Dé must voor startende webshops: Persuasive design

Je bent opzoek naar een vakantie en na lang zoeken heb je éindelijk een accommodatie gevonden die aan al je eisen voldoet. Tot je verbazing zie je dat er nog maar één kamer beschikbaar is op de datum dat jij wilt vertrekken. Ook krijg je een pop-up melding dat er in het afgelopen uur al vijf dezelfde boekingen zijn gedaan bij dit hotel. Wat doe je dan? Grote kans dat je net zoals ik meteen je pinpas erbij pakt om te boeken. Want stel je voor dat die reis zometeen niet meer beschikbaar is. Dit is een goed voorbeeld van het inzetten van persuasive design. Het gedrag van de klant beïnvloeden.

Eigenlijk spreken we hier van een psychologisch spelletje waarin de klant beïnvloed wordt door wat hij ziet of leest. Veel webshops maken hier gebruik van, omdat het ervoor zorgt dat de klant gemakkelijker over gaat tot de gewenste handeling. Zoals het doen van een aankoop, boeken van een reis of inschrijven voor een abonnement. Goede voorbeelden hiervan zijn de reissite Booking.com en kledingwebshop NAKD.com. Zij gebruiken elk pop-ups met daarin schaarste en veel gezochte producten of diensten.

En nu jij!

Als startende ondernemer van een webshop ga jij straks producten of diensten verkopen. Om er dus voor te zorgen dat jouw klanten sneller overgaan tot het doen van een aankoop ga jij persuasive design inzetten. Je speelt hierbij in op het ontwerp van de webshop en gaat na welke informatie jij aan je klant dient te verschaffen om deze sneller tot actie over te laten gaan. Vraag jezelf dus af welke informatie is nuttig om erbij te vermelden en wat is overbodig. Te veel informatie kan ongeloofwaardig over komen. 

Zorg dat je deze informatie koppelt aan data om de juiste informatie te kunnen verschaffen bij je producten en diensten. Wanneer je informatie geeft die niet op jouw data is gebaseerd ben je niet aan het verleiden, maar aan het misleiden. Gebruik persuasive design daarom met mate. 

Bron: Nakd.com

Positioneer jouw webshop

Voor je van start gaat is het belangrijk dat je jouw merk of producten op de markt positioneert. Welke doelgroep wil je aantrekken. Bij het ontwikkelen van je concept speel je in op de behoeften van je klant. Daarom is de tone of voice die je gebruikt heel belangrijk. Past deze wel bij je doelgroep? Als je dit lastig vindt kun je beginnen met het maken van een persona. Met deze persona omschrijf je je gebruiker denkbeeldig en stel je jezelf steeds de vraag: Hoe zou ‘Pietje’ hierin staan? Wat zou hij doen? En zou hij zich aangesproken voelen?

Het juiste ontwerp

Als je klaar bent met de strategie en het concept heb je nagedacht over hoe jouw klant te overtuigen is binnen jouw concept. Nu ben je klaar voor het ontwerpen van jouw webshop. Een goed ontwerp zorgt ervoor dat we gemakkelijk en snel begrijpen wat we ergens mee kunnen of moeten doen. Houd er tijdens het ontwikkelen van je webshop rekening mee welke elementen jij toe gaat voegen aan de customer journey. Bij welke elementen kun je de klant verleiden, beïnvloeden of overtuigen? Denk hierbij aan het gevoel en het onderbewustzijn van de gebruiker.

Tijd om door te voeren

Persuasive design kan door de gehele customer journey verwerkt worden. Daarom is het van belang dat er binnen jouw bedrijf op elk niveau kennis is van zaken. Denk aan de developer, artdirector, strateeg en marketeer. Het kan hierbij handig zijn om met een scrumaanpak aan de slag te gaan. Hierbij worden deze stappen meermaals uitgevoerd in diverse sprints. Elke sprint duurt een paar weken en elke sprint levert een product op. Hierbij kan er direct ondervonden worden of het wel of niet werkt en kan er van fouten worden geleerd. 

Wanneer je een zelfstandig ondernemer bent zal je waarschijnlijk deze taken zelf op je nemen. Houdt er dan rekening mee dat je vooraf goed onderzoek doet naar wat jij aan je website toevoegt en hoeveel nut dit heeft. Leer ook continue van eerdere fouten om zo je webshop te perfectioneren. In elke fase van het ontwikkelproces kom je persuasive design tegen.

Zorg dat je dicht bij jezelf blijft en wees realistisch. Het is belangrijk dat jij een uniek verhaal vertelt over jouw webshop en producten. In plaats van een verkooppraatje kun je beter jouw verhaal vertellen. Hiermee vergroot je juist je betrokkenheid bij de klant. Ga eens na voor jezelf hoe jij persuasive design in kunt zetten bij jouw nieuwe webshop. Wanneer je alles hebt toegepast begint het pas. Analyseer de data van je webshop en ga eens na of je een hogere conversie hebt behaald en blijf je website ontwikkelen. Hier begint jouw weg naar succes.

Bronnen:

De Haan, M. (2016, 25 oktober). Persuasive design: zo pas je het toe in een agile ontwikkelproces. Frankwatching. Geraadpleegd op 9 december 2021, van https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/14/persuasive-design-zo-pas-je-het-toe-in-een-agile-ontwikkelproces/

N. (2021, 2 april). Persuasive design en hoe jij het kan gebruiken om jouw kiespubliek te overtuigen. Exposure. Geraadpleegd op 9 december 2021, van https://exposure.be/blog/persuasive-design-en-hoe-jij-het-kan-gebruiken-om-jouw-kiespubliek-te-overtuigen/

The Power and Danger of Persuasive Design | UX Booth. (z.d.). Uxbooth.Com. Geraadpleegd op 9 december 2021, van https://www.uxbooth.com/articles/the-power-and-danger-of-persuasive-design/

Wouters, B., & Groen, J. (2020). Online invloed (1ste editie) [E-book]. Boom Lemma.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *