Augmented Reality: waarom je als contentmarketeer hier een kijkje in moet nemen

Wanneer je aan Augmented Reality (AR) denkt, komen Pokémon Go en de creatieve filters van apps als Snapchat en Instagram al snel naar boven. AR geeft merken een vernieuwde optie in contentmarketing om via een interactieve manier in contact te komen met hun doelgroep. Augmented Reality biedt dan ook de mogelijkheid voor een groei in een positieve merkbeleving van de doelgroep, een vernieuwde winkelervaring en een stijging binnen interactie tussen klant en merk. Heb jij al een idee hoe je het engagement met jouw merk gaat vergoten?

Augmented Reality vs. Virtual Reality

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) lijken op het eerste gezicht enorm op elkaar. Zo tonen beiden de consument iets wat er in de werkelijkheid niet is. Toch is er een verschil in definitie en uitvoering van deze gefabriceerde realiteiten, waardoor de twee makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Bij AR bevinden gebruikers zich in de echte wereld, alleen is de omgeving vermengd met grafische elementen en in VR komen gebruikers in een virtuele wereld terecht. Zo verschillen AR en VR in gebruik én beleving.

3 redenen waarom AR juist interessant is voor contentmarketeers

1. Positieve merkbeleving van de doelgroep groeit

Augmented Reality biedt de mogelijkheid voor merken om unieke en meeslepende digitale ervaringen te leveren en om consumenten op een gedenkwaardige manier te targeten. Door gebruik te maken van AR in de contentstrategie kan je als merk op een vernieuwende manier je doelgroep aanspreken met je producten. Een voorbeeld hiervan zijn de shoppable AR-filters in de Lensstudio van Snapchat. Gemiddeld heeft het platform dagelijks 306 miljoen gebruikers. Hierdoor kan het inzetten van een shoppable filter zorgen voor een innovatieve manier om in aanraking te komen met je doelgroep en ze te introduceren met nieuwe producten. Momenteel heeft Dior een samenwerking met Snapchat, waarbij Snapchat-gebruikers de nieuwe sneakers van het modehuis kunnen bekijken via een AR-filter en deze tegelijkertijd via de app kunnen aanschaffen. Ook verwijst Dior via hun website door naar deze shoppable AR-filter om zo de schoenen virtueel te passen. 

Bron: Snapchat

2. Vernieuwde online-winkelervaring voor de consument

Wat het gebruik van deze techniek zo bijzonder maakt, is de mogelijkheid tot het bieden van een positieve aanvulling aan de online-winkelervaring. De gebruiker kan vanuit huis diverse producten virtueel ‘passen’ voordat ze overgaan tot aankoop. Dit wordt de virtuele try before you buy genoemd. Veel merken maken al gebruik van deze AR-techniek. Je ziet deze virtuele pashokken overal, zoals bij webshops van brillenwinkels waar je het montuur via je camera kan passen of woonwinkels als IKEA. Wat het Zweedse warenhuis handig heeft gedaan, is de app die zij daar speciaal voor hebben ontwikkeld, genaamd IKEA Place. Hier kunnen gebruikers het  assortiment uitproberen via de AR-technologie én delen met anderen. In deze AR-applicatie heeft de gebruiker de mogelijkheid om de items op ware grootte in de woning te plaatsen, zodat ze een duidelijk beeld krijgen over de producten die ze op het oog hebben. 

“AR zal bedrijven helpen beter contact te leggen met de consument en zullen kopers in staat stellen beter geïnformeerde en nauwkeurigere aankoopbeslissingen te nemen, waardoor uiteindelijk de koopangst afneemt.”

Peter Sheldon – Senior Director of Strategy Adobe – in een interview over AR en online verkoop.

3. Interactie tussen klant en merk verhoogt

Integreer Augmented Reality in de content van jouw merk. Kijk naar verschillende mediakanalen waar je in contact kan komen met je doelgroep en waarop deze techniek kan worden ingezet, zoals Instagram. AR-content stimuleert de verbinding tussen klant en merk. Als merk heb je consistentie in je content nodig om voor, tijdens en na de ervaring met je doelgroep in contact te komen. Door bijvoorbeeld een AR-filter te creëren op Instagram, waar jouw volgers en ook anderen gebruik van kunnen maken, kan je de interactie met jouw merk op een luchtige manier op social media vergroten. De gebruikers delen hun ervaring met jouw AR-content, waardoor jij als merk over user-generated content beschikt en dit als het ware weer kan delen. Ook kan je dan reageren op hun stories en berichten. 

Bron: Pixar via Instagram

Je eigen AR-filter creëren voor Instagram

Een eigen filter maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Met een beetje fantasie kom je al een eind op weg! Daarnaast zijn er enorm veel tutorials te vinden waarmee jij een top filter kan maken.

Wat heb je nodig?

  • Instagram en Facebook
  • Een ontwerpprogramma, bijvoorbeeld Adobe of Canva
  • Spark AR

Wat is Spark AR? 

Spark AR Studio is een platform van Facebook, waar je de studio voor het ontwerp en produceren van je eigen filter kan downloaden. Het platform verzorgt alle benodigde tutorials en informatie die jij nodig hebt om hét ultieme filter voor jouw merk te creëren. 

Bron: Spark AR Studio

Kortom: AR biedt diverse mogelijkheden voor contentmarketeers om out-of-the-box te denken en om consumenten te verrassen. Via het gebruik van de AR-techniek groeit positieve merkbeleving van de doelgroep met het merk, ontdekt de gebruiker een nieuwe online-winkelervaring en wordt de interactie met het merk verhoogd. Hoe zou jij AR toepassen bij jouw bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *