Geef je social media een boost met de principes van Cialdini!

Een leuk nieuw jurkje kopen via social media, je inschrijven voor de nieuwsbrief van Loavies of reageren op een leuke vacature van de koffietent op de hoek. Deze dingen gebeuren soms voor dat de bezoeker het eigenlijk zelf door heeft. Zij worden namelijk op een slimme manier beïnvloed via social media. Maar hoe worden zij beïnvloed? Robert Cialdini onderscheid 7 principes die de kracht achter het beïnvloeden uitleggen. De beïnvloedingsmanieren zijn de laatste jaren opnieuw in populariteit gestegen. Lees snel verder en kom erachter hoe ook jij je social media een boost kunt geven met deze principes!

Robert Cialdini

Je hebt misschien wel eens eerder van hem gehoord, Robert Cialdini. Het is een psycholoog, onderzoeker, auteur en spreker op het gebied van psychologie. In het bijzonder het thema ‘beïnvloeden’. Hij heeft 7 principes ontwikkeld waarmee online strategieën geoptimaliseerd kunnen worden. Deze principes kan je toepassen op je eigen social media. 

De principes en hoe pas je ze toe?

In totaal zijn er nu 7 overtuigingsprincipes. Ik ga je vertellen wat deze principes inhouden en hoe je hierop in kunt spelen via social media.

  • Wederkerigheid: ‘ik doe iets voor jou en daarvoor krijg ik iets terug’. Hierbij gaat het om het geven en nemen. Als bezoekers iets van je krijgen dan voelen zij zich al snel verplicht om iets terug te doen. Je kunt hier bijvoorbeeld gebruik van maken door een persoonlijke kortingscode of gratis cadeautje te sturen naar je bezoekers. Dit kun je via een Instagram of Facebook bericht doen. Wat je hiervoor terugkrijgt zijn aankopen.
  • Sociale bevestiging: eigenlijk heeft dit alles te maken met kuddegedrag. Bezoekers laten zich hierbij beïnvloeden door het gedrag van anderen. Dit kun je toepassen door bijvoorbeeld te laten zien hoe veel mensen of volgers het product al eerder hebben gekocht. Tegenwoordig kun je via social media ook shoppen, hier kun je dat terug laten komen
  • Sympathie: hierbij gaat het erom dat mensen eerder ja zeggen tegen andere mensen die we aardig vinden. Van deze mensen zullen bezoekers dus eerder aanbevelingen aannemen. Het is dus ook erg belangrijk dat de bezoeker de mogelijkheid heeft om hun aankoop te delen met anderen. Je kunt op social media een ‘share with friend’ button toevoegen. Op deze manier gaan bezoekers het met elkaar delen en krijgen ze er vertrouwen in. Je kunt ze ook nog een beloning geven wanneer ze het delen, dit werkt ook altijd erg goed!
  • Autoriteit: autoriteit gaat over het vertrouwen wat je uitstraalt. Hiervoor worden vaak experts of keurmerken gebruikt. Je kunt dit via social media inzetten door experts aan het woord te laten over jouw diensten of producten. De bezoekers krijgen hierdoor een vertrouwd gevoel en zullen daarom sneller een actie uitvoeren.
  • Consistent gedrag: bezoekers blijven bij hun standpunt over een bepaald merk of bedrijf. Deze bezoekers moet je daarom stapsgewijs beïnvloeden. Begin met iets kleins en breid het daarna uit. Dit kun je op social media doen door iemand eerst andere kanalen te laten volgen, vervolgens voor de nieuwsbrief laten inschrijven en zo vergroot je de kans op uiteindelijke aankoop.
  • Schaarste: dit gaat over het tekort, het beperkt aanbieden van een dienst of product. Bezoekers gaan eerder tot actie over wanneer er een beperkt aantal beschikbaar is. Je kunt hier op inspelen door bijvoorbeeld aan te geven hoe lang een kortingscode nog geldig is of door een bepaald aantal pre-orders van een product weg te geven.
  • Eenheid: dit heeft te maken met het creëren van een groep. Wanneer bezoekers zich deel voelen van een groep, worden zij ook sneller beïnvloed door deze groep. Bezoekers worden hierbij betrokken en zo wordt er een eenheid gecreëerd. Op social media kun je daarom een groep aanmaken waar bezoekers deel van kunnen uitmaken, dit zie je vaak op Facebook gebeuren. Je kunt dit natuurlijk ook op andere platformen gaan doen. 

Onderdelen voor een succes!

Wanneer je op social media deze principes wilt gaan toepassen wil je natuurlijk dat dit een groot succes wordt. Denk daarbij dan aan de volgende dingen wanneer je hier mee aan de slag gaat:

  • Zorg ervoor dat iedereen die de social media beheert de kennis heeft over de principes van Cialdini. Wanneer je dit gaat toepassen hoort het namelijk thuis in elke fase van het gehele ontwerp- en ontwikkelproces.
  • Weet voor dat je begint welke type bezoekers op je social media komen en op welke plaatsen ze getriggerd kunnen worden. Denk hierbij ook goed na over de verschillende soorten socialmediakanalen. Wat past er bij je bezoekers? En waar maak je zelf veel gebruik van?
  • Zorg ervoor dat je niet alle technieken tegelijk toepast en ook niet door elkaar heen. Ga hier slim mee om.
  • Vertel je verhaal, je creëert namelijk meer betrokkenheid door het bij jezelf te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *