Waarom contentmarketing niet zonder copywriter kan

Contentmarketing bestaat allang niet meer enkel uit tekst. Er is plaats gemaakt voor een heleboel visuele content, zoals video marketing en de hoeveelheid beeldende content op social media. Is copy in zo’n visuele wereld nog wel relevant? En wat als de tekstschrijver vervangen kan worden door een robot? In dit artikel vertel ik je wat de toegevoegde waarde van een hedendaagse copywriter is.

Het verschil tussen een copywriter en een content marketeer

Waar de content marketeer zich richt op het maken en verspreiden van content, gericht op een langdurige klantrelatie, zorgt de copywriter voor een overtuigende tekst die direct aanzet tot actie. Het doel van overtuigende copy is om de boodschap van jouw bedrijf, product of dienst in een keer duidelijk te maken. Daarnaast zorg je er met contentmarketing voor dat de klant jouw product of dienst herkent en een band creëert met het merk, om vervolgens nog eens terug te komen.

Het inzetten van een copywriter om jouw contentmarketing te verbeteren is een belangrijke toevoeging. Een copywriter is namelijk een expert in het schrijven van pakkende zinnen en een overtuigende call-to-action om jouw doelgroep voor zich te winnen. Niet alleen op de website, maar ook in de nieuwsbrief of in advertenties werken de slimme trucjes van een copywriter als aankoopmotivatie. En juist op die plekken is de eerste indruk heel belangrijk om uiteindelijk van de bezoeker, een trouwe klant te maken. Een copywriter is in staat om een duidelijke boodschap op een aantrekkelijke manier te formuleren zodat direct duidelijk is welke toegevoegde waarde jouw bedrijf, product of dienst kan bieden. Zo zijn de voordelen voor de consument direct zichtbaar en is een aankoop dichterbij dan je denkt.

Goede copy is belangrijk, ook voor de lange termijn

Ik hoor je denken, een goede tekst schrijven kan toch iedereen? Zo simpel is het helaas niet. Een advertentie met een storende grammaticafout of een doelloos stuk tekst zorgt er niet voor dat de consument bij jouw product terechtkomt. En zeker in een wereld waar duizenden, wellicht miljoenen indrukken per dag naar het hoofd van jouw doelgroep worden geslingerd, is het van belang dat je direct de aandacht weet te pakken. Een goede tekst is dé manier om jouw visuele content te versterken.

Naast het raken van de juiste snaar bij de doelgroep, is de copywriter niet onbekend met het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde content. Niet enkel zorgt zoekmachine optimalisatie voor meer verkeer op je website, organisch verkeer is daarnaast ook goed voor het vertrouwen van de consument. Wanneer jij de klant weet te overtuigen met jouw expertise, zullen ze sneller in staat zijn om een product te kopen en hoogstwaarschijnlijk nog eens terug te komen. Naar mijn idee kan je dan beter investeren in een goede copywriter en vele onnodige kosten besparen voor het genereren van betaald verkeer, ook voor de lange termijn.

Zal een tekstschrijver het straks verliezen van een robotschrijver? 

In 2018 werd er al gebruikgemaakt van AI toen Alibaba een tekstschrijftool lanceerde voor het schrijven van oneindig veel e-commerce teksten met behulp van kunstmatige intelligentie (RetailTrends, 2018). Tegenwoordig is AI ook in staat om patronen te herkennen, zinnen aan te vullen en zelfs samenvattingen te schrijven. Op basis van data zal de schrijfrobot steeds meer herkennen en zal de tekst beter worden naarmate je de robot beter ‘opvoed’ en meer data kunt gebruiken.

Toch gaat de voorkeur van velen nog steeds uit naar een menselijke tekstschrijver, waarbij gevoel een grote rol speelt. Als het gaat om emoties en het inspelen op de behoefte van de consument dan komt de robottekstschrijver (gelukkig) nog lang niet in de buurt van de mens. Maar een samenwerking tussen een menselijke schrijver en een robot zal stukken efficiënter zijn en is wellicht zo gek nog niet. Toch ben ik ervan overtuigd dat als jij de persoonlijkheid en identiteit van je bedrijf naar voren wilt laten komen, een menselijke tekstschrijver met een eigen unieke schrijfstijl hierin niet te vervangen is.

Na het lezen van dit artikel weet je dat een copywriter onmisbaar is in een goede contentmarketingstrategie. Zeker wanneer je jouw doelgroep wilt aanzetten tot actie door middel van pakkende zinnen en CTA’s. Met een copywriter zorg je gegarandeerd voor de juiste eerste indruk en win je ook nog eens op het gebied van organisch verkeer. Toch benieuwd naar de samenwerking tussen een tekstschrijver en een robot? In dit artikel schrijft Sabine Caron, online copywriter bij Bikkelhart, over de rol van robotcopywriter en geeft zij een aantal tips over het inzetten van AI in combinatie met de schrijfkunsten van een copywriter.

Wil je meer weten over contentmarketing, copy en zoekmachine optimalisatie? Laten we connecten op LinkedIn of stuur me een berichtje!

Bronnen:
Caron, S. (2021, 16 februari). Copywriter vs. AI: wie schrijft beter? Bikkelhart. Geraadpleegd op 7 november 2021, van https://www.bikkelhart.com/copywriter-vs-ai/
RetailTrends. (2018, 26 juli). Alibaba vult e-commerceplatforms met AI-tekstschrijver. Geraadpleegd op 12 november 2021, van https://retailtrends.nl/news/53351/alibaba-vult-e-commerceplatforms-met-ai-tekstschrijver

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *