Duurzaamheid, concurreer jij mee?

‘Duurzaamheid’, een maatschappelijke trend die nog steeds heel erg actueel is. Zowel op individueel vlak als bedrijfsmatig is duurzaamheid een belangrijk onderwerp. Afvalscheiding gaat steeds verder, eetgewoonten veranderen, maar ook bedrijven richten zich stuk voor stuk op het duurzaam ondernemen. Het is inmiddels een nieuw onderdeel geworden waarop wordt geconcurreerd. Het is eigenlijk onmogelijk om nog achter te blijven en niet mee te doen aan deze race. Moet jij jezelf als startende ondernemer dus ook gelijk overgeven aan duurzaamheid? En in hoeverre moet je dan duurzaam bezig zijn?

Duurzaamheid in theorie

Laten we eerst even dieper duiken in de daadwerkelijke betekenis van duurzaamheid. ‘Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie om de aarde niet uit te putten. Voor nu, maar ook voor de komende generaties. Het voorzien in onze eigen behoeften moet dus in evenwicht zijn met dat wat de aarde aankan.’ (VLB, z.d.)

In Nederland zijn de meest grote bedrijven al verantwoordelijk voor 71% van de CO2-uitstoot. Er is voor hen, en dus ook voor jou als startende ondernemer, een grote verantwoordelijkheid om te verduurzamen. Dit heeft een speciale term; duurzaam ondernemen of ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Voorbeelden waar je als bedrijf dan op moet letten zijn het minimaliseren van je CO2-uitstoot, restproducten hergebruiken, groene energie opwekken, gebruiken en nog veel meer om op te noemen. (De Duurzame Adviseurs, 2021)

Omdat het niet verplicht is om duurzaam te ondernemen, zijn er ook geen strikte MVO-regels waar je als bedrijf aan moet voldoen om een ‘duurzaam bedrijf’ te zijn. Maar er zijn wel richtlijnen die je voor jezelf als bedrijf kan opstellen. Deze richtlijnen zijn gericht op de Triple P-benadering; People, Planet en Profit. Bij People draait het, vanzelfsprekend, om mensen. Zowel individuele mensen, als de maatschappij in het algemeen. Hierbij kun je MVO toepassen door je te richten op het bieden van groeikansen binnen de onderneming, op de diversiteit binnen het personeel en op de mensenrechten en kinderarbeid binnen de maatschappij. Bij de P van Planet draait het om het milieu. Daarbij is het dan ook de bedoeling dat bij de bedrijfsactiviteiten zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met het milieu. Daarin kan je simpel denken; ’s avonds alle lichten op het kantoor uit doen of afval scheiden. Maar ook wat ingewikkelder; toewerken naar een zo milieuvriendelijk productieproces bijvoorbeeld. En dan de laatste P, de P van Profit, jouw winst. Hierbij kan je denken aan het investeren van een deel van de winst in werkgelegenheid, infrastructuur of sponsoring van maatschappelijke initiatieven.

Belang van duurzaam ondernemen

Ondernemers kunnen veel baat hebben bij het duurzaam ondernemen; consumenten hebben een groter vertrouwen in merken wanneer deze tonen dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor wel bijna zes van de tien consumenten, terwijl dit vorig jaar voor nog maar 52% het geval was. De consumenten hun vertrouwen mag dan wel groot zijn, maar zijn zij ook bereid tot een daadwerkelijke aankoop? Uit de MarketResponse van b-open blijkt dat de consumenten ook zeker niet te beroerd zijn om extra te betalen voor duurzaamheid.  53% van de consumenten let dan ook bij aankoop duurzaamheid en deze maatschappelijke rol. (Hoogkamer, 2020)

Duurzaamheid in de praktijk

‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ luidt een uitspraak. Laten we dan maar even kijken naar de duurzame marktleiders. NS bijvoorbeeld; dit spoorwegbedrijf rijdt al sinds 2017 volledig CO2-neutraal. Alle treinen rijden 100% elektrisch met stroom volledig afkomstig uit windparken. Daarnaast gebruikt NS warmte-koude-opslaginstallaties, groen gas en groene stroom. Met deze acties is NS dus goed duurzaam bezig.

Dan een merk die met meer concurrentie te maken heeft; Tony’s Chocolonely. Dit merk strijdt voor een eerlijke chocoladewereld door 100% slaafvrij bezig te zijn in de chocoladewereld. Het bedrijf onderneemt hiervoor verschillende acties; het kopen van traceerbare bonen, een hogere prijs betalen en het stimuleren van sterke boeren. Dit maakt dat Tony’s Chocolonely ook een duurder chocolademerk is, maar evengoed een favoriet van velen.

Grote kans dat het als startende ondernemer niet mogelijk is om duurzaamheid gelijk in deze mate toe te passen. Maar voor de startende ondernemers zijn er ook zeker mogelijkheden om klein te beginnen met duurzaam ondernemen. Denk bijvoorbeeld in het begin aan het aanschaffen van een hybride of elektrische auto en om zo min mogelijk te printen op papier. Dan kan er in een later stadium wel een uitgebreider MVO-beleid toegepast worden; investeren in de ontwikkeling van het personeel en het sponsoren van maatschappelijke projecten bijvoorbeeld. 

Het is inmiddels dus wel duidelijk; duurzaamheid is steeds belangrijker voor consumenten. Zij letten hierop bij de aankoop van producten en diensten en geven meer vertrouwen aan een merk die zich met duurzaamheid bezig houdt. Steeds meer merken maken deze stap en er zijn inmiddels al marktleiders te benoemen. Tony’s Chocolonely bijvoorbeeld; een duur chocolademerk, maar om zijn duurzame status evengoed gewaardeerd. Jij, als startende ondernemer, kan eigenlijk niet eens meer achterblijven. Het is inmiddels een vereiste geworden om mee te kunnen concurreren. Ook als startende ondernemer is het mogelijk om duurzaam te beginnen. Grote avonturen beginnen klein!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *