Inclusive Design: Maak jouw website toegankelijk voor iedereen

Photo by Ben Kolde on Unsplash

Wat zou jij doen als je wist dat 1 miljard mensen jouw website niet kunnen gebruiken omdat deze niet toegankelijk genoeg is? Uit cijfers van de The World Bank blijkt dat er 1 miljard mensen met een handicap zijn, dat is zo’n 15% van de totale wereldbevolking. Inclusie wordt steeds belangrijker. Zo ook inclusive webdesign. Het wordt tijd om jouw website onder de loep te nemen. Hoe maak je jouw website toegankelijk voor iedereen? En welke bedrijven gingen jou al voor? We duiken in de mogelijkheden van inclusive webdesign.

Soms zit het in de kleine aanpassingen. Bij het afrekenen op een webshop bijvoorbeeld. Deze invulvelden zijn vaak niet inclusief. Bij de keuze van het vakje ‘aanhef’ kun je vaak alleen maar kiezen tussen man of vrouw. Geregeld staat deze óók nog eens standaard aangevinkt of moet je deze verplicht invullen. Het is een kleine moeite om het invulveld weg te halen van jouw website. Je straalt hiermee toegankelijkheid uit en staat meteen al één punt voor bij de bezoeker. 

Het kledingmerk Oysho pakt de toegankelijkheid op hun website heel serieus aan. Het valt in het begin niet op, maar links onderin zit een kleine, zwarte knop. Druk je op deze knop dan krijg je verschillende opties te zien om de website naar eigen smaak te maken, zullen we maar zeggen. Dit komt nog maar weinig voor bij andere websites, maar zou een slimme zet kunnen zijn als je de toegankelijkheid wilt verbeteren. Neem de mogelijkheden eens met jouw webdesigner door. Of mocht je een WordPress website hebben, gebruik dan de benoemde plug-ins. We nemen de meest opvallende opties hieronder met je door:

Schermlezer

Via het gebruik van een schermlezer wordt het voor blinden en slechtzienden gemakkelijker gemaakt om op de website te navigeren. De naam zegt het al, maar een schermlezer leest geschreven content voor aan de gebruiker. De plug-in die hier het beste bij past is ‘UserWay’ die ervoor zorgt dat de gebruiker een optie te zien krijgt om een voice-over van de pagina te horen. 

Toetsenbordnavigatie en slimme navigatie

Toetsenbordnavigatie zorgt ervoor dat gebruikers kunnen navigeren op het toetsenbord zonder een muis te hoeven gebruiken. Denk hier bijvoorbeeld aan de pijltjes knoppen op je toetsenbord. Bij slimme navigatie gaat het om het navigeren via numerieke toetsen. Ook hier kan je zelf een plug-in toevoegen, bijvoorbeeld ‘OneClick’. De gebruiker krijgt dan de mogelijkheid om zelf de instellingen te veranderen over de manier van navigeren. 

Knipperblokkering

Voor gebruikers met bijvoorbeeld epilepsie is er een fijne tool die elementen als flitsen en knipperende bewegingen uit zet. Een goede plug-in is ‘NextGEN Gallery’ zodat je als gebruiker zelf de optie krijgt om deze aan te zetten. 

Wijzigen van kleur

Het is moeilijk om een design te maken die aan iedereen voldoet. Mensen met kleurenblind of slechtzienden zien het met de ene kleur nét weer anders dan de andere persoon. Geef daarom de optie om de kleuren van de achtergrond, koptekst en inhoud aan te passen. Om de gebruiker deze mogelijkheid te geven past ook hierbij de plug-in ‘UserWay’. 

Photo by Agence Olloweb on Unsplash

Vergrootglas

De naam zegt het al maar met het vergrootglas kan je het scherm inzoomen. Ook kun je hiermee met de cursor de inhoud vergroten. Dit wil zeggen dat als jij met je muis een paar seconden wacht op een bepaald woord, dan komt het woord vergroot in beeld. Je hebt hierbij zelfs ook een optie om de cursor te vergroten en deze van kleur te veranderen. Hierbij zou je kunnen denken aan de plug-in ‘Image Zoom’. 

Ook andere grote bedrijven zoals Ahold Delhaize, ING en Canon laten al opmerkelijk zien dat zij stappen aan het zetten zijn op het gebied van diversiteit en inclusie. Ahold Delhaize maakt bijvoorbeeld gebruik op de website van afbeeldingen met ‘verschillende’ mensen en daarbij de slogan: ‘We are open for everyone’. Hun ambitie is gericht op genderneutraliteit en inclusie. Ook ING verbetert de toegankelijkheid. Dit doen zij onder andere door het voorlezen van het scherm, schermbediening en grote letters. Heb je hierbij hulp nodig? Dan hebben zij ook nog een apart YouTube-kanaal waarbij ze de verschillende gebruiksmanieren van hun website en app uitleggen. Tot slot Canon, zij hebben onderzoek gedaan met mensen en een beperking naar de toegankelijkheid van hun website. Hieruit bleek dat hun website verbetering behoeft. In toekomst gaan zij onder andere de volgende aspecten implementeren: video’s voorzien van transcripten, de navigatie consistenter maken en het zichtbaarder maken van de markering bij elementen die je selecteert. 

De benoemde voorbeelden geven maar al te goed weer dat toegankelijkheid steeds belangrijker wordt. Wil jij meer mensen kunnen bereiken met jouw website of wil je inclusie uitstralen? Denk dan goed na over het inclusive webdesign van je website. Hierdoor voorkom je dat je mensen buitensluit én zal je misschien wel meer terugkomende bezoekers krijgen.