6 Branding trends waarmee jij in 2022 het verschil maakt

Voordat je als young branding marketeer de kans krijgt om de doelgroep te vertellen wie jij als bedrijf bent en waar je voor staat, heeft deze groep al beoordeeld gebaseerd op je website, sociale media, advertenties en andere plekken waar jij te vinden bent. Dit laat zien hoe belangrijk jouw visuele aanwezigheid is. Maak duidelijk waarom jouw bedrijf de beste keuze is en onderscheid je daarmee van je concurrenten. Met deze zes branding-trends van 2022, ga jij het maken!

1. Topical Marketing

Instagram: @bol_com

In dit nieuwe jaar kan je er niet meer omheen: topical marketing. Hiermee creëer je content of reclame rondom een trending verhaal, nieuwsbericht of gebeurtenis. Heel veel populaire onderwerpen kunnen samen met een goede dosis humor gebruikt worden voor een succesvolle campagne. Een voorbeeld is Bol.com. Zij zijn enorm sterk op het gebied van topical marketing. Met hun snelle, relevante en humoristische content krijgen zij veel aandacht van volgers. Dit zorgt ervoor dat hun content viraal gaat. Bij topical marketing is het belangrijk dat je alert blijft op veelbesproken events en gebeurtenissen. Zo kan je vervolgens zo snel mogelijk aan de slag met je campagne of content-uiting. Doe je dit niet? Dan ben je te laat en niet relevant genoeg meer.

2. Nostalgie

Microsoft Internet Explorer – YouTube

Een trend die we in 2021 veel voorbij zagen komen was een moderne en strakke uitstraling. Hoewel deze trends ook nu nog relevant zijn, worden sommige bedrijven ook nostalgisch met hun logo’s. Dit is voornamelijk bij bedrijven die al decennia op de markt aanwezig zijn. Met deze manier van branding laat je zien dat je merk al een langere tijd mee gaat. Wellicht brengt dit bij je doelgroep ook nostalgie naar boven. Hierdoor creëer je een sterke en emotionele band met de gebruiker. Microsoft heeft hier ook eens gebruik van gemaakt met een campagne genaamd “Child of the 90s”. De video begint met: “You might not remember us, but we met in the ‘90s”. Het gaat hier om Internet Explorer. Allerlei trends uit de jaren negentig worden naar boven gehaald, wat ervoor zorgde dat generatie Y dit ging delen met vrienden.

3. Exclusiviteit is verleden tijd

Nike.com

De dagen dat het schoonheidsstandaard enkel bestond uit dun, blond en wit, zijn geteld. Een merk kan het niet meer veroorloven niet inclusief te zijn. Steeds meer mensen omarmen de verschillen tussen mensen. De verwachting van de consument is nou eenmaal veranderd. De laatste jaren zijn merken zelfs “gecanceld” als zij niet inclusief genoeg waren. Denk dan bijvoorbeeld aan de perfecte modellen van Victoria’s Secret. Nike is juist heel goed in het promoten van inclusiviteit in hun campagnes. Dit wordt erg gewaardeerd wanneer je naar het aantal kijkcijfers, shares en likes kijkt.

4. Vaarwel traditioneel logo, hallo logo adapability

Stedelijk museum / AT5

Het originele, statische logo is niet meer. Althans, de traditionele versie niet. Een logo is nu wat losser en kan wel eens veranderen. Dit wordt logo adaptability genoemd. Veel merken hebben ingezien hoe belangrijk het is dat een logo makkelijk aan te passen is. Het traditionele logo past namelijk niet altijd overal bij of in. Het moet er altijd goed uit zien, onafhankelijk van de grootte of de positie van het logo. Uit het “master-logo” worden andere versies van het logo gemaakt, die samen wel dezelfde stijl hebben. Hiermee wordt ook afwisseling in de visuele identiteit van een merk gebracht. Op een poster wordt bijvoorbeeld het gehele logo getoond, terwijl in een Instagram post de kleine versie ervan wordt gebruikt.

5. Terug naar de 60’s

forestfest.com

Een levendige design-stijl is een hele goede manier om de aandacht te trekken. Hier sluit Psychedelische kunst dan ook perfect bij aan. De groovy design-stijl uit de jaren 60 maakt een comeback. Denk aan groovy en bubbly typografie, fantasiebeelden, felle kleuren, details, gelaagde patronen en spiralen. De kenmerken van psychedelisch design zorgen voor een ervaring die je prikkelt. Daarmee blijft een merk hangen bij de doelgroep en dat is natuurlijk wat je wil met branding.

6. Branding zonder Brand

brandless.com

Een enorme trend in 2022 wordt branding zonder merk. Het idee is dat merken zo sterk zijn, dat zij zonder naam of logo op de voorgrond nog steeds worden herkend. De oorzaak hiervan is een overdosis aan marketing. Men is klaar met merken die hun producten forceren. Het voelt juist verlichtend als een merk dit niet doet. Het gaat niet om de bedrijven zelf, maar om de oplossingen.

Conclusie

Het wordt steeds lastiger voor merken om relevant te blijven, de aandacht van hun doelgroep te trekken, en het vertrouwen te winnen. De consument moet telkens geprikkeld blijven en wat nieuws zien. Met deze tips kan jij je onderscheiden van de rest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *