Zo word jij de kampioen van Instagram

Met 1,4 miljard gebruikers is Instagram is het walhalla voor online marketing. Naar schatting zijn er 200 miljoen zakelijke Instagram gebruikers. Volgens Instagram volgt 90% van hun gebruikers tenminste één merk. Maar hoe zorg jij er nou voor dat potentiële klanten jou bedrijf gaan volgen? Een groot Instagram imperium begint bij een goede basis.

Merk identiteit het hart van je bedrijf

Om groot te worden op Instagram is het belangrijk dat je eerst een aantal dingen op een rijtje zet. Als eerste moet je de missie en visie van je bedrijf duidelijk in beeld brengen. Je moet precies weten waar jou merk voor staat en wat je doelen voor de toekomst zijn. Een goede missie en visie is krachtig, onderscheidend, geloofwaardig, relevant en gaat een lange tijd mee. Op basis van deze waardes ga je de identiteit van je bedrijf bepalen. De identiteit van je bedrijf moet overtuigend en prikkelend zijn. Een goed merk laat zien waarin het uniek is, op de lange termijn zal dit zorgen voor een betere positionering op de markt. Als je de identiteit van je bedrijf duidelijk in beeld hebt kun je beginnen met het uitwerken van je content strategie.

Wie? Wat? Waar?

Een belangrijk onderdeel van je content strategie is het bepalen van je doelgroep. Als het goed is heb je al enig idee wie jou doelgroep is, maar omdat je met Instagram een hele specifieke doelgroep kan aanspreken is het handig om nauwkeurig te kijken naar jou klantengegevens. Begin met het maken van een doelgroep analyse. Deze maak je aan de hand van drie vragen Wie? Wat? Waar? Laten we beginnen met de wie vraag. Wie is jou klant en hoe kom je hier achter? Je begint met het verzamelen van alle analytische gegevens die je al hebt over je huidige klanten. Denk aan de data van andere social media kanalen waar jij als bedrijf al actief op bent. Daarnaast kan je gebruik  maken van je eigen klantenbestand om de belangrijkste kenmerken te noteren. Als je de wie hebt bepaald kun je door naar de wat vraag. Wat is het dat jou klant zoekt? Denk aan de producten en of diensten van jou bedrijf. Ook moet je gaan onderzoeken in wat voor Instagram content jou klanten geïnteresseerd zijn. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat voor andere bedrijven jou doelgroep op Instagram volgt en wat voor content zij produceren. Tot slot hebben we nog de waar vraag. Het is namelijk belangrijk om te weten waar jij je klanten naast Instagram nog meer kan bereiken. Veel van jou klanten zullen ook op andere sociale media platformen te bereiken zijn. Daardoor is het belangrijk om als bedrijf te overwegen om naast Instagram bijvoorbeeld ook gebruikt te maken van populaire platformen als TikTok en Facebook. Door de antwoorden op de wie, wat, waar vragen samen te brengen in een doelgroep analyse kan je een hele specifieke doelgroep bepalen die jij als bedrijf wilt bereiken met Instagram.

Visuele identiteit

Nu dat je doelen en doelgroep bepaald zijn kan je beginnen met het creëren van een visuele identiteit. Het gaat daarbij niet alleen om een passende feed. Een visuele identiteit bepaalt namelijk ook de taal, de symboliek en vooral het gedrag van jou bedrijf. Een goed voorbeeld van een bedrijf met een duidelijke visuele identiteit is IKEA. Hun Zweedse imago is door het hele bedrijf terug te vinden denk bijvoorbeeld aan het geel-blauwe logo, de Zweedse product namen en de terugkerende FUTURA typografie. Als je naar de Instagram van IKEA zie je dat ze deze visuele identiteit hebben doorgetrokken in de content. Je kan de visuele identiteit van je bedrijf zien als een soort template voor al je toekomstige content.

Content

Nu de visuele identiteit is bepaald kun je beginnen met het creëren van content. De allerbelangrijkste content op je Instagram account zijn je bio en je feed. Dit is het eerste waar potentiële volgers mee in aanraking komen als ze je profiel bezoeken. Zorg er voor dat je in je bio kort informatie geeft over wie jij als merk bent en wat je doet. Maak gebruik van zoekwoorden in je bio zo kom je sneller omhoog in het zoekregister. Ook is het slim om in je bio je website of webshop te linken zo zien klanten meteen waar ze heen moeten. Voor je feed is het belangrijk dat je content van goede kwaliteit is! Op Instagram draait het om visuele content, dus moeten de beelden die je hierop plaatst aantrekkelijk zijn, moeten ze aansluiten bij je visuele identiteit en moet het meteen duidelijk zijn wat er met de beelden wordt bedoeld. Kijk bijvoorbeeld naar de Instagram van Gorillas. In een oogopslag zie je wat voor dit bedrijf ze zijn, wat ze doen, wat ze leveren, waar je ze kan vinden en nog veel meer.

Als het goed is heb je nu alle kennis in huis om de kampioen van Instagram te worden. Het is misschien niet eenvoudig. Je zult even moeten oefenen, maar geloof me: het is het uiteindelijk allemaal waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *