Fotografie: dé manier om jouw artikel op te laten vallen

Het gebruik maken van beeld is behoorlijk populair bij artikelen. Het zorgt ervoor dat je tekst beter blijft hangen onder de doelgroep, mits je goede foto’s gebruikt, natuurlijk. Je hoeft tegenwoordig niet meer een professionele fotocamera meer te hebben. Ook met een mobiele telefoon kan je goede foto’s maken. Maar wat zijn ‘goede’ foto’s en hoe komt jouw serie het mooist op jouw voorkeurskanaal? Ik ga het jou uitleggen van begin tot het eind.

Iphone of spiegelreflexcamera?

Tegenwoordig is het verschil tussen de kwaliteit van een mobiele telefoon en een professionele spiegelreflexcamera erg klein. Het is wel zo dat je met een spiegelreflexcamera en bijbehorende lenzen meer kan, maar met een beetje creativiteit komt dat ook tot stand met een mobiele telefoon. Het voordeel van een camera is dat je zelf alle instellingen aan kan passen naar de setting waarin je aan het fotograferen bent. Het is wel zo dat je moet weten hoe die instellingen werken, anders kan je foto nog slechter zijn dan eentje met een telefoon. Met een telefoon heb je ook meer licht nodig voor het maken van een goede foto. Bij een foto met spiegelreflexcamera zal dus minder ruis ontstaan. Het maken van een foto is sowieso al een grote stap, trouwens. Er zijn zo veel platforms waar je stockfoto’s kunt kopen. Dat is een stuk makkelijker, maar met het maken van een eigen foto werk je sterk aan de identiteit en exclusiviteit van jouw bedrijf.

Tips voor de mooiste foto’s

Je bent klaar voor het maken van jouw fotoserie. Nog een aantal tips voordat je echt aan het werk gaat:

  1. Gebruik een rustige achtergrond. De foto straalt hier automatisch rust van uit, je creëert ‘bokeh’ (die rondjes/glitters op de achtergrond) en je kunt er in de nabewerking vaak eenvoudig tekst aan toevoegen. Handig!
  2. Denk aan de regel van derden. Het betekent dat je je onderwerp niet in het midden van de foto moet plaatsen. Dit kan je foto erg saai maken! Zet je onderwerp op 1/3 of op 2/3 en denk hierbij aan de kijkrichting van het onderwerp. Wat je niet wilt, is dat zij de foto ‘uitkijken’. Er ontstaat hierdoor dan ook een loze ruimte.
  3. Zorg voor beweging in je onderwerp. Bezoekers zullen langer blijven hangen om te kijken wat er op de foto gebeurt, en bezoekers die langer blijven op jouw kanaal zorgt voor meer conversie.
  4. Fotografeer horizontaal. De meeste social mediakanalen kunnen dit soort foto’s het mooist bijsnijden en dus komt je foto beter uit.

De nabewerking van de foto

Met het maken van de foto ben je er nog niet. De meeste foto’s moeten nog nabewerkt worden. Of je dit doet in de foto applicatie van je telefoon, of via een betaald abonnement via Adobe, de mogelijkheden zijn hier eindeloos voor. Ook al is de foto zelf zo mooi, de nabewerking kan het verknallen. Zorg dat dit dan ook bij je bedrijf past. Ga geen felle kleuren toevoegen of oplichten als je huisstijlkleur zacht is. Hou het simpel of voeg een filter toe die je op elke foto kan gebruiken zodat daar overeenkomst in zit. Bezoekers moeten aan de foto kunnen zien dat de foto bij jouw bedrijf hoort.

Heb je al nagedacht op welk platform jij je foto’s wilt publiceren? Op Instagram wordt je foto namelijk redelijk vierkant afgesneden en Facebook hanteert ook andere afmetingen. Let hierop bij het nabewerken van de foto. Is het onderwerp nog aantrekkelijk in beeld? Of snijd het kanaal het vignet van de foto af?

Het publiceren van de content

Heb je meerdere foto’s gemaakt die geschikt zijn voor publicatie? Maak hier geen collage van. Ik vind dit altijd super onprofessioneel en het is een unieke kans om je content te verspreiden over meerdere dagen. Ik zeg dit specifiek omdat ik dit nog zo vaak langs zie komen. Natuurlijk let ik er ook wel op en valt het dus meer op, maar het is áltijd zonde. Let wel op: kwantiteit is beter dan kwaliteit. Als je meerdere foto’s uploadt, zorg dat het niet praktisch dezelfde foto’s zijn. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor het aantal (nieuwe) bezoekers van jouw platform. Het geeft de bezoeker geen reden om weer terug te komen. Waarom zou je ook, als je steeds dezelfde foto bij jouw content plaatst?

Elk platform heeft andere ‘piekuren’. Dit zijn de uren waar je content de grootste kans heeft om gezien te worden. Doe onderzoek naar het platform van jouw voorkeur voordat jij jouw content plaatst. Anders was alle moeite voor niks geweest.

Fotografie moet je liggen, maar iedereen kan het. Ook hierin zijn er verschillende niveaus en hulpmiddelen. Lukt het niet? Geef niet op en besteed deze taak zo min mogelijk uit. Het is goed aan te leren, maar gun jezelf hier tijd voor. In the end is het écht waard. Eigen foto’s zullen jouw content versterken en dat is goed voor jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *