Zo worden de beelden van jouw bedrijf herkenbaar

Een van de moeilijkste dingen als je een bedrijf start is om herkenbaar te worden onder de mensen. Een campagne in elkaar zetten en te laten aansluiten bij je website is heel lastig. Welke beelden moet je wel gebruiken en welke niet. En hoe zorg ik ervoor dat ik online en offline herkenbaar word?

Ik ga je helpen om ervoor te zorgen dat mensen jouw bedrijf gaan herkennen aan jouw marketing uitingen, zowel online als offline.

Het allerbelangrijkste is dat de beelden van jouw bedrijf aansluiten bij elkaar. Gebruik dus beelden op je website waar je op social media ook weer mee verder kunt gaan. Dit hoeven natuurlijk niet precies dezelfde te zijn, aangezien je voor elk sociale media weer een andere strategie hebt en een andere doelgroep, maar de beelden kunnen wel met elkaar overeenkomen.

Gebruik bijvoorbeeld voor je website een groot ruim beeld. Plaats op Instagram kleine details die terug te zien zijn op het grote beeld van je website en gebruik op facebook weer een foto van iemand die in de ruimte is van je ruime beeld op je website. Zo merk je dat er samenhang komt in de foto’s en dat mensen jouw beelden eerder gaan herkennen.

Kleurgebruik

Kleurgebruik is iets wat vaak wordt vergeten, maar kleurgebruik is juist iets wat van belang is. Iedereen heeft in zijn logo een kleur. Zorg ervoor dat die kleur ook is terug te zien in de beelden die jij gebruikt. Dit kun je op meerdere manieren doen. Als jouw kleur bijvoorbeeld rood is zorg ervoor dat er dan iets roods te zien is, dit kan al met een pen die in beeld ligt. Zo ben je onbewust iemand aan triggeren, zodat diegene de kleur rood gaat associëren met jouw merk.

Een goed voorbeeld hiervan is T-Mobile, zij gebruiken de kleur fuchsia roze. Als mensen deze kleur zien is de kans groot dat zij meteen denken aan T-Mobile. Je kan het ook wat minder subtiel doen, bijvoorbeeld als jij in de foto een tekst wil hebben, dat er een licht doorschijnende rode balk achter de tekst zit. Dit valt meer op, maar de kleur zorgt wel voor herkenning van jouw merk.

Fotograaf

Als je een fotograaf inhuurt, zorgt dat ervoor dat alle foto’s van dezelfde kwaliteit zijn en er geen onderscheid komt in contrast en kleur. Elke camera geeft namelijk toch weer een ander beeld, vergelijk maar eens de camera’s van een Samsung en een Apple telefoon. Je wil dat alle foto’s in dezelfde stijl zijn, zodat er geen verwarring komt en er een eenheid komt in de beelden. Zorg wel, voordat je begint met foto’s maken, dat je ruim van te voren weet wat je campagnes worden en wat je de aankomende maanden wil uitstralen. Maak bijvoorbeeld alvast een kwartaal kalender en huur elk kwartaal een fotograaf in. Door de planning weet je zeker dat je genoeg beelden schiet per shoot.

Logo

Zorg ervoor dat het logo aanwezig is bij jouw beelden. Dit kan op social media bijvoorbeeld door het logo klein in de hoek te plaatsen op elke post, maar wat ook goed werkt is om het logo te gebruiken als profielfoto. Als mensen op jouw profiel komen, zien zij direct het logo. Ook als jij onder iemands post reageert met jouw bedrijf, zien mensen het logo staan. Hierdoor gaan mensen sneller het logo herkennen en is de kans groot dat als mensen een beelduiting van jou zien, bijvoorbeeld op een flyer, dat zij de link leggen met het logo dat zij online hebben gezien.

Het belang van herkenbaarheid

Herkenbaarheid is door de jaren heen steeds belangrijker geworden. Dit komt doordat er steeds meer aanbod is. Vroeger had je 1 boekenwinkel in het dorp waar iedereen uit het dorp zijn boeken kocht, maar nu heb je zo veel keuze. Dit komt doordat we online alles kunnen googelen. Je bedrijf herkenbaar maken en onderscheiden is hierdoor van belang. Mensen moeten jouw merk als autoriteit gaan zien en een strak beeldgebruik waarbij alles op elkaar aansluit, zowel online als offline is hiervoor een vereiste.

Herkenbaarheid van je beelden is dus superbelangrijk om jouw bedrijf autoritair te maken. Zorg voor samenhang tussen alle kanalen waarop je bedrijf actief is. Speel met de kleur van jouw bedrijf in op de beelden. Daarnaast is een kwartaalplanning met fotograaf een must om jouw content goed te ordenen en er ervoor te zorgen dat alle beelden in dezelfde stijl vallen. Als laatste, zorg ervoor dat het logo vaak en goed te zien is. Dit zorgt niet alleen voor herkenning online, maar helpt dit ook om de link te leggen van beelden van online naar offline.

Wat wordt voor jou het belangrijkste aandachtspunt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *