vliegtickets check! Verblijf check! Ik ben helemaal ready om een heerlijke vakantie te beleven met mijn vriendinnen in het zonnige Valencia. Na het doorlopen van al deze stappen van deze reis merk je pas hoeveel elementen van persuasive design merken eigenlijk gebruiken zonder dat je het misschien allemaal doorhebt. Ze spelen namelijk in op jouw onzekerheden door gebruik te maken van ‘schaarste’ en ‘sociale bewijskracht’. Dit is niet het enige waar ze gebruik van maken. Ook wordt er gebruik gemaakt van elementen om jou een beter gevoel te geven door middel van het woord ‘gratis’ te gebruiken. Dit zijn allemaal elementen waar jij als bedrijf ook over na kan denken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *