Een echte call-to-action maken doe je zo:

on

Heb je al een website? Of ben je op dit moment een website aan het bouwen? Misschien heb je alleen nog maar nagedacht over een website voor jouw bedrijf. In al deze gevallen is het belangrijk om te weten wat jouw call-to-action is en hoe je deze het beste op je website kunt implementeren. 

Wat is een call-to-action?

Misschien heb je er wel eens van gehoord maar kun je nog niet met zekerheid zeggen wat een call-to-action eigenlijk inhoudt; Geen paniek, het is gelukkig niet heel lastig! Het woord zegt het eigenlijk al, het is een oproep tot een actie. Het is een reactie die je uit wil lokken bij de bezoeker van jouw website om een bepaalde verkoop te bevorderen. Zie je? Dit is nog best makkelijk te begrijpen! Jij wilt als eigenaar van een bedrijf een product, of dienst, verkopen en dit doe je met een call-to-action die deze verkoop aanmoedigt. Op een website gebruik je hier vaak een ‘button’ voor, dit is een knop die je bezoeker rechtstreeks naar hetgeen wat jij wilt verkopen stuurt. Bij een call-to-action is je doel dus eigenlijk het overtuigen van je bezoeker, dit kun je bijvoorbeeld doen aan de hand van de overtuigingsprincipes van Cialdini. Hier kom ik later op terug!

Hoe maak je een call-to-action button overtuigend?

Ga ervan uit dat de bezoeker jouw website nog nooit bezocht heeft, ze weten dus nog niet waar ze alles kunnen vinden en zijn zoekende. Jij moet ervoor zorgen dat je ze door je website begeleid en ze zelf niet meer hoeven te zoeken naar de informatie die jij wilt aanbieden. Kies er bij je call-to-action button dan ook voor om precies te vertellen wat de button gaat doen, en waar die de bezoeker heen brengt. Dit kan erg kort en bondig maar het moet wel in de kern vertellen waar de bezoeker aan toe is zodra ze op de button klikken. 

Het is dus wel van belang dat je een kort en bondig statement neerzet in je call-to-action button, dit is ook logisch want een lang verhaal past simpelweg niet in een kleine button. Je hebt vast wel eens een website bezocht waar buttons te vinden waren met ‘try it free’ of ‘download now’ dit zijn korte en kleine buttons, maar je weet als bezoeker wel direct waar je aan toe bent zodra je erop klikt. Zo geeft HubSpot, een Amerikaanse softwareontwikkelaar, aan dat een goede call-to-action button vaak uit minder dan 5 woorden bestaat. 

Hoe kies je de tekst in je call-to-action button?

Het is mens eigen om niet direct te willen luisteren naar orders, mensen luisteren veel liever naar advies of hulp dan naar een bevel die naar hun hoofd geslingerd wordt, deze psychologische beweegreden moet dan ook in het achterhoofd gehouden worden bij het maken van een goede call-to-action button. Een korte button met ‘buy’ of ‘sign up’ werkt vaak niet, wat wel werkt is het veranderen van deze buttons naar een advies of hulp. Geef aan dat je de bezoeker echt wil helpen en ze niet alleen iets wil verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; ‘try for free’ of ‘go for it’. 

Hoe speel je in op de overtuigingspricipes van Cialdini?

Iets wat je call-to-action sterk kan maken is het toevoegen van een blijk van schaarste. Als je veel vaker op social media zit ben je vast wel eens langs het woord ‘FOMO’ gekomen, dit is ‘the fear of missing out’. Hierin gaat het volledig om het gevoel van schaarste en het voor vele mensen enge feit dat ze iets missen of iets niet hebben wat andere wel hebben. Dit hele schaarste principe, wat duidelijk wordt uitgelegd in de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini, kan ook goed van pas komen op jouw website! Geef bij jouw call-to-action een schaarste aan. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan het feit aan de voorraad bijna op is, of dat er een sale bijna afloopt. Omdat het menselijk is om niks te willen missen, zullen we eerder tot actie aangespoord worden wanneer er sprake is van schaarste. 

We hebben zojuist gekeken naar één van de zeven overtuigingsprincipes van Robert Cialdini die belangrijk is bij het maken van een goede call-to-action, maar schaarste is niet de enige uit deze principes die belangrijk is. Ook autoriteit is belangrijk. Geef in je call-to-action aan dat je weet waar je het over hebt, laat zien dat jij de expert bent en dat mensen bij jou terecht kunnen. Laat de voordelen zien die mensen krijgen wanneer ze een aankoop bij jou doen. Hier kun je bijvoorbeeld ook denken aan bepaalde garanties die jij de klant aanbiedt of reviews van klanten die tevreden waren met jouw expertise.

Hopelijk kun je na het lezen van dit artikel voor jezelf duidelijk maken wat jouw call-to-action moet worden, wat probeer je de bezoeker te laten doen. Wanneer de call-to-action voor jou duidelijk is moet deze ook duidelijk worden voor je bezoeker, dit kun je doen door te kijken naar de bovengenoemde onderdelen die belangrijk zijn binnen een call-to-action. Hier heb je ze nog kort op een rijtje: De button, advies geven, schaarste en autoriteit. Houd je dit artikel in je achterhoofd bij het maken of verbeteren van je website, dan weet ik zeker dat het helemaal goedkomt met de call-to-action! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *