Dit is hoe virtual reality voor vormgevers een rol zal spelen in de toekomst

on

De afgelopen 20 jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest, sinds de opkomst van het internet. In de tijd waarbij digitalisering een grote rol speelt in het dagelijks leven, maar ook zeker in het werkveld, is de vraag naar vormgeving ook flink gestegen. Je zal niet zo snel nog een bedrijf vinden wat specifiek gericht is op vormgeving, het is eerder te zien als ZZP’ers.

De trends die in de afgelopen jaren zijn ontwikkeld, zijn gerelateerd aan het opzetten van social media, technologie en nieuwe gadgets. Één van deze ontwikkelingen is het ontstaan virtual reality. Bij het tot stand komen van virtual reality hebben games een grote rol gespeeld. VR zorgt ervoor dat de populariteit van een bepaald onderwerp of tool stijgt en grote doelgroepen bereikt. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om verschillende manieren van VR in te zetten.

Vanaf het moment dat virtual reality gebruikt wordt, is het duidelijk dat het een belangrijke ontwikkeling voor de toekomst is. We realiseren ons steeds vaker dat we onze tijd beter willen benutten en dat is precies het doel van VR. Er is veel tijd, werk en geld geïnvesteerd, hierdoor zijn er hoge verwachtingen voor de toekomst. Dit geldt ook zeker voor grafische vormgeving, hoewel de digitalisering veel overneemt, zal virtual reality nooit helemaal het vormgeving werk over kunnen nemen. Ben jij benieuwd hoe je VR in de toekomst voor jouw bedrijf kan inzetten? Lees dan in dit artikel de tips en trends.

Werkplek

Sinds het coronavirus werken we veel thuis. Uit onderzoek is gebleken dat thuiswerken voor veel mensen eigenlijk best fijn is en comfortabeler dan een hele dag op een kantoor te werken. Hoewel de meningen verdeeld zijn over de productiviteit van het thuiswerken blijkt dat veel mensen het een stuk productiever vinden. Met de virtual reality technologie zal het in de toekomst dus draaien om de virtuele kantoren. Als media professional kan je met VR jouw werkzaamheden voor opdrachtgevers vanaf elke plek op de wereld uitvoeren. Je bent wereldwijd bereikbaar. Hierdoor kan je internationale klanten voor jouw grafische vormgeving bedrijf aantrekken. En dat zonder dat je daadwerkelijk in het land zelf woont!

Reizen

In de toekomst ziet het er naar uit dat er nieuwe steden en plaatsen vanuit huis ontdekt kunnen worden. Het is niet de leukste optie, maar klimaatverandering speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Ook is het sparen voor een verre of unieke reis hierdoor niet meer een prioriteit en kan dit op een andere manier gebruikt worden. Met de VR trend kunnen mensen over de hele wereld je buren worden en kun je jouw netwerk internationaal uitbreiden.

Deze trend is voor een specifiekere tak van vormgevers. Als je bedrijf zich richt op reizen, bezienswaardigheden of geografie dan is het virtuele reizen zeker de moeite waard om in te verdiepen. 

Het doen van een virtueel uitje is in 2022 al mogelijk, namelijk bij verschillende musea en andere kunsttentoonstellingen. Het Van Gogh museum in Amsterdam is nu toegankelijk voor iedereen, met behulp van de Google Arts & Culture tool. Het museum heeft een virtuele tentoonstelling met daarin de populaire kunstwerken.

Online shoppen

Ook hierbij speelt het tijdperk van corona een grote rol. In de afgelopen 2 jaar dat corona een grote invloed op ons leven heeft gehad, is het online shoppen flink gestegen. Wat 10 jaar geleden werd gezegd over het fysieke winkelen en de overgang op online begint toch steeds meer voor te komen. Het gemak van online winkelen en retourneren speelt hierbij een grote rol. Tegenwoordig worden er steeds vaker meubels online gekocht. Het is natuurlijk moeilijk om in een ingericht huis iets nieuws te bedenken. Hiervoor is er een VR tool ontwikkeld. Dit is al jaren te zien op de website van Zonnebrillen.com, waarbij je online een bril kan passen. De fysieke winkels zijn hiervoor niet nodig. Als vormgever is het interessant om je hierin te verdiepen, want de toekomst zal veel meer van dit soort mogelijkheden bieden. Denk ook aan kledingwinkels, make-up of zelfs sieraden. 

Van 2D naar 3D als grafisch vormgever

Als grafisch ontwerper is het niet gek dat je bang bent voor alle virtual reality ontwikkelingen. Dat is niet nodig, als vormgever kan je juist optimaal gebruik maken van VR. De grootste verandering die aanvaard moet worden is het overgaan van tweedimensionaal design naar driedimensionaal design.

Een experimenteel project opgericht door Singularity uit Madrid toont hoe twee verschillende VR brillen met ‘superhuman intelligence’ een 360-graden grafisch design kunnen ontdekken. Dit is de eerste manier om een potentiele VR concept te bekijken. Het idee is ontstaan, omdat er vaak in VR games het 3D element van een grafisch design ontbreekt.  Met deze tentoonstelling wordt aangekaart dat het niet altijd te maken heeft met een spel, maar ook andere manieren van grafische vormgeving zijn hierbij van belang. 

Heb je vragen of wil je samenwerken?
Mail naar: Nilufer.branding@micwatching.co
m

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *