Als bedrijf indruk maken op Gen Z, de digital natives

Van het kopen van een volledig nieuw garderobe op Zalando tot het vinden van een nieuwe liefde op het online datingsplatform Tinder… generatie Z, ook wel de Gen Z’ers genoemd, weet niet beter. Zij kennen geen wereld zonder al deze schermpjes en zijn dan ook echte digital natives. Maar is het als bedrijf ook slim om op deze generatie in te spelen en hoe doe je dat dan?

Wie zijn deze digital natives?

Gen Z, of met andere woorden, Net generatie, IGeneration en post-Millenials, is een doelgroep die is opgegroeid met de informatietechnologie van het digitale tijdperk. Ze lagen nog net niet in de wieg met een smartphone vastgeplakt in hun rechter handpalm. Geboren en getogen media consumers dus. Deze generatie, geboren tussen 2001 en 2015, vindt het dan ook de normaalste zaak van de wereld, dat hun online behoeftes, 24/7, binnen no time, bevredigd worden.

De kracht van Gen Z

Goed, zelf val ik ook in deze doelgroep en is het misschien voor de hand liggend dat ik het aanraad om als bedrijf op deze generatie in te spelen. Maar er zitten weldegelijk grote voordelen aan. Allereerst is Gen Z de generatie van de toekomst. Ze houden zich bezig met zaken zoals duurzaamheid, gelijkheid en zijn enorm ruimdenkend. Hokjes en grenzen kennen zij niet. Dit maakt hen dan ook een toegankelijke doelgroep. Verder houden ze van sparen, maar zijn ze ook niet vies van een beetje geld uit geven. Uit onderzoek van Seemiller & Grace blijkt dat deze doelgroep competitief, spontaan, avontuurlijk en nieuwsgierig is. Dus zolang jouw bedrijf met een overtuigende campagne komt, denk ik dat gen Z een doelgroep is met veel potentie.

Facebook of toch Clubhouse?

We weten nu waar de kracht van Gen Z ligt. Maar hoe zit het met hun mediagebruik? Zitten zij nog op Facebook of is Clubhouse het platform om ze te bereiken? Generatie Z maakt vooral gebruik van social media om te connecten en niet voor sharing. Dit doen ze op platforms zoals Instagram en Snapchat, YouTube is ook erg populair. Facebook daar in tegen, laten ze liever over aan de Millennial. Ze plaatsen dan ook niet zomaar wat op social media. De post-Millennial is zich erg bewust van de zichtbaarheid en is daarom ook fan van het platform Snapchat, waar de content na enige tijd weer verdwijnt. Verder shoppen ze ook veel via de socials, bijvoorbeeld door advertenties van Influencers.

Do’s

Zo, je hebt er nu misschien voor gekozen om op deze digital natives in te spelen, maar hoe doe je dat dan? Er zijn verschillende manieren hoe je hun aandacht kunt trekken, maar de belangrijkste hebben we hier voor je opgesomd. Allereerst is Gen Z de generatie van de influencer. Of dit nou een beautyvlogger is op YouTube of een fashionlover op Instagram, ze zijn er gevoelig voor. Een bedrijf dat dit slim heeft aangepakt is McDonalds. Samen met Travis Scott, een favoriete rapper onder Gen Z, hebben ze een campagne opgezet. De Travis Scott Burger. Uiteindelijk steeg de totale omzet van de fastfoodketen met maar liefst 5%.

Verder hechten ze waarde aan creativiteit, authenticiteit, helderheid en personaliteit. Met een simpele campagne ga je het dus niet redden bij deze doelgroep. ‘Gewoon’ is niet gek genoeg. Kijk bijvoorbeeld naar de ‘Knalplanga’ van de overheid. Een gewone vuurwerkbril had de doelgroep echt niet aangesproken, terwijl ze nu ruim 500.000 views behaald hebben op YouTube. Daarnaast hechten ze veel waarde aan beeld. De doelgroep is enorm visueel ingesteld, en dan vooral video. Uit onderzoek van Emerce blijkt dat 95% van de doelgroep dagelijks naar video’s kijkt. Een tekst zal Gen Z dus minder aanspreken dan een bewegend beeld.

Dont’s

Oke, geen ‘gewone’ campagne dus. Maar dat is erg simpel gezegd. Omdat deze doelgroep erg snel afhaakt, is het belangrijk om ze op de juiste manier te benaderen. Daarom een paar belangrijke dont’s om rekening mee te houden. Allereerst is het belangrijk om Gen Z niet te onderschatten. Ze zijn opgegroeid in een wereld met veel onzekerheden, waardoor ze vinden dat ze al veel meegemaakt hebben. Ze waarderen het dan ook om op het gebied van communicatie, volwassen benaderd te worden. Verder is het niet verstandig om in je communicatie uitingen om de waarheid heen te draaien, ze hebben je zo ontmaskerd. Ze zijn namelijk bestand tegen campagnes waar niet het ware gezicht van je bedrijf wordt weergegeven. Goed om hier dus rekening mee te houden.

Durf jij het als bedrijf aan om je op deze jeugdige, maar interessante doelgroep te gaan richten? Zorg dan dat je je goed in Gen Z verdiept en het gevoel hebt dat je bijna één van hen bent. Zo ga je deze doelgroep begrijpen en gaan zij jouw bedrijf leuk vinden. Dan schieten zij niet alleen raak met het swipen op Tinder, maar jij ook met je campagne.

Bronnen:

http://www.bartjanssen.eu/wp-content/uploads/2018/05/Onderzoek-Generatie-Z.pdf

https://www.emerce.nl/nieuws/infographic-gen-z-verslingerd-youtube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *