Dealen met stress als young professional

Je bent proactief, optimistisch, ondernemend, hebt veel zelfvertrouwen, máár je bezwijkt onder stress. Veel werkgevers zien Young Professionals als helden van de toekomst, maar de werkdruk is enorm. Stress kan nuttig zijn, maar laat je er niet in meeslepen.

De oorzaak van stress
 
Als young professional (25-35) sta je vaak onder druk. Het stresslevel is in de afgelopen jaren ongelofelijk gestegen door het als maar uitdagen van onszelf om boven verwachting te presteren. Als beginnend professional ben je ambitieus en geneigd alles goed te doen. Dit niet alleen binnen een bedrijf, maar ook in je privéleven. Je krijgt in een korte tijd veel informatie binnen en er wordt van je verwacht dat je dit allemaal in één keer in je opneemt. Je leeft in een wereld die veranderd, vol afleiding en oneindig veel mogelijkheden. De ontwikkeling van technische ontwikkelingen is niet meer bij te houden, het is een wereld waar duurzaamheid, flexibiliteit, vergrijzing en ontgroening enorm veel impact hebben. Al met al leven we in een onzekere wereld waar nog nooit zo veel van young professionals verwacht werd.

Young professionals begeven zich in de overgang van het onderwijs naar de werkvloer. Deze jongeren moeten zich zo snel mogelijk bewijzen, maar juist hierdoor ontstaat een grote mate van stress. Bronnen van stress kunnen zijn:

  • Op zoek gaan naar een eigen identiteit.
  • Zelfstandigheid ervaren.
  • Combinatie van opleiding en werk.
  • Te veel werk.
  • Onervarenheid in het werk.
  • Carrière maken.
  • Een te volle agenda.
  • Het eigen perfectionisme.

Samengevat, je moet veel doen om hogerop te komen.

De ontkenningsfase

Door de mate van ambitie en gedrevenheid wordt stress al snel onderdrukt. Je wilt niet toegeven aan het feit dat je het iets rustiger aan moet doen, omdat doorgroeien het enige is waar je naar streeft. Te veel stress wordt vaak niet gemeld, omdat er wordt gevreesd voor de reactie van de werkgever. Het zou beter zijn voor organisatie en werknemer als er een cultuur bestaat waar dit wel bespreekbaar is. Ongeacht het maken van een carrière. Uit resultaten van een inspectie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kwam er een aanzienlijk aantal accountantskantoren uit waarbij de werkdruk niet op orde bleek te zijn. Dit waren maar liefst 22 van de 28 kantoren. Er zijn een aantal factoren waaraan je kan zien dat er een opstapeling komt van stressfactoren en een hersteltekort bij de young professional:

  • Ze maken meer vergissingen, twijfelen eerder en worden onzeker.
  • Ze werken minder hard, het tempo daalt.
  • Ze hebben moeite met dingen onthouden, raken in de war met planningen en beslissingen nemen gaat hun steeds moeilijker af.
  • Ze raken in de war van afwijkende routines en kunnen hier slecht op inspelen.
  • Ze hebben problemen met meerdere dingen tegelijk doen, ze worden chaotischer.
  • Ze hebben last van slapeloosheid.

Vaak komt iemand pas achter deze symptomen als het te laat is. Je bent al bezweken onder de stress en je voelt aan dat je zo niet meer verder kan. Veranderingen zijn nodig om jezelf op de rit te houden. Het is belangrijk niet te vergeten hoeveel eisen er worden gesteld aan young professionals. Niemand is perfect en iedereen heeft daarom de nodige steun nodig in zijn of haar loopbaan.

Het voorkomen van stress

Niet alle kleine beetjes stress zijn erg voor je. Stress is wel degelijk gezond en belangrijk. Velen zien stress als iets negatiefs, maar stress beschermt ons en zorgt er ook voor dat we goed kunnen functioneren. Zonder stress kan je niet presteren, maar stress moet niet de bovenhand krijgen. Gezondheidsproblemen zijn namelijk ook zeker niet uitgesloten. Het is belangrijk om in je hoofd te houden hoe je moet omgaan met stress. Voor ieder persoon werkt iets anders, des te meer reden om verschillende dingen uit te proberen. Dit zijn een aantal tips die je kunnen helpen om stress te voorkomen:

  • Creëer een constante herinnering om even te chillen.
  • Maak plezier en blijf lachen.
  • Geef knuffels.
  • Richt je op wat je wél kunt beïnvloeden.
  • Slaap voldoende.
  • Praat erover.
  • Zorg ervoor dat je negatieve invloeden uit je leven verwijderd.
  • Eet gezond.
  • Doe ontspanningsoefeningen.
  • Beweeg. Minimaal 20 tot 30 minuten per dag.

De bovenstaande dingen kunnen iedereen helpen om zich beter te voelen en stress los te laten. Maar je moet er wel voor openstaan. Het is belangrijk om op jezelf te letten en te weten wanneer alles je te veel wordt. Hoe langer je ermee loopt, hoe meer klachten je krijgt en hoe meer je functioneel beperkt wordt. Als je het idee hebt dat je jezelf verliest in werk of je sociale leven, is het belangrijk om hiervoor hulp te zoeken. Wanneer jij het probleem wilt oplossen, moet je zelf aan de verandering werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *