Dit zijn dé drie social media platformen van de toekomst, die jouw merk moet gebruiken!

Ja, ja, ondertussen weten we allemaal wel dat social media een belangrijk onderdeel is van een goede brandingsstrategie en zijn we volledig bekend met de grote platforms die tot onze beschikking staan. Deze grote platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter bieden bedrijven grote kansen om hun merk te verspreiden en zo meer waardering of naamsbekendheid te creëren. Maar vanwege de enorme hoeveelheid mensen die aanwezig is op deze platforms is het moeilijk om juist jouw doelgroep te bereiken. Daarom kan het nuttig zijn om eens te kijken naar opkomende social media platformen. Deze zijn vaak specifiek gericht op een onderwerp en hebben een kleinere groep van gebruikers, dus is het makkelijker om je doelgroep aan te spreken. In dit artikel neem ik je daarom mee naar de drie platformen waarvan ik denk dat die de toekomst kunnen vormen voor social media. Dus neem goed de tijd want misschien vind jij wel hét platform wat precies bij jouw merk past.

TikTok

Waarschijnlijk ben je TikTok het afgelopen jaar al genoeg tegengekomen, zo is het namelijk het snelst groeiende social media platform op onze aardbol. Met ondertussen al 1 miljard maandelijkse gebruikers, is TikTok niet meer klein te noemen. Maar toch wordt het platform nog niet overspoeld door allerlei merken, aangezien veel merken denken dat het een platform is dat exclusief door jongeren gebruikt wordt. Uit onderzoek van Newcom blijkt juist het tegendeel, zo zijn in 2020 de gebruikers van boven de twintig vrijwel verdrievoudigd. Op het platform ligt de nadruk op korte video’s die in een loop worden afgespeeld, vaak hebben deze een humoristische of praktische nadruk. Deze vorm geeft veel ruimte voor jouw bedrijf om creatief te zijn in de manier waarop je een merk adverteert. Buiten het adverteren van je merk biedt TikTok vanaf nu ook de optie om een product te linken bij de video die geplaatst wordt, waardoor de doelgroep direct vanaf TikTok jouw product kan bestellen. Een voorbeeld van een bedrijf dat goed bezig is op TikTok is de Drentse ijssalon “La Dolce Borger”. De werknemers van deze ijssalon delen via komische video’s momenten die zij meemaken op hun werk en trekken op deze manier mensen naar hun ijssalon toe.

Bron: IJssalon, La Dolce Borger.

Twitch

Twitch is het grootste live streaming platform van de wereld, met dagelijks zo’n 15 miljoen actieve gebruikers. Oorspronkelijk was Twitch vrijwel alleen gericht op het live streamen van videogames, maar sinds een aantal jaar is er een grote groei in andere categorieën zoals, music, creative en lifestyle. Vanwege het grote bereik op het platform en de kansen die hier te behalen zijn zal jij je vast afvragen hoe je Twitch zou kunnen inzetten om jouw merk te adverteren. Het antwoord is simpel: Influencer marketing. Influencer marketing op Twitch werkt hetzelfde als op andere social media platformen, alleen wordt de promotie hier live uitgezonden in plaats van een opgenomen video of foto, dit is dus persoonlijker als promotie via een platform als Instagram. Het belangrijkste onderdeel waar rekening mee gehouden moet worden is het vinden van de juiste influencer/streamer, je wilt namelijk dat deze influencer aansluit bij jouw merk en dus bij je doelgroep. Wil je meer lezen over branding/marketing op Twitch klik dan hier.

MeWe

Ik hoor je het al zeggen “MeWe, wat is dat nou weer?”, het is namelijk nog een vrij onbekend platform wat is ontstaan vanwege het grote privacy schandaal van Facebook. In functionaliteit is het vrijwel hetzelfde als Facebook, maar op gebied van privacybescherming staan de platformen lijnrecht tegenover elkaar. Zo heeft MeWe een belofte gedaan om haar gebruikers niet te dataminen en geen data te verkopen aan derde partijen. Het platform is dus erg toekomstgericht gezien de steeds grotere belangstelling voor privacy onder veel social mediagebruikers. Een ander punt wat MeWe anders maakt als de mainstream social media platformen is dat er geen gebruik gemaakt wordt van een algoritme, dit komt doordat de data van de gebruikers niet getrackt wordt. Het nadeel hiervan is dat je niet direct je doelgroep kan targeten met advertenties, maar het is wel degelijk mogelijk om jouw doelgroep te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld via het maken van een business page of door je aan te sluiten bij grote publieke groepen. Wat wel een voordeel is, is dat een stuk minder concurrenten zich op het platform bevinden. In vergelijking met de grote platformen is het daarom een stuk makkelijker om als merk op te vallen en jouw merk aan de wereld te verkopen.

Conclusie

Gefeliciteerd! Je hebt het einde behaalt. Misschien heb je in dit artikel wel hét platform gevonden wat bij jouw merk past, zo niet dan geen zorgen. Er zijn namelijk talloze andere platformen die wel bij je merk passen. Tot slot is het belangrijk dat je niet op elk platform aanwezig probeert te zijn, kies juist de platformen die het meest aansluiten bij jouw merk en focus alleen hier op.

Tot de volgende keer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *