Zo verhoog je eenvoudig de conversie van je onderneming!

on

Het optimaliseren van je conversie is voor een startende ondernemer af en toe nog niet zo makkelijk als gedacht wordt. Ondanks dat dit lastig kan zijn, is het toch erg belangrijk om je als startende ondernemer bezig te houden met conversie. Conversie is namelijk het moment waarop een bezoeker van jouw website overgaat tot een voor jouw bedrijf gewenste actie. Dit kan bijvoorbeeld het kopen van een product zijn of het afsluiten van een telefoonabonnement. Het is de actie waarvan jij als ondernemer wilt dat die wordt genomen op de website van je onderneming en ook waar je je onderneming voor hebt opgericht. Maar die gewenste acties (zoals al eerder is verteld) zijn af en toe nog lastig om te behalen. Daarom worden er hieronder een aantal handige tips benoemd om de conversie van je onderneming te verhogen.

Conversieoptimalisatie

Allereerst is het belangrijk om je af te vragen waarom het verhogen van je conversie zo belangrijk is. Tegenwoordig vind je in elke branche een groot aantal bedrijven die allemaal een soortgelijke onderneming hebben. Dit zijn allemaal concurrenten en allemaal plekken waar jouw potentiële klanten mee kunnen helpen aan de conversie van een ander. Om jouw conversie te verhogen is het belangrijk dat je als ‘beter’ wordt gezien dan je concurrenten. De volgende tips zullen ervoor zorgen dat dit gebeurd.

Houd het makkelijk

Stel je voor, je hebt nieuwe hardloopschoenen nodig. Je komt op een website met honderden verschillende soorten hardloopschoenen en weet hier wel vrij zeker de perfecte schoenen te vinden. Alleen, is er een ding, de website is ongelofelijk lastig te bedienen en het kost erg veel moeite om de schoenen te bekijken. Voor veel mensen is dit een reden om niet door te gaan met het koopproces op die website en niet bij te dragen aan de conversie. Stel je voor dat je wel doorgaat en je de perfecte schoenen vindt, dan wil je niet dat het koopproces weer net zo’n gedoe wordt als het zoekproces. Houd je website dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Zorg dat ze op je website niet zo vaak hoeven te klikken en het makkelijk maakt voor je potentiële klanten. Geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om als gast af te rekenen, zorg voor een duidelijk navigatiestructuur op de website en zorg voor verschillende betaalopties. Zo is het voor de klant makkelijk om de actie te ondernemen die jij wil.

Maak het aantrekkelijk

Het aantrekkelijk maken van je website helpt erg goed bij het behalen van een hogere conversie. Als je daar over nadenkt is dat eigenlijk ook heel logisch, je koopt namelijk sneller een product op een website die er aantrekkelijk uitziet, dan een website die erg saai is. Je website aantrekkelijk maken kan op verschillende manieren. Het gebruiken van afbeeldingen en video’s is hiervoor een goed begin. Duidelijke foto’s of video’s geven potentiële klanten een goed beeld van het product en maken het product aantrekkelijk. Hierdoor zal de klant sneller overgaan tot aankoop. Ook is het goed om het ontwerp van je website aan te laten sluiten bij de inhoud van je website. Verkoop je op je website bijvoorbeeld planten, gebruik dan bijvoorbeeld groen tinten. Verder is het belangrijk om je website goed in te richten en overzichtelijk te houden. Als je bijvoorbeeld langere teksten hebt, gebruik dan kopjes en maak alinea’s zodat de bezoekers de content als het ware kunnen scannen. Je website moet uitstralen waar jouw onderneming voor staat, hoe goed jouw product is, en hoe betrouwbaar en goed de onderneming is. Door dit gevoel over te dragen aan je potentiële klanten zal de conversie stijgen.

Wees bereikbaar

Bereikbaar zijn voor je potentiële klanten is erg belangrijk. Dit bouwt namelijk een relatie op en zorgt voor betrouwbaarheid. Ook kopen bezoekers sneller iets als ze geholpen worden met hun vragen dan wanneer dit niet kan. De conversie wordt zo verhoogd. Je bereikbaarheid moet zo groot mogelijk worden aangemaakt. Klanten met een dringende vraag zitten namelijk niet te wachten om die vraag naar je te mailen en drie dagen later pas een reactie te krijgen. Zorg dus dat je ook telefonisch bereikbaar bent of via bijvoorbeeld een chatbox. Verder is het ook belangrijk om te kijken naar de tijden waarop je je bezoekers te woord kunt staan. Vaak zijn ondernemingen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00, dat is zeker niet verkeerd, maar wel ook het tijdsstip dat de gemiddelde werker aan het werk is en dus niet bezig is met privézaken. Probeer met dit soort dingen ook rekening te houden.

Een hoge conversie

Zoals je ziet is het eigenlijk helemaal niet zo lastig om de conversie van je onderneming te verhogen met betrekking tot je website. Punten zoals het makkelijk maken van aankopen doen, het aantrekkelijk zijn voor je klant en goed bereikbaar zijn voor vragen, opmerkingen ect. zorgen al voor een verhoogde conversie. Maak het jezelf dus niet te lastig en kijk naar de voor de hand liggende opties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *