Branding voor beginners.

Heb jij wel eens van branding gehoord? Je ontkomt er tegenwoordig niet aan.  Het is een vorm van marketing maar heeft niet het doel om de doelgroep een bepaalde actie te laten verrichten. Maar wat is dan wel het doel? 

Branding is identiteit geven aan je merk of het bouwen hiervan. Een logo, huisstijl en marketing is erg belangrijk voor een bedrijf, maar branding gaat nog veel verder dan dat. Branding komt in alles terug wat jij als bedrijf doet. In advertenties, communicatie, sociale media en de visuele identiteit. Het is dus echt de identiteit van je bedrijf die wordt ontwikkeld zodat het bepaalde eigenschappen en waarden heeft voor de doelgroep. 

Een goede branding leidt tot merkvoorkeur. Wanneer ze eenmaal klant of bezoek zijn door merkvoorkeur blijven ze vaker loyaal aan het bedrijf. Wanneer je branding uniek is kun je je ook nog eens onderscheiden van de rest. Hierdoor zullen klanten nog sneller en vaker terugkomen.

Er zijn verschillende punten die ervoor kunnen zorgen dat jouw bedrijf branding kan implementeren in jouw bedrijf. We nemen er vier door

1. Identiteit
Begin met je identiteit vast te leggen. Het is belangrijk om deze goed aan te laten sluiten bij je doelgroep en activiteiten die jij als bedrijf onderneemt. Je identiteit kan je opbouwen uit de volgende onderdelen. Coolblue, een bedrijf met een erg goede branding, gebruiken we hier voor de voorbeelden. 

We beginnen met de missie van je bedrijf. Ofwel het bestaansrecht van je bedrijf. Dit beschrijft wat je doet, voor wie en waarom. De missie van Coolblue is ‘alles voor een glimlach. 
Van de missie gaan we door naar de visie van je bedrijf. Dit beschrijft de toekomst van je bedrijf. Dus hoe ziet de toekomst eruit. De visie van Coolblue is ‘elke dag een beetje beter.’ 
Elk bedrijf heeft een eigen karakter, ofwel merkpersoonlijkheid genoemd. Deze zijn snel te herkennen en zorgt voor een uniek merkidentiteit. Wanneer we naar Coolblue kijken zien we dat ze duidelijk het karakter luchtig en grappig. 
Kernwaardes laten goed zien waar een bedrijf voor staat. Deze worden weer vertaald naar merkwaardes. Die van Coolblue zijn eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon doen.
Om je merkidentiteit helemaal compleet te maken is het belangrijk om je merkbelofte vast te stellen. Doe dit in één zin en zorg dat je deze altijd probeert na te komen. De merkbelofte van Coolblue is hetzelfde als de missie namelijk ‘alles voor een glimlach.’ 

Dit zijn de belangrijkste punten om je identiteit van je branding te ontwikkelen. 

2. Positionering.
Het is belangrijk om in kaart te brengen wie jouw klanten/bezoekers zijn. Dit kan je bijvoorbeeld doen door verschillende persona’s te maken. Aan de hand daarvan is het meteen duidelijk wie jouw doelgroep is. Leg in dit deel ook vast wie de stakeholders en concurrenten zijn. Ook de omgeving van je bedrijf is van belang bij een goede branding. 

3. Huisstijl
Wanneer je verschillende werknemers hebt voor verschillende taken is het makkelijk om een huisstijl te hebben waaraan iedereen zich houdt. Dit geldt voor advertenties, mails, social media berichten, etc. in de huisstijl leg je in ieder geval het volgende vast. 

Zorg voor een goede merknaam. Een goede merknaam is herkenbaar, onderscheid zich van de rest en is makkelijk te onthouden. 
Bij een merknaam hoort een slogan. Met een slogan kan je goed je visie, missie en kernwaardes duidelijk maken. Denk hierbij aan CoolBlue’s ‘alles voor een glimlach.’ 
Elk bedrijf heeft een logo. Let goed op dat deze goed bij je bedrijf, de doelgroep en je kernwaardes past. Zorg ook dat deze tijdloos is, opvalt en goed te herkennen is. 
De kleuren voor je bedrijf zijn erg belangrijk. Elke kleur straalt iets anders uit en roept andere gevoelens op bij personen. Deze moeten passen bij je merkidentiteit. 
Kijk wat voor tone of voice bij jouw bedrijf past en houdt deze overal aan. Kijk goed naar je doelgroep en merkidentiteit. Dit zorgt voor eenheid. Je hebt de keuze om formeel of juist informeel te houden, zakelijk of luchtig. Kies je ervoor om juist persoonlijk of onpersoonlijk te schrijven. 

4. Strategie
En last but zeker not least, de strategie van jouw bedrijf. Zorg dat je branding volledig tot uiting komt in je online marketing, social media en content strategiën. Een formeel en zakelijk bedrijf zullen niet zo snel Tiktok inzetten, maar kiezen eerder voor LinkedIn. Hier komen ook weer alle genoemde punten hierboven in terug. Denk ook na over je SEO en SEA strategie. Bij wat voor zoekwoorden wil jij gevonden/gezien worden. 

Branding kan dus veel betekenen. Met deze vier punten zorg je voor een goed begin voor een (nieuwe branding) voor jouw bedrijf. Een goed begin is het halve werk. 😉 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *