HOE ZIET DE TOEKOMST VOOR VORMGEVERS ERUIT IN DE ‘METAVERSE’?

on

In de ochtend sta je op, je gaat ontbijten en maakt je vervolgens klaar om je werk dag te beginnen. Voorheen ging je naar je werk of ging je achter je computer werken, maar nu is alleen een headseat nog nodig. Deze headset brengt je naar een virtuele wereld, waar je kan werken, vrienden ontmoeten, winkelen en een bezoekje neemt aan de bioscoop. Zo zou het er uiteindelijk uitzien in de wereld van de metaverse. Maar wat is de metaverse en waarom is het zo interessant? Een belangrijke vraag die ook hierbij hoort is: Welk rol gaat de metaverse in de toekomst spelen voor grafische vormgevers?

Wat is de metaverse? Nu niet meer dan een concept

In 2021 kwam het nieuws naar buiten dat Facebook een onderdeel is geworden van Meta. De rebranding maakt deel uit van het niet langer bekend staan als een sociaal mediabedrijf, maar juist om zich te richten op het bouwen van een onderdeel van de metaverse. Analisten geloven dat de metaverse het middelpunt van een hele nieuwe bedrijfstak wordt. De metaverse is een onlinenetwerk van virtuele en driedimensionale werelden die er permanent is. De gebruiker van de metaverse krijgt het gevoel van persoonlijke aanwezigheid en ruimtelijk bewustzijn. Het is een nieuwe fase van het internet, net zoals sociale media. De wereld van de metaverse is voor iedereen tegelijkertijd aan de gang en speelt op het moment af. Mensen zullen hier interactie vormen, elkaar ontmoeten, netwerk uitbreiden, producten en diensten leveren, samenwerken, gamen en winkelen. Ook bestaat er een mogelijkheid om zelf te bouwen in de metaverse, te creëren en deel te nemen in een virtuele economie. Het opmerkelijke hierbij is dat bedrijven in de metaverse hun activiteiten door middel van een cross-platform kunnen ontwikkelen. Jij als vormgever kan hier goed op inspelen door virtuele ontwerpen te bouwen voor bedrijven. Op deze manier kunnen diensten/ producten cross-platform ontwikkeld worden. 

De metaverse, een virtuele 3D- omgeving, bestaat nog niet. Het is een concept waar volop over wordt nagedacht en veel voor wordt geïnvesteerd. Het woord metaverse is afkomstig uit een boek dat in 1992 was uitgegeven genaamd: Snowcrash. ‘’Het wordt gezien als de volgende versie van het internet’’, zegt Zerrin Yumak, onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht. ‘’In de metaverse maak je gebruik van virtual- en augmented realitybrillen. De echte en virtuele wereld zullen door elkaar heen lopen.’’

Vormgevers in de sterke virtuele economie

In de metaverse hebben gebruikers een digitale identiteit die zij vervolgens kunnen aankleden met verschillende avatars. Deze virtuele alter ego’s worden steeds belangrijker, want we nemen een digitale identiteit aan. ‘’Iedereen zal ook zijn eigen identiteit en eigen avatar hebben’’, zegt Elmar Eisemann, hoogleraar computer graphics en visualisaties (TU Delft). Daarnaast is het interessant, omdat we steeds meer gaan wennen aan het idee dat de digitale goederen uit de virtuele wereld een waarde vertegenwoordigen die in geld uitgedrukt kan worden.

In de metaverse is het voor vormgevers mogelijk om een breed schaal aan producten en diensten te ontwerpen, te produceren en te leveren. Daarvoor worden ze natuurlijk wel goed beloond, want het zal goed verdienen. Alle bedrijven en individuen die hierin mee gaan zullen als consument of als producent deel uitmaken van een sterke virtuele economie, gebaseerd op cryptovaluta, traditionele valuta, NFT en andere tokens die waardevol zijn. Een token kan bijvoorbeeld een lidmaatschapskaart zijn van het gamersplatform Discord.

Waar houd je rekening mee als vormgever?

In de metaverse van de toekomst zal jij als vormgever rekening moeten houden dat er goede interoperabiliteit moeten zijn. Dit houdt in dat de verschillende participerende actoren en digitale materialen op elkaar zijn afgestemd. Dit zorgt ervoor dat samenwerking, communicatie en uitwisseling van informatie mogelijk is. Dit geldt ook voor data en identiteitsgegevens. Persoonlijke data kun je gebruiken voor verschillende platformen. Je data (identiteit, spullen en tokens) blijven wel van jou, maar je neemt het alleen mee van het ene platform naar de andere. Wanneer er interoperabiliteit is, kan je bijvoorbeeld je eigen avatar gebruiken voor een VR-chat maar ook in Minecraft, terwijl je met een digitale Burberry hoed uit Roblox je avatar in Facebook kunt opmaken. Zo kan ook een auto ontworpen worden voor Rocket League die tegelijkertijd gebruikt kan worden in Fortnite.

De metaverse is een gedeelde virtuele wereld waarbij virtual reality en de echte wereld samenkomen. De metaverse zal een grote rol spelen in de toekomst voor vormgevers. Als vormgever zal je deel uit maken van de sterke virtuele economie, waarbij de activiteiten van de gebruikers cross-platform door jou ontworpen worden. Dit maakt het mogelijk dat samenwerking, communicatie en de uitwisseling van informatie op digitale wijze mogelijk is in een virtuele wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *