Met mobile marketing laat jij de concurrenten ver achter je!

Maak jij dagelijks ook gebruik van jouw smartphone? Ik wel, vandaar dat het ook niet als een verassing komt dat 81% van de Nederlanders gebruik maakt van een smartphone. Daarnaast is 1 op de 5 huishoudens in het bezit van een tablet én 13% van alle aankopen worden gedaan via mobiele apparaten. Waarom zou jij als marketeer hier niet op inspelen? Mobile marketing is dé toekomst voor B2B-marketing. In dit artikel vertel ik hoe jij mobile marketing kan toepassen binnen jouw bedrijf!

Mobile marketing in B2B marketing

In de marketing tak: business to business (B2B) is een van de nieuwste trends mobile marketing. Nog niet veel bedrijven weten hoe zij dit op de juiste manier kunnen toepassen, maar ik kan jou hierbij helpen! Mobile marketing focust zich op een digitale marketingstrategie en is een multi-channel techniek. Bij marketing via mobiele apparaten is het eenvoudiger om de juiste doelgroep te bereiken. Mede omdat de digitalisering met de jaren groeit, betekent dit dat mobile marketing een steeds grotere rol gaat spelen. Des te meer redenen om jouw bedrijf op deze trend voor te bereiden!

“Mobile marketing is a multi-channel, digital marketing strategy aimed at reaching a target audience on their smartphones, tablets and other mobile devices.” Adobe experience cloud

Twijfels omtrent mobile marketing

Uit onderzoek blijkt dat een derde van de smartphone gebruikers direct op hun telefoon kijkt wanneer zij wakker worden. Deze gegevens laten zien hoe belangrijk de smartphone is geworden in onze samenleving. Daarentegen zijn er een aantal twijfels die marketeers weerhouden om over te gaan tot deze nieuwste trend op het gebied van marketing. De eerste twijfel is dat de doelgroep zich niet bevindt op mobiele apparaten en de tweede twijfel is dat het moeilijk is om een responsive design te implementeren. Daarentegen zijn deze twijfels niet nodig bij mobile marketing en in dit artikel leg ik jou uit waarom deze twijfels niet gegrond zijn!

Het is van belang om jouw strategie te veranderen als jij je gaat begeven in de wereld van mobile marketing. Lees verder om achter de ultieme strategie voor mobile marketing te komen.

De ultieme strategie voor mobile marketing

Mobile marketing kan alleen dé toekomst zijn voor jouw B2B bedrijf als deze strategie efficiënt gebruikt wordt. In vijf stappen kan jij je voorbereiden om succesvol te worden op niet alleen een desktop, maar ook op mobiele apparaten:

Stap 1: Voor de ultieme mobile marketingstrategie moet je beginnen met onderzoek doen naar jouw doelgroep. Doe onderzoek naar het gebruik van mobiele apparaten, de stakeholders en ontwikkel daarna nieuwe persona’s met specifieke doelstellingen en schrijf je in voor een Google Mobile Ads account.

Stap 2: Daarnaast is het van belang om een responsive design te ontwikkelen voor mobiele apparaten, zoals een design met minder tekst, minder buttons, een kleiner menu, passend op diverse schermen en werkende pagina’s.

Stap 3: Vervolgens kan jij gaan kijken hoe je gaat communiceren met jouw bezoekers, bijvoorbeeld via SMS, e-mails of advertenties. Voor mobile marketing werken persoonlijke en korte e-mails het beste.

Stap 4: Zorg dat je locatie gebaseerde content kan aanbieden aan jouw doelgroep. Mede omdat een mobiel apparaat altijd onderweg is, heeft dit een positief effect op het bereiken van jouw doelgroep, zoals locatie gebaseerde advertenties.

Stap 5: Tot slot is het van belang om altijd onderzoek te blijven doen naar nieuwe trends, waardoor je nooit achter gaat lopen op jouw concurrenten.

Voor een bedrijf is het belangrijk dat jij je onderscheid van jouw concurrenten. Door mee te gaan met de nieuwste trends kan jij jouw concurrenten voor blijven. Mobile marketing wordt steeds meer toegepast, maar de valkuil is dat veel bedrijven niet weten hoe zij deze strategie op de juiste manier kunnen inzetten.

Hoe doen mijn concurrenten dit?

Een aantal bedrijven implementeren mobile marketing al in hun online marketingstrategie. Een goed voorbeeld is het merk Nike. Dit merk maakt gebruik van mobiele content voor diverse social mediakanalen en dit vergroot de merkbekendheid. Daarnaast maakt het merk Nike gebruik van veel nieuwe trends, zoals Augmented reality en Virtual reality die toegepast worden in een responsive design van de Nike app voor mobiel. Nike is een koploper in een multi-channel strategie, waardoor zij hun doelgroep als geen ander kunnen bereiken.

Bron: Nike app

Mobile marketing is dé toekomst voor B2C-marketing

Samenvattend is te stellen dat mobile marketing zich steeds verder gaat ontwikkelen binnen de marketingindustrie. Het is van belang voor bedrijven om hun twijfels aan de kant te zetten om zich te gaan ontwikkelen op het gebied van mobile marketing. Gebruik het stappenplan in bovenstaand artikel, doe onderzoek en zorg dat jij jouw concurrenten voor blijft!

Wil je meer informatie over het inzetten van mobile marketing voor jou bedrijf? Lees hier mijn artikelen op MICWatching!

Bronnen:

Adobe. (z.d.). Mobile Marketing new. Marketo. Geraadpleegd op 04 december 2021, van https://www.marketo.com/mobile-marketing/

Mali, N. (2021, 12 juni). What is mobile marketing? You asked, we answered. Appinstitute. Geraadpleegd op 05 december 2021, van https://appinstitute.com/what-is-mobile-marketing/

Oosterveer, D. (2015, 19 juni). Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers. Marketingfacts. Geraadpleegd op 04 december 2021, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/het-mobiel-gebruik-in-nederland-de-cijfers

Smits, S. (z.d.). Wat is het verschil tussen B2B en B2C? STEFANSMITS. Geraadpleegd op 06 december 2021, van https://www.stefansmits.nl/verschil-tussen-b2b-en-b2c/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *