4 social media trends waar je in 2022 niet omheen kunt!

Kun jij een dag voorstellen zonder internet? Niet dat ene appje versturen of Instagram even checken? In 2021 gebruikten ongeveer 2 miljoen mensen iedere dag social media en spendeerden we gemiddeld 2 uur en 29 minuten per dag op de online kanalen. Dat zijn heel wat kattenfilmpjes! Het is dan ook gek wanneer je als (startende) ondernemer niet actief bent op social media. In dit artikel kijken we vooruit op wat voor trends en ontwikkelingen we kunnen verwachten op het gebied van social media in 2022!

Trend 1: Social commerce

We hebben het er maar druk mee, dat social media. Met 2,5 uur per dag op de klok is social media een echte dagactiviteit geworden. De trend social commerce is een combinatie van e-commerce en sociale platforms, waardoor sommige social mediakanalen een verkoopkanaal worden. Op dit moment kennen we social shopping al van Instagram en Facebook. De verwachting is dat het aantal e-commerce functionaliteiten nog verder uitgebreid wordt. Waar je als ondernemer bezoekers nu vanuit social media naar de website proberen te bewegen, is het straks niet meer nodig om de app te verlaten. We zien dit al bij TikTok in samenwerking met Shopify. Door de nieuwe shopping functie kunnen TikTok-gebruikers rechtstreeks in de app winkelen. Zo geven TikTok-gebruikers op jaarbasis maar liefst 43 miljoen euro uit via de app!

Bron: TikTok
Trend 2: Augmented reality (AR) en virtual reality (VR)

Augmented reality en virtual reality zijn opkomende technologische trends die een steeds grotere impact gaan hebben op social mediakanalen. Maar bereid je voor op nog meer indrukwekkende ontwikkelingen op dit gebied. Steeds meer bedrijven zullen deze trend gebruiken. Of je nou een nieuw meubelstuk wil aanschaffen of overweegt een koffiezetapparaat te kopen maar niet weet of deze in je keuken past. Met AR en VR stel je je klanten in staat om producten uit te proberen en zo over te gaan tot aankoop.

Voorbeelden van merken die AR en VR gebruiken:

  • Met de Flexa Visualizer app maakt het spelen met honderden kleuren mogelijk. Je ziet je muren direct en live op je scherm transformeren.
  • De klanten van ZARA kunnen met hologrammen van modellen hun aankopen bekijken die door hen worden gedragen.
  • KLM creëerde een augmented reality experience om meer klanten aan te trekken naar onbekende plaatsen. Met een speciale AR app onder de naam ‘Try Before You Fly’, kon je bij het openen van je camera zien welke reis je gaat maken. Tijdens de ervaring kan de gebruiker om zich heem kijken op een locatie waar KLM naartoe vliegt. Op deze manier ontwikkelde KLM een ervaring om bestemmingen te promoten. In het filmpje hieronder zie je precies hoe KLM deze trend heeft gebruikt.
Bron: RedazioneBrandNews

Snapchat heeft de meest actieve augmented reality gebruikers en ook TikTok heeft recent aangekondigd bezig te zijn met een eigen AR-effect. Facebook en Instagram zullen haar mogelijkheden uitbreiden omtrent deze trend. Technologie waarbij producten tot leven komen, haast tastbaar worden en een soort speelgoed zijn op je scherm, kunnen leiden tot 85 seconden meer tijd op je website. Het proberen waard dus!

Trend 3: Meer short-form video content

Video content blijft populair en groeit exponentieel. Zo geeft 72% van de consumenten eerder de voorkeur aan video dan aan tekst. Niet gek aangezien we in een technologische wereld leven. Verder zien we dat 55% van de consumenten iedere dag video’s bekijken. Maar dit verschuift. Zo laten we lange video’s achterwege en maken we in 2022 plek voor short-form video’s. Maar wat is dat precies?

Bron: MobileMarketing

Short-form video is officieel een video die niet langer duurt dan 2,5 minuut. We zien dat ieder kanaal hier een andere definitie aan geeft. Denk aan Reels (video’s) op Instagram van 30 seconden, video’s op TikTok van 60 seconden of korte video’s op Twitter van maximaal 2 minuten en 20 seconden. Hoe dat komt? Door onze aandachtspanne. Deze duurt ongeveer 8 seconden. Hierdoor geeft short-form content je de mogelijkheid om de boodschap op een korte, snelle en efficiënte manier over te brengen op je doelgroep. Het is hierbij wel belangrijk dat je gebruik maakt van opvallende call-to-actions, kleuren, quotes, GIF’s en andere visueel aantrekkelijke content. Op die manier zal de consument in één oogopslag jouw content scannen en begrijpen. Uiteindelijk zal dit zorgen voor meer merkbekendheid, engagement en bereik je een groter publiek. Dat wil je, toch?

Trend 4: Social audio wordt populair

Audio content past goed bij de tijd waarin we leven. Dit zie je alleen al aan hoe Clubhouse in 2021 in één klap populair raakte. Met social audio komen mensen samen om in realtime met elkaar te praten, te luisteren en van elkaar te leren. Social audio is voor zowel consumenten als bedrijven een interessant medium. Voor 2022 voorspellen we dat social audio nog populairder zal worden. Zo is het vermogen om een verhaal te vertellen één van de krachtigste componenten van een marketingstrategie. Wanneer we kijken naar social audio is het duidelijk dat het ondernemers een kans biedt om een echte relatie met het publiek op te bouwen. Met social audio kunnen gebruikers hun mening uiten en hun verhalen delen alsof ze met elkaar in dezelfde kamer zijn.

Bron: spot.ph

Hoewel sommige social audio trends worden beschouwd als voorbijgaande pandemische rage, wordt het duidelijk dat deze trend niet snel zal verdwijnen. Met deze trend weet je je klanten op een authentieke wijze te bereiken. Begin dit jaar nog aan een podcast of ga aan de slag met het investeren in audio chatrooms!

Het begin van een nieuw jaar vraagt om nieuwe social media trends. En omdat het social medialandschap in beweging blijft, is het belangrijk om je concurrenten voor te blijven. Met andere woorden: ga op zoek naar vernieuwende ontwikkelingen die bij jou als ondernemer, bedrijf of merk passen. Zoek de grens op. Niets is te gek.

Nu je een goed beeld hebt van de innovatieve ontwikkelingen, weet je wat je als (startende) ondernemer in 2022 kunt verwachten. Hopelijk kan je met deze trends je social mediabereik vergroten en succes behalen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *