Webshoptrends 2030: 4 trends van toekomstige webshops

De online wereld. Die verandert snel hé? Jij als ondernemer en ik als webshopspecialist kunnen er niet omheen. We dienen ons vroegtijdig te oriënteren op nieuwe ontwikkelingen in de wereld van webshops. Waarom? Omdat we moeten overleven in de gekte van de digitale jungle. Bestaan webshops nog over tien jaar en hoe zien ze er dan uit? 
Wil jij jouw webshop toekomstbestendig maken en niet voor verassingen komen te staan? Lees dan gauw verder, want ik neem je mee in de toekomst van webshops. Laat je inspireren en motiveren!

Trend 1 Gepersonaliseerde webshops

Iedere bezoeker heeft eigen voorkeuren, intenties en motieven om een webshop te bezoeken. Maar ze willen allemaal hetzelfde; gehoord en gezien worden. Het aanpassingsvermogen van webshops speelt hierin een belangrijke rol. In 2030 zullen de nieuwste technologieën op het gebied artificial intelligence(AI) en algoritmes ervoor zorgen dat elk individu een unieke en persoonlijke webshopervaring krijgt. 
Bijvoorbeeld:
De webshop die jij bezoekt heeft een andere structuur en vormgeving dan diegene die naast je staat. Dit betekent dat niemand dezelfde ervaring zal hebben, maar iedereen een uniek op behoeftes afgestemde webshopervaring creëert. Als organisatie schep je een band met je bezoeker en zorg je ervoor dat zij zich speciaal voelen binnen de organisatie.  

Trend 2 Spraak webshops

Het is niet meer weg te denken; praten met Siri of Google Assistent. Mensen houden van gemak en verwachten dat bedrijven en organisaties 24/7 bereikbaar zijn. Deze verwachtingen zullen zich in de toekomst nog meer ontwikkelen, wat ertoe leidt dat organisaties continu ‘aan’ staan. Wat heeft dit te maken met webshops? Juist; ALLES! 

Door middel van chatbots en artificial intelligence zorgen webshops ervoor dat ze continu bereikbaar zijn voor de bezoeker. Het praten met de webshop voelt als vertrouwd en normaal. De chatbot is volledig geïmplementeerd in de webshop, waardoor elke bezoeker op ieder moment kan praten met de webshop. De chatbot is beschikbaar voor: advies, vragen, opmerkingen en klachten maar is er ook een mogelijkheid om gezellig te kletsen met de webshop. Dat laatste zullen we vaker zien in de toekomst. Organisaties gaan veel bewuster om met maatschappelijke kwesties, zoals eenzaamheid. Praten met de webshop kan een uitlaatklep zijn voor deze mensen. 

We kunnen het al zien bij de grote organisaties zoals Jumbo, die een kletskassa heeft geïntroduceerd. Speciaal voor iedereen die geen haast heeft en om eenzaamheid terug te dringen en te doorbreken (Jumbo.com, 2021).
Meer lezen? https://www.jumbo.com/inspiratie/duurzaamheid/lokale-betrokkenheid/een-tegen-eenzaamheid

Trend 3 Virtual reality & augmented reality

Ja, daar zijn ze dan: virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Nu in de babyfase van hun leven maar onmisbaar in de toekomst. Het online shoppen zal nooit meer zo ‘plat’ voelen als het ooit heeft gevoeld. 
De mobiele telefoon fungeert als vergrootglas van de webshop. Middels AR kan de bezoeker elk product ‘live’ zien. Hierbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan: die ene eettafel die je had gezien, ‘past deze wel in de eetkamer?’. De webshopbezoeker kan de eettafel middels VR en AR in de eigen eetkamer zetten en testen hoe het eruit ziet. De bezoeker krijgt een ‘echte’ ervaring, waardoor het vertrouwen en de motivatie tot aankoop wordt gestimuleerd en onderbouwt. 

Een website die koploper is in AR en VR is www.crypt.art. Zij maken slim gebruik van deze technologieën om hun product ‘kunst exposities’ online zo driedimensionaal mogelijk te kunnen presenteren. 

Trend 4 Webshops kennen jou beter 

De webshop kent jou beter dan dat je jezelf kent op het gebied van producten en/of diensten die je nodig hebt. Twee belangrijke ontwikkelingen:

1. Aanbevelingen
Webshops zullen eerder door hebben wat de bezoeker nodig heeft dan de persoon zelf. Door data, verschillende zoekopdrachten, instellingen en analyses kan een webshop aanbevelingen doen op de behoefte van de bezoeker. Hierdoor hoeft de bezoeker zelf niet na te denken. Bijvoorbeeld: de bezoeker is op zoek naar een jurk voor een bruiloft en zoekt op zoekmachines, social media, Pinterest en overige apps. Wanneer de bezoeker de webshop bezoekt, worden aanbevelingen gedaan op het gebied van jurken voor bruiloften. De webshop weet precies wat de bezoeker nodig heeft en kan ze beter helpen in het proces dan dat zij zelf kunnen. 

2. Herinneringen
Webshops dienen als herinneringsplatform. Webshops beschikken over allerlei informatie en gegevens van gekochte producten en/of diensten. Deze gegevens worden nauw bijgehouden om de klant te helpen herinneren bij of om automatisch producten en/of diensten aan te vullen.
Bijvoorbeeld: De bezoeker koopt online een pak haarverf. De webshop registreert alle gegevens, zoals: datum van aankoop en de houdbaarheid van het product in het haar. De webshop herinnert de klant eraan om een nieuw pak haarverf aan te schaffen, aangezien de haarkleur van de klant vervaagd is. Dit kan een automatische herinnering zijn maar het kan ook een automatische aanvulling zijn, in de vorm van een abonnement. 

Dat zijn veel technologische trends om rekening mee te houden hé? Om te overleven in de gekte van de digitale jungle is het belangrijk om tijdig je webshop te analyseren, optimaliseren en aan te passen naar de toekomstige ‘leefomgeving’. Bij elke ontwikkeling is het van cruciaal belang om de behoefte van de bezoeker te kennen en hierop in te spelen middels een van deze of meerdere webshoptrends. Welke trend is interessant voor jouw webshop? 

Ben je benieuwd naar meer informatie over dit onderwerp? Voel je vrij om mij een bericht te sturen op social media of e-mail (sarah.de.jong@hva.nl).

Bronnen:
Samen gaan we eenzaamheid tegen | Jumbo. (z.d.). Jumbo. Geraadpleegd op 10 november 2021, van https://www.jumbo.com/inspiratie/duurzaamheid/lokale-betrokkenheid/een-tegen-eenzaamheid
The Crypt. (z.d.). Awwwards Nominee. Geraadpleegd op 10 november 2021, van https://www.awwwards.com/sites/the-crypt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *