Wat je wél moet doen om je merk goed te positioneren op de markt

Misschien ken je het wel: altijd maar weer diezelfde manier van content maken. Je gebruikt simpele teksten, weinig kleur en hebt al jaren met hetzelfde logo. Dat is natuurlijk ontzettend saai en helemaal niet van deze tijd! Gebruik eens kleur, een bekend persoon met hoge engagement of gebruik eens video’s in plaats van foto’s. Om op te vallen op het internet moet je juist buiten je comfortzone denken.

Het is belangrijk om je merk goed op de markt te zetten en dit te onderhouden. Als bedrijf moet je blijven veranderen om bij de tijd te blijven. Ook op jouw label zit een houdbaarheidsdatum. Zie je dat jouw content of merk minder groeien? Misschien is het dan verstandig om eens na te gaan wat je aan kunt passen aan jouw huidige contentstrategie. Past de ‘look and feel’ nog wel bij jouw merk? 

Zorg dat jouw missie gelijk blijft en stel om de paar jaar je visie eens bij. De missie van jouw merk beschrijft wat jij na wilt streven. In je visie beschrijf je hoe je dit in de toekomst wilt bereiken en welke doelstellingen je daarvoor nodig hebt. Door elke paar jaar je toekomstvisie hierop aan te passen blijf je juist bij de tijd. 

Bij een onjuiste manier van branding zal je als bedrijf ervaren dat je marketingkosten omhoog gaan en dat je merkimago misschien wel beschadigd. Waar je dan wel voor moet zorgen? Zorg dat jouw merk gemakkelijk herkend wordt. Dit kun je doen door hetzelfde logo te blijven gebruiken, maar subtiele aanpassingen te blijven doen. Een consistent merk wordt als betrouwbaar ervaren. Denk maar aan een vriend die consistent gedrag vertoond. Waarschijnlijk vertrouw je die sneller dan iemand die alle kanten op fladdert en meerdere gezichten heeft.

Het inzetten van de juiste middelen op de juiste manier

Door te kiezen voor de juiste tone of voice bij jouw merk zorg je onder andere voor herkenbaarheid. Denk aan Bol.com die humor inzetten om op te vallen. Op social media is uniek zijn en eruit springen juist extra belangrijk. Dit kan het verschil maken voor je merk. Wanneer alles bij elkaar past zie je een positieve merkboodschap. 

Je kunt ook technologie aan je merk toevoegen. Een voorbeeld hiervan is het ontwikkelen van een app. Vraag jezelf af of een app voor jouw merk van toegevoegde waarde is en of het iets nieuws voor jouw klanten kan bieden. De app zal natuurlijk wel bij je merkidentiteit moeten passen. In de meeste gevallen is het niet van toegevoegde waarde bij een merk, maar in sommige gevallen komt het juist super goed van pas. Denk aan de applicatie van IKEA waarin klanten in de winkel de barcode kunnen scannen en hun product direct kunnen bestellen bijvoorbeeld. 

Met beelden kun je je merk visualiseren. Wat jij wil overbrengen op de klant kun je vertalen in woorden, maar ook zeker in beelden. Het is daarbij wel belangrijk dat je afbeeldingen kiest die bij jouw merk passen. Wanneer je merk namelijk aan al deze punten voldoet is het hoogstwaarschijnlijk onweerstaanbaar. Wanneer al deze punten bij elkaar passen zorg je voor consistentie van je merk, waardoor klanten jou gaan vertrouwen en herkennen. De kans is groot dat ze vaker terugkomen bij jouw merk. Dat wil jij toch ook voor jouw merk?

Wat ga jij nu anders doen?

Zorg er dus voor dat je een visuele taal creëert voor je merk, je eigen tone of voice gebruikt, alleen technologie toevoegt als deze van waarde is en voor een kloppende samenhang zorgt. Dit zorgt ervoor dat je merkpersoonlijkheid sterk en consistent is en dat klanten jou herkennen. Vraag jezelf eens in de zoveel tijd eens af of jouw houdbaarheidslabel nog niet over datum is. Is het dan toch nodig om het een en ander te veranderen aan jouw merk, dan is het slim om na te denken over welke mate van consistentie je aanhoudt en welke subtiele punten je aan kunt passen.

Betrek het management van je bedrijf hierin, zodat je met elkaar op één lijn komt te zitten en de merkidentiteit herkenbaar is. Iedereen werkt binnen hetzelfde merk en draagt daarmee ook dezelfde persoonlijkheid uit. Denk daarbij aan alle werknemers van voor tot achter in het bedrijf. De look en feel moet voor iedereen duidelijk zijn. Zowel voor klanten als voor werknemers is het belangrijk om vanuit dezelfde gedachte te werken. Maak het bespreekbaar en draag het uit. Wanneer iedereen binnen jouw bedrijf op één lijn zit, ben je pas een onweerstaanbaar en consistent merk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *