Hoe je doelgroep je merk beter onthoudt door merkactivaties + best practices

Wist jij al dat je vijf tot zeven impressies nodig hebt voordat je een merk onthoudt? Een manier om ervoor te zorgen dat mensen je merk herkennen is door merkactivaties in te zetten. Merkactivaties stimuleren de acties van klanten, het helpt hen namelijk te binden door hen in staat te stellen om rechtstreeks met een bepaald merk te communiceren. Bij merkactivaties gaat het erom dat je je producten of services op een toffe en interactieve manier promoot. 

Wat is een merkactivatie?

Merkactivaties kunnen evenementen, ervaringen of interacties zijn die zorgen voor een band tussen een merk en een doelgroep. Deze activaties zijn vaak specifiek en zijn bedoeld om naamsbekendheid en interactiviteit te genereren. Bij brand activation of merkactivatie gaat het erom dat je je merk of product rechtstreeks naar de doelgroep communiceert. Dit gebeurt vaak op een creatieve en interactieve manier. Door je product of service op een creatieve manier te communiceren op een bepaald moment zorg je in een klap voor veel naamsbekendheid en herkenning van je doelgroep. 

Een merkactivatie is bedoeld om je merk naar een hoger niveau te tillen, maar deze moet niet verward worden met een merkstrategie. Een merkstrategie is namelijk een langetermijnplan dat leidt tot een herkenning en voorkeur voor jouw merk. Bij merkactivatie gaat het eerder om het creëren van relaties met consumenten, het zorgt voor een enorme naamsbekendheid en helpt om een sterke niche in de markt op te bouwen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat het hebben van een merkactiveringsstrategie zorgt voor 35% meer naamsbekendheid en sales.

Aan de slag met een merkactiveringsstrategie

Voordat je aan de slag kunt gaan met het plannen van verschillende brand activations is het belangrijk om het doel van een afzonderlijke campagne te begrijpen. Je kan verschillende doelen hebben, denk bijvoorbeeld aan meer klanten werven, aanmeldingen of een hogere socialmedia-engagement. 

De beste manier om een merkactiveringsstrategie te plannen is door je doelen op een rijtje te hebben en subdoelen te onderscheiden. Dit kun je het beste doen door je doelen te identificeren en te verfijnen zodat deze meetbaar en haalbaar worden. Door dit te doen kun je betere inschattingen maken en verwachtingen hebben wat een activatie voor jouw merk kan betekenen.

Zodra je je doelen allemaal op een rijtje hebt kun je beginnen met brainstormen over activeringen en campagnes om je doelen te bereiken.

Vijf Best Practices

Nu je weet wat een merkactivering is en hoe het er strategisch aan toe moet gaan wil ik een aantal succesvolle voorbeelden met je delen. Deze voorbeelden zetten je verbeelding gegarandeerd aan het werk.

  1. Lipton Ice Tea 

Een goed voorbeeld van een goede merkactiveringsstrategie is degene van Lipton Ice tea. Als onderdeel van een campagne over ochtendroutines veranderde zij het Londense Kings Cross station is een 100 meter lange opblaasbare waterglijbaan. Hierbij wilden ze dat voorbijgangers een pauze namen van hun gebruikelijke routine en dat zij zich opfriste met een blikje Lipton. Een enorm effectieve manier om te zorgen voor merkbekendheid.

2. Unox nieuwjaarsduik

Onze eigen Unox in Nederland is natuurlijk ook een klassieker en een goed voorbeeld van een merkactiveringsstrategie. Als Nederlanders denken aan rookworst en erwtensoep, dan denken ze snel aan Unox. Unox heeft dit gevoel weten te versterken door de Nieuwjaarsduik te sponsoren. Deze activatie is simpel en sterk en past precies bij het merk en de doelgroep.

3. Starbucks Sparkle shop

Starbucks kan er natuurlijk ook wat van. Starbucks had samen met een Youtuber een pop-up store in een café in Toronto om hun nieuwe drankje te promoten. Door hun nieuwe drankje te koppelen aan een niche influencer konden ze een unieke omgeving creëren en fans kennis laten maken met het nieuwe product.

4. Grolsch koelwagen

Ook het Nederlandse biermerk Grolsch weet het een en ander over activeren. Grolsch rijdt tijdens zomerfestivals langs met een truck, waar mensen hun lauwe biertje kunnen inwisselen voor een gekoeld blikje Grolsch. Daarnaast hebben ze gratis tourshirts, tickets voor festivals en festivalfoto’s

5. Vitamin water Human Car Wash

Het merk Vitamin Water van de lekker verfrissende drankjes hadden ook een hele mooie activeringsactie. Het merk had in Canada tijdens een hete festival dag een Human car wash bedacht. Festivalgangers konden zich opfrissen, hydrateren en een leuke foto laten nemen. De foto’s werden daarnaast gedeeld via hun socials. Double exposure!

Bij merkactivaties gaat het erom dat je op je doelgroep afstapt en dat je op een gedenkwaardige manier wil laten weten wie je bent. Dit gebeurt vaak op een creatieve en interactieve manier. Het is een kwestie van het juiste publiek op het juiste moment te bereiken op een manier die perfect past bij de doelgroep. Een waardevolle band opbouwen op een gedenkwaardige manier is zeer effectief en zou ook prioriteit moeten worden voor jouw merk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *