Waarom elk bedrijf een adviseur inclusiviteit nodig heeft

Als je het nieuws dagelijks bijhoudt zie je het ene na het andere bericht langskomen over bedrijven die niet inclusief zijn. Nog steeds zijn de meeste bestuurskamers gevuld met witte mannen. Veel mensen met beperkingen krijgen geen eerlijke kansen op de arbeidsmarkt en ik zal ook maar niet beginnen over de loonkloof die nog steeds in vele bedrijven voorkomt. In dit artikel zal ik je vertellen waarom het nodig is om een adviseur inclusiviteit in te huren.

De missie van een adviseur inclusiviteit

Een adviseur inclusiviteit houdt zich volledig bezig met elk aspect van inclusiviteit waar jouw bedrijf mee te maken heeft. Deze persoon kan je vast aannemen binnen je bedrijf, maar kan ook bijvoorbeeld elk kwartaal ingehuurd worden om een adviesrapport te schrijven.

Waarom inclusiviteit onmisbaar is

Niet alleen let de adviseur op alle kleine details binnen jouw bedrijf die je gemakkelijk over het hoofd zou kunnen zien, maar ook kan hij of zij je een stappenplan aanreiken om al deze dingen aan te passen. Wanneer je je begint in te lezen over inclusiviteit kan dit heel overweldigend zijn, er zijn enorm veel soorten wegen die je in kan slaan om dichter bij jouw doel te komen. Maar waar moet je beginnen? Een adviseur kan deze stress van je wegnemen en je hierin begeleiden.

Inclusiviteit is nog nooit zó belangrijk geweest

Heel leuk en aardig een extra persoon aannemen, maar wat haal je hier zelf uit? Anno 2021 is diversiteit steeds belangrijker geworden in de bedrijfswereld. Diversiteit houdt in dat de mensen binnen een bedrijf de maatschappij weerspiegelen. Dit kan zijn op gebieden van culturele afkomst, leeftijd, gender, maar ook op basis van beperkingen. Inclusiviteit komt pas in beeld als er diversiteit in een bedrijf is. Dit gaat namelijk om het behouden van het personeel zonder dat zij een nieuwe baan nemen om redenen die te maken hebben met dat er bijvoorbeeld geen rekening door het bedrijf wordt gehouden met geloof, feestdagen of genderdysforie (geboren worden met een ander gender dan hoe je je voelt).

Wanneer jouw bedrijf erin slaagt om een inclusief bedrijf te zijn zal je een fijne werksfeer hebben gecreëerd waarin het personeel veel te tevredener is en daardoor ook harder wil werken. Hierdoor zal jouw winst verhoogd worden. Hier profiteren beide partijen dus van. Daarnaast zal het zorgen voor een veilige werkomgeving. Dit is iets waar veel bedrijven nog hard aan werken dus hoe eerder je begint hoe eerder jij en jouw personeel zullen profiteren van de verbeterde werksfeer. Wanneer je als bedrijf inclusief bent zal een grotere groep mensen geïnteresseerd zijn in werken bij jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je sneller de perfecte kandidaat voor een baan kan vinden. Ten slotte wek je een positiever beeld op bij jouw klantenkring en opdrachtgevers.

Wat gebeurt er als jouw bedrijf niet inclusief is?

Ten eerste zullen jouw werknemers zich minder op hun plek voelen. Wanneer ze zijn aangenomen is er een grote kans dat ze zullen twijfelen of dit een bedrijf is waar zij een baan voor langere tijd willen. Als gevolg hiervan zullen ze minder gemotiveerd zijn om hard te werken. Ook is de kans groot dat jouw bedrijf fouten maakt op bijvoorbeeld social media. Hierdoor krijgt jouw bedrijf een slechte reputatie, mensen op social media kunnen namelijk genadeloos zijn over onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit. Daarnaast zullen dit soort zaken blijven terugkomen, omdat het internet niets vergeet.

Welke bedrijven zijn inclusief?

Hieronder zal ik twee voorbeelden geven van bedrijven die erg inclusief zijn. Inclusiviteit houdt niet snel ergens op, er zal altijd aan doorgewerkt moeten worden aangezien er met de tijd steeds meer verandert.

Estrid

Dit bedrijf uit Stockholm verkoopt vegan en dierproefvrije scheermesjes. Ze zijn snel uitgegroeid naar een internationaal publiek. Op de social media van Estrid is goed te zien dat zij staan voor diversiteit en inclusiviteit. Zo worden er mensen gedeeld met verschillende culturele achtergronden, lichaamsvormen, beperkingen en genders. Zo proberen ze ervoor te zorgen dat er geen label op hun scheermesjes geplakt kan worden.

https://www.instagram.com/heyestrid/
https://www.instagram.com/heyestrid/
https://www.instagram.com/heyestrid/

Zeedijk 60

Is een winkel gevestigd in Amsterdam. De winkel verkoopt verschillende kledingmerken die opgezet zijn door jonge, creatieve ondernemers die zich stuk voor stuk allemaal bezighouden met het inclusief maken en houden van hun merken.

https://www.instagram.com/zeedijk60/
https://www.instagram.com/zeedijk60/
https://www.instagram.com/zeedijk60/

Tot slot, inclusiviteit is een weg naar een bedrijf waar het personeel elke dag met plezier naartoe gaat, waar meer winst wordt behaald door gemotiveerd personeel in plaats van een plek vol gestrest personeel. Een bedrijf waar opdrachtgevers graag mee samenwerken en waar klanten met een goed gevoel naar kijken. Dus wat denk jij, is het al tijd om een inclusiviteit adviseur in te schakelen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *