5 Redenen waarom niemand jouw content leest

Op dit moment staat er meer content online dan ooit. Wereldwijd zijn er 2 miljard gebruikers van social media (Doelbewust, 2021). Dat betekent dat er dagelijks miljoenen berichten worden verspreid op social media. Veel social media marketeers hebben moeite om hun content aantrekkelijk te maken. Waarschijnlijk herken jij dit ook en begrijp je niet waarom niemand jouw ‘superleuke’ content leest. Nu denk je misschien, hoe moet ik mijn content dan in vredesnaam onderscheiden van de rest? In dit artikel vertellen we je vijf redenen waarom niemand jouw content leest en hoe je hier verandering in kan brengen. 

Zoek de oorzaak van het probleem

Allereerst is het belangrijk om de oorzaak van het probleem te zoeken. Anders weet je niet waar je moet beginnen met het verbeteren van de content. Het kan zijn dat het probleem niet helemaal duidelijk voor je is, maar probeer het toch zelf te onderzoeken. Is de content wel interessant? Is de content wel verspreid? Is de titel pakkend? Is het wel duidelijk leesbaar? Stel jezelf vragen om erachter te komen wat het probleem is. Als je daarna nog steeds niet weet wat het probleem is, kan je ervoor kiezen om het aan de doelgroep te vragen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een enquête. 

Is je content origineel genoeg?

Zoals we al in de inleiding benoemde komen er dagelijks miljoenen content producties online. Ja, dat is veel, heel veel. Het is daarom niet gemakkelijk om jezelf te onderscheiden van alle andere content die al online staat. Maar toch is originaliteit één van de belangrijkste aspecten. Probeer bijvoorbeeld niet een standaard verhaallijn uit te werken. 

Verspreid je jouw content wel op de juiste manier?

Er zijn een heleboel manieren om content te delen. Het is erg belangrijk om te weten op welke social media jouw doelgroep actief is. Zodra je weet op welke social media ze actief zijn, kan je daarop de content verspreiden. Je kan op meerdere manieren content verspreiden. De distributiekanalen zijn verdeeld in drie verschillende groepen: paid media, owned media en earned media, ook wel het POEM-model genoemd. Bij paid media kan je de content delen via betaalde advertenties, om zo een grotere doelgroep te bereiken. Je kan onder andere de kenmerken, interesses, demografie en geografie instellen van de doelgroep. Op deze manier wordt de content veel bekeken en krijg je hopelijk meer volgers of naamsbekendheid. Daarnaast heb je owned media. Hierbij creëer je zelf de content op je website of social media kanalen. Als het goed is doe je dit al. Tot slot is er earned media, waarbij anderen content producties creëren die gaan over jouw merk. Dit is als het ware een cadeautje. Wanneer anderen content delen over jouw merk, heb je een veel groter bereik. De vrienden van die persoon zien dan namelijk ook jouw merk. Als je een uitgebreide uitleg wil van het POEM-model kijk dan op deze website.

Plaats je jouw content met regelmaat?

Kijk eens hoe vaak je content plaatst. Doe je dit zo af en toe of heb je een vast schema? Het is belangrijk om een vast schema te hebben. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een contentplanning te maken. Hierin zet je per dag wat je publiceert. Het verschilt natuurlijk per contenttype en platform hoe vaak je iets moet posten, maar gemiddeld plaatsen merken vier keer in de week content. Zodra je de dagen hebt uitgekozen, moet je bepalen op welk tijdstip je de content wil plaatsen. Op de twee afbeeldingen hieronder zie je de beste tijden om te posten op Instagram en Facebook. De beste dag en tijd om te posten verschilt enorm per platform. Zo zie je dat op Instagram donderdag 17.00 het beste moment is, maar op Facebook woensdag 19.00 (Coosto, 2020). Denk hier dus goed over na!

Bron: Coosto
Bron: Coosto

Promoot je de content?

Hoe zorg je ervoor dat de doelgroep jouw content ziet? Maak je al gebruik van betaalde advertenties of komen al jouw lezers organisch? Voor meer merkbekendheid en volgers is het belangrijk om te adverteren. Met campagnes op Instagram of Facebook bereik je een veel grotere doelgroep. Natuurlijk kost het wel geld, maar je bent zelf helemaal vrij in hoeveel geld je wil besteden. Dat bedrag kan variëren van €5 per dag tot wel honderden euro’s per dag.

Nu we je de vijf redenen gegeven hebben weet je als het goed is waarom mensen jouw content niet zien of lezen. Het zou dus kunnen, omdat jouw content niet origineel genoeg is, niet op de juiste manier verspreid wordt, niet regelmatig gepubliceerd wordt of je promoot de content niet goed. Deze vijf redenen zijn erg belangrijk en waardevol, dus je weet nu waar je aan kan werken de komende tijd. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *