Nieuw jaar, nieuwe social media aanpak: dit zijn de 4 social media trends voor 2022

Het social medialandschap is continu in beweging. Om de concurrentie een stapje voor te blijven is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, zodat je hier tijdig op kan inspelen. Nu het einde van het jaar in zicht is, is het tijd om alvast vooruit te blikken op de social media trends voor 2022. Ben jij benieuwd welke trends we komend jaar kunnen verwachten? Lees dan snel verder om te ontdekken welke trends jij als social media marketeer kunt inzetten!

1. Social commerce groeit

In tijden van corona spenderen we meer tijd door op onze telefoons. Met als gevolg dat het aantal aankopen via social media flink is gestegen. Het leent zich er namelijk uitstekend voor om inspiratie en e-commerce te combineren. We kennen social shopping al van Instagram en Facebook shops, waarmee je jouw productaanbod rechtstreeks op je pagina kunt tonen. Maar de verwachting is dat het aantal e-commerce features nog verder uitgebreid wordt. Zo is Snapchat druk bezig met de ontwikkeling van shoppable augmented reality lenses en is het razend populaire TikTok recentelijk een samenwerking met Shopify aangegaan. Daarmee kunnen Shopify-gebruikers binnenkort een winkeltabblad toevoegen aan hun TikTok-profiel.  Een goede voorbereiding is het halve werk, dus jezelf op de hoogte houden van de mogelijkheden kan zeker geen kwaad. In dit artikel worden de belangrijkste social commerce-ontwikkelingen nog eens voor je op een rijtje gezet.

2. Behoefte aan snackable content: kort, krachtig en visueel

Hap-slik-weg! We worden dagelijks overladen met grote hoeveelheden content en daardoor wordt onze aandachtsspanne steeds korter. Daarom is er groeiende behoefte aan content die je snel en moeiteloos kunt consumeren. Hoe je dat doet? Onderzoek van Microsoft wijst uit dat onze aandachtsspanne ongeveer 8 seconden duurt. Daarmee houdt de mens zijn aandacht nog korter vast dan een goudvis (ja, echt waar). Je wilt daarom in die eerste cruciale seconden de aandacht van de gebruiker trekken, zodat diegene stopt met scrollen om jouw content te bekijken. Gebruik hiervoor visueel aantrekkelijke content die in één oogopslag te begrijpen is. Denk hierbij aan een quote, korte video, poll, meme, GIF’je of infographic. Doordat snackable content makkelijk te delen is, geeft het de mogelijkheid om een groter publiek te bereiken. Hierdoor kun je onder andere je merkbekendheid en betrokkenheidsfactor op social media vergroten. Een goede toevoeging aan je social media strategie dus!

3. Video en voice content steeds populairder

Over snackable content gesproken… Met de komst van TikTok en Instagram Reels is videocontent in opmars. Ook voor de toekomst belooft videocontent onmisbaar in je contentstrategie. Zo blijkt uit onderzoek van HubSpot dat zo’n 64% van de marketeers komend jaar meer video’s wilt produceren. Vooral korte video’s scoren goed, omdat ze ondanks de korte duur toch boeiend zijn. Verder is opvallend dat video’s steeds vaker een verticaal formaat hebben. Hierdoor hoeft de gebruiker zijn niet telefoon te draaien en is de kans groter dat hij blijft kijken. Zelfs YouTube, het platform dat bekend staat om zijn horizontale video’s, heeft een optie toegevoegd waarbij je korte verticale video’s kunt uploaden. Oftewel: kort is het nieuwe lang.

Daarnaast stijgen ook voice features in populariteit. Denk bijvoorbeeld aan het platform Clubhouse. Een app die volledig was gericht op voice content. Maar ook podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. Gebruik jij tot op heden alleen nog maar stilstaand beeld? Overweeg dan hoe je in de toekomst andere contentvormen kunt inzetten. Wellicht lijkt het op het eerste gezicht een flinke stap om video of audiocontent te maken. Begin daarom klein. Test bijvoorbeeld eerst eens wat voor soort content het beste aanslaat bij jouw doelgroep. Zo kun je ervoor kiezen om de doelgroep een kijkje achter de schermen te geven met een behind the scenes video, hun vragen te beantwoorden in een Q&A of juist uitleggen hoe een product werkt in een tutorial. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het vereist natuurlijk meer werk dan het creëren simpele afbeelding, maar onthoud: hard work pays off.

4. Augmented reality is dé manier om de consument producten te laten proberen

Een andere opkomende trend is augmented reality (AR). Steeds meer merken gebruiken deze technologie om de potentiële consument in staat te stellen een product uit te proberen voordat ze overgaan tot aankoop. Het lijkt wellicht een ver-van-mijn-bed-show, maar het is zeker de moeite waard om je erin te verdiepen. De resultaten liegen er namelijk niet om: AR kan de interactiepercentages met 20 procent verhogen en de klikfrequenties om een aankoop te doen zelfs met 33% verbeteren .

Cosmeticaketen Sephora is een goed voorbeeld van een merk dat augmented reality succesvol heeft weten te implementeren. Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat het uitkiezen van de juiste kleur lipstick of foundation best een hele uitdaging kan zijn. Sephora bedacht daarvoor een oplossing. Hun AR-functie maakt het mogelijk om in realtime verschillende make-upproducten uit te proberen op je eigen gezicht. Op die manier stimuleren ze de verkoop en nemen ze de onzekerheid bij de consument weg. Als we kijken naar augmented reality op social media   dan loopt Snapchat met meer dan 200 miljoen actieve AR-gebruikers voorop. Maar ook Instagram, TikTok en Facebook kunnen niet achter blijven en zijn daarom druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe AR-features.

Tijd om te kiezen

Kortom: het belooft weer een jaar vol innovatieve ontwikkelingen te worden. Hopelijk heb je nu een goed beeld van de trends die je in 2022 kan verwachten en maken jouw social mediakanalen komend jaar een mooie groei door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *