Je bedrijf promoten op TikTok? Neem een voorbeeld aan muzikanten!

Artiesten die grote hits scoren nadat hun nummers op TikTok bekend worden: het komt ontzettend veel voor. TikTok is razend populair en dat komt niet in de laatste plaats door de muziek op het social media-platform. Hoe profiteren artiesten hiervan en hoe zou jouw bedrijf hier op in kunnen spelen?

Bokoesam, Trobi, KA en de jongens van Turfy Gang: zomaar een greep uit de Nederlandse artiesten die de laatste tijd grote hits scoren dankzij TikTok. Om nog maar te zwijgen over inmiddels internationale wereldsterren als Olivia Rodrigo en Lil Nas X, die via TikTok doorbraken en inmiddels respectievelijk ruim 45 en 53 miljoen maandelijkse luisteraars hebben via Spotify. Maar nog mooier is het dat niet alleen een nieuwe generatie artiesten massaal profiteert van het snelle bereik dat via TikTok gegenereerd kan worden. Ook nummers van de oude garde, zoals Da Ya Think I’m Sexy? van Rod Stewart en Careless Whisper van George Michael, bereiken dankzij TikTok een hele nieuwe groep – overwegend jonge – luisteraars en kennen zodoende een heuse revival.

Hoe worden nummers via TikTok succesvol?

De gemeenschappelijke factor achter dit succes? Vaak zijn één of twee pakkende zinnetjes in de lyrics al genoeg om viraal te gaan. De Nederlandse rapper Bokoesam kende bijvoorbeeld succes met zijn nummer 50 Cent, waarin de line ‘Ik laat geen sporen achter, no evidence’ een schot in de roos bleek voor TikTok. Gebruikers van het platform gingen hier massaal mee aan de haal en gebruikte de zin in talloze verschillende video-sketches. Van situaties waarin iemand vreemdgaat binnen een relatie tot studenten die afkijken tijdens een online tentamen: TikTok stond vol met video’s die gebruikers maakte met dit ultrakorte fragment van het nieuwste nummer van Bokoesam. Na de officiële release van 50 Cent werd het nummer alleen al via Spotify binnen een week maar liefst één miljoen keer gestreamd. 

En zo zijn er nog veel meer succesverhalen. Korte zinnetjes uit liedjes die illustrerend of symbolisch zijn voor veelvoorkomende situaties zijn genoeg om TikTokkers aan te spreken. De video’s via TikTok leveren artiesten miljoenen views aan user-generated content op. Een nieuwe strategie binnen de muziekindustrie is dan ook om al voor de officiële release van een nummer een eerste teaser te delen via TikTok. In succesvolle gevallen gaan deze sneakpreview-video’s viraal en worden de nummers uiteindelijk massaal gestreamd zodra zij een tijdje later via streamingdiensten als Spotify zijn te beluisteren. De invloed van TikTok op de muziekindustrie is hiermee onmiskenbaar groot.

Cijfers

Hoe groot dan precies? Dat valt dankzij een uitvoerig onderzoek van TikTok zeer nauwkeurig vast te stellen. Zo’n 80% van alle TikTok-gebruikers geeft in dit onderzoek aan via het platform voor het eerst in aanraking te komen met (voor hen) nieuwe muziek. En daar blijft het niet bij. Een kleine 50% van alle gebruikers stelt namelijk artiesten op te zoeken na het horen van hun muziek op TikTok. 47% van hen geeft aan dat ze de muziek die ze hebben gevonden op TikTok vervolgens luisteren via een streamingdienst en in veel gevallen deze muziek ook in hun eigen playlist toevoegt. 

Het zijn gigantische aantallen en ook platenlabels zien TikTok inmiddels als een fantastisch platform om de muziek van hun artiesten op te promoten. Onder meer grote internationale labels als Sony, Universal en de Warner Music Group hebben licentiedeals met TikTok gesloten. Hierdoor mogen TikTok-gebruikers muziek van de artiesten bij deze labels gebruiken, in ruil voor financiële compensatie van TikTok. En dat terwijl het platform dus een geweldige etalage voor het promoten van (nieuwe) muziek is.

Als bedrijf inhaken op deze trend

Het succes en de massale trend van muziek op TikTok is dus duidelijk. Wat inmiddels ook steeds duidelijker begint te worden, is dat ook bedrijven op deze trend kunnen inspelen. Samsung gaf daar in 2020 al één van de beste voorbeelden van door op zeer succesvolle wijze een eigen nummer te lanceren. Het nummer Awesome van de Zuid-Koreaanse band BLACKPINK was een verkapte promotie voor de nieuwe Samsung Galaxy A-serie, gegoten in een catchy jasje van een pakkende dancebeat en een aanstekelijke tekst. 

Het idee van de Samsung Galaxy A-serie was dat deze telefoon alles kon, behalve ‘Awesome dansen’. Het nummer dat BLACKPINK maakte sloot hier perfect bij aan en op TikTok werd Awesome grandioos opgepakt. Met het zinnetje ‘Awesome screen, awesome camera, long lasting battery life’ werden massaal meezingende en dansende TikToks gemaakt. Anno 2022 zijn er maar liefst 21 miljard (!) TikToks gemaakt met de sound van het nummer Awesome. Een gigantisch commercieel succes voor Samsung, hoofdzakelijk gerealiseerd door user-generated content. En het sluit aan bij de wijze waarop artiesten tegenwoordig op TikTok inzetten om hun nummers groot te maken. 

Het enige verschil is de doelstelling. Artiesten willen dat hun nummers veel beluisterd worden, terwijl Samsung aandacht voor de Galaxy A-serie wilde genereren. De verschillende doelstellingen worden beide voltooid door dezelfde strategie: een catchy zinnetje verpakt in een lekker nummer. Wil jij met jouw bedrijf ook een jonge doelgroep bereiken? Aarzel dan zeker niet om middels muziek in te spelen op TikTok en genereer op duurzame wijze een gigantisch bereik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *