Hallo stijgende winstmarges, vaarwel dure partners! Direct-to-consumer is hét nieuwe businessmodel

on

Afgelopen twee jaar heeft het verkoopmodel direct-to-consumer (D2C) een enorme opmars gemaakt. Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze strategie en met succes. Een van de oorzaken hiervan is dat online shoppen gebruikelijker is dan ooit tevoren. Maar hoe zet jij dit in, welke valkuilen zijn er en waarom werkt dit zo goed? Dat hebben wij voor jullie ambitieuze ondernemers uitgezocht. Voortaan verkoop jij direct aan klanten!

Wat is het?

Direct to Consumer (D2C) betekent dat bedrijven en merken direct aan hun klanten verkopen in plaats van via een detailhandelaar, een groothandel of een distributeur. Door alle tussenpersonen buiten de deur te houden optimaliseer je namelijk de winstmarges. Via eigen e-commerce sites bieden merken hun producten aan. Bedrijven die deze strategie uitvoeren zijn vaak gespecialiseerd in een specifieke categorie. Niet vreemd dus dat zoveel consumentenmerken die handelen in verpakte consumentengoederen nu rechtstreeks de markten betreden.

Hoezo juist nu een succes?

Door de opkomst van alle social media kanalen in de afgelopen jaren is het handhaven van een D2C strategie een makkie geworden. De bouwstenen van een goede D2C strategie zijn namelijk gebaseerd op de relatie tussen klanten en het merk. Deze online platformen zorgen ervoor dat merken eenvoudig zelf een vertrouwde band met hun consumenten kunnen opbouwen. Ze hebben rechtstreeks contact met hun doelgroep, kunnen zeer nauwkeurig de juiste mensen targetten en bepalen zelf hoeveel geld ze daar in kwijt willen. Via social media kunnen de consumenten bovendien rechtstreeks doorgestuurd worden naar de website, perfect dus! Miljoenen D2C bedrijfjes schieten dan ook als wortels uit de grond op onder andere Instagram en Facebook. Een goede online aanwezigheid is dus wel een must wil je als merk opvallen! 

Waarom Direct-To-Consumer?

D2C biedt complete controle over alle stappen van de customer journey, waardoor de beoogde (conversie) doelen ineens een stuk makkelijker realiseerbaar zijn. Van de bewustwordingsfase tot aan loyaliteit. Hierdoor krijg je direct toegang tot alle waardevolle data. Met deze gegevens kunnen bedrijven blijven groeien en hun strategie optimaliseren. In plaats van te wachten op wekelijkse of maandelijkse data rapporten kan je nu iedere dag achter de schermen meekijken en bepalen of de huidige aanpak, de juiste is. Een aanpassing is zo gemaakt, want dit doe je zelf! Je implementeert dus veel gemakkelijker nieuwe ideeën en kan misstappen sneller corrigeren. Niet geheel onbelangrijk.

Tevens is het direct verkopen aan klanten ook nog eens beter voor het milieu. Duurzaamheid is een opkomende trend die nog lang niet zal verdwijnen. De opwarming van de aarde is een serieus probleem, waar consumenten zich steeds bewuster van worden tijdens hun online shopping sessies. Hieraan bijdragen is zeker van toegevoegde waarde!

Succesfactoren

Er zijn een aantal belangrijke aandachtspunten wil deze aanpak een succes zijn. Focus je op een zo persoonlijk en authentiek mogelijke customer journey, waardoor klanten zich geroepen voelen een aankoop te verschaffen. Om te beginnen is een duidelijke merkidentiteit een must-have. Zonder een sterke, memorable merk persoonlijkheid is een directe verkoopstrategie waar sociale media de hoofdrol in speelt niet realiseerbaar. Creativiteit en authenticiteit zijn key ingredients. Voor je überhaupt denkt aan het implementeren een e-commerce platform is het noodzakelijk hier met een kritische blik naar te kijken. Sluit alles nog aan bij de beoogde doelgroep, of moet er naar rebranding gekeken worden? Het hoofddoel van social media is om een sterke band op te bouwen met jouw doelgroep, wat niet zal slagen wanneer dit niet het geval is.

Een geweldige bijkomstigheid van sociale media is User Generated Content, ofwel publiciteit mede mogelijk gemaakt door enthousiaste klanten! Influencers komen hier ook goed van pas. De mening van iemand die jouw doelgroep hoog heeft zitten komt veel beter binnen! Je wilt dat je merk als betrouwbaar wordt ervaren, dus let hierbij wel goed op dat je de juiste match vindt. Het is wat dit betreft maak het of kraak het in de ogen van de klant. Doe van te voren dus goed je research! 

Verkoopkanalen combineren

Een combinatie van een D2C-kanaal en retail partners is natuurlijk ook mogelijk. Denk bij dit soort partners aan de online warenhuizen zoals Amazon of het Nederlandse Bol.com. Maar bijvoorbeeld ook fysieke winkels. Belangrijk hierbij is wel dat de primaire inkomsten gegenereerd worden door het bedrijf zelf en zij dan ook de touwtjes in handen blijven houden. Wanneer je weer teveel uitbesteedt, verlies je de controle en voordelen die een D2C-merk heeft. Opgesomd: een betere klantervaring, merkpositionering, de volledige controle over het product, reputatie en data, met als kers op de taart een verhoogd marge. Overweeg het combineren van verkoopkanalen van te voren dan ook goed, want exclusiviteit kan juist een USP (unique selling point) zijn!

Inspirerende voorbeelden

Om jullie nog even extra te motiveren je te verdiepen in dit verdienmodel, heb ik tot slot nog twee voorbeelden van succesvolle Nederlandse D2C e-commerce bedrijven.

VanMoof

Je hebt ze vast wel een voorbij zien zoeven! Elektrische fietsen zijn helemaal hip en happening en daar maakt het VanMoof goed gebruik van. Met een opvallend, stijlvol ontwerp, nieuwe high-tech functies en een unieke service domineren ze de markt. De D2C-strategie van VanMoof werkt perfect! Mede door hun unieke “Peace of mind” service bieden ze klanten veiligheid en vertrouwen. Deze service houdt onder meer in dat klanten in geval van diefstal hun fiets hebben verzekerd. Een team van zogeheten Bike Hunters zal binnen twee weken je fiets traceren en terughalen, ongeacht waar deze zich is. Als ze je fiets binnen twee weken niet kunnen vinden, dan krijg je gratis een vervangende. Bij aankoop van een fiets betaal je dan een eenmalig bedrag om van deze service gebruikt te kunnen maken. Niet geïnteresseerd om meer te betalen om je kostbare fiets te verzekeren? No problemo, want ze zijn standaard uitgerust met een waterdicht beveiligingssysteem! Met onder ander een alarm dat snoeihard loeit wanneer iemand je fiets aanraakt en een GPS tracker is de kans op diefstal aanzienlijk verkleint. VanMoof verkoopt enkel en alleen via hun eigen website en winkels. Neem zeker eens een kijkje op de website om inspiratie op te doen!

Vedder & Vedder

Vedder & Vedder is een juwelenbedrijf in Amsterdam. Ze zijn gespecialiseerd het het maken van gepersonaliseerde sieraden. Een trend die de laatste tijd steeds populairder begint te worden. Van geboortesteenringen tot aan een bedeltje met de vingerafdruk van je geliefde erop, ze produceren en verkopen het allemaal. Via hun webshop en winkel in Amsterdam verkopen ze hun producten. Ze werken enkel samen met in-house goudsmeden om het proces zo persoonlijk mogelijk te houden en onnodige overproductie te voorkomen. Ook bieden ze een speciale garantie op hun sieraden waar ze beloven elk sieraad te vervangen wanneer het binnen de eerste 4 maanden verkleurt. Kortom, alle ingrediënten om een vertrouwensband met hun klanten op te bouwen. In 2020 boekte Vedder & Vedder dan ook een winst van 700.000 euro op een omzet van 7,5 miljoen euro!.

Een D2C-strategie lijkt voor veel merken te werken, wellicht ook wel voor jou. Wacht niet langer en overweeg de voordelen die D2C jouw business kan bieden! Loop niet langer achter de feiten aan, maar ren vooruit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *