7 redenen waarom Pinterest onmisbaar is voor je webshop

Vroeger bladerde ik urenlang door leuke tijdschriften, knipte mijn favoriete plaatjes uit en plakte deze op een groot vel. Tegenwoordig heb je hiervoor Pinterest wat je kunt vergelijken met een soort digitaal prikbord. Je kunt zoeken naar afbeeldingen en deze ‘pinnen’ op verschillende borden. Dit is leuk om voor jezelf te doen, maar als beginnende webshop kun je ook strategisch gebruik maken van het platform. Daarom hierbij zeven redenen waarom Pinterest absoluut onmisbaar is voor jouw startup webshop.

1. Pinterest heeft een groot bereik

Pinterest heeft wereldwijd een enorm bereik. Frankwatching stelt dat het platform wereldwijd maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers heeft en in Nederland zijn dit er meer dan 3,5 miljoen. Dit aantal blijft jaarlijks stijgen en Pinterest kan zich daardoor toevoegen aan ‘de grote vijf’ samen met WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. Pinterest biedt dus veel mogelijkheden op het gebied van bereik en jij kunt hier met je nieuwe webshop goed gebruik van maken.

2. Mensen leren jouw merk kennen

Op jouw Pinterest account kun je als beginnend bedrijf zelf plaatsen wat jij wil. Je kunt bijvoorbeeld borden aanmaken met categorieën die ook te vinden zijn in jouw webshop en deze vullen met jouw producten. Geef je borden een passende naam en zorg dat jouw pins relevant zijn en aansluiten bij jouw webshop. Dit doe je door kwalitatief goede afbeeldingen te gebruiken en duidelijke zoekwoorden toe te voegen. Zo kunnen mensen die jouw merk nog niet kennen, jou toch vinden. Via jouw pins kunnen ze weer doorklikken en op jouw Pinterest account uitkomen. Zo krijgen ze een goed beeld van wat jij allemaal verkoopt en heb je er misschien wel een potentiële klant bij.

3. Meer traffic naar je webshop

Als je jouw Pinterest account dan helemaal hebt ingedeeld met al jouw producten, zal de traffic naar jouw webshop gaan komen. Zorg dat al je pins direct linken naar het desbetreffende product in jouw webshop. Op deze manier kunnen bezoekers makkelijk doorklikken om dit product ook daadwerkelijk aan te schaffen. Ook is het belangrijk om actief te blijven op Pinterest. Meer content betekent meer mensen die het zien en daardoor meer kans op traffic naar jouw webshop volgens Hippeshops. Als je zichtbaar bent en verleidelijke content plaatst, geef je het verkeer naar jouw webshop een flinke boost.

4. Pinterest wordt gebruikt als zoekmachine

Volgens Burostaal kun je Pinterest bijna vergelijken met Google Images, een zoekmachine voor afbeeldingen. Jouw content kan gevonden worden door volgers, maar ook door mensen die jou niet volgen. Als jij de juiste SEO-zoekwoorden hebt toegevoegd aan jouw pins, zal je vaak in de zoekresultaten terechtkomen. Mensen zullen jouw pins misschien wel opslaan en gebruiken als inspiratie of zelfs als nieuw item op hun verlanglijstje.

5. De levensduur van een ‘pin’ is enorm hoog

Een groot voordeel aan Pinterest is dat content veel langer blijft leven dan op andere socialmediakanalen. Volgens Pincreative ligt de levensduur bij Facebook op ongeveer dertig minuten, bij Instagram is dit rond de negentien uur en bij Pinterest is dit maandenlang. Dit komt omdat het platform dus voornamelijk wordt gebruikt als zoekmachine. Een feed die op tijd is ingedeeld is hier dus niet aan de orde. De post waar jij dus al jouw tijd en moeite in hebt gestoken, is niet binnen een paar uur weer vergeten.

6. Pinterest kost minder tijd dan andere platformen

Als startup heb je natuurlijk weinig tijd over naast al je andere werkzaamheden. Om die reden is Pinterest een goed platform voor jouw webshop. Succesmetjewebshop zegt dat Pinterest namelijk veel minder om de interactie met volgers draait dan andere socialmediakanalen. Er is wel een mogelijkheid om een reactie te plaatsen, maar dit gebeurt maar heel weinig. Omdat er weinig reacties worden geplaatst, hoef je dus ook nergens op te reageren. Om jouw kostbare tijd te sparen, is Pinterest dus een goede uitkomst.

7. Er zit minder concurrentie op Pinterest

Pinterest bestaat al een tijdje en wordt door veel mensen gebruikt, maar is nog niet volledig ontdekt door (beginnende) ondernemers. Uit onderzoek van Pinexpert blijkt dat de bedrijven die wel gebruik maken van het platform, nog niet helemaal weten hoe ze dit strategisch kunnen doen. Dit is een grote kans voor jou als startup webshop. Het is voor jou als beginnende ondernemer nu niet onmogelijk om een flink aandeel te hebben in de zoekresultaten. Ik zou zeggen: grijp deze kans!

Kortom, genoeg redenen om Pinterest in te gaan zetten voor jouw startende onderneming. Als je nu nog niet overtuigd bent, dan weet ik het ook niet meer. Mijn advies is om gewoon de eerste stap te zetten en een account aan te maken. Wees je concurrenten voor en geef jouw webshop een boost!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *