Wat is Personal Branding en hoe zet je het in?

In dit artikel gaan we het hebben over Personal Branding. Wat is Personal Branding? En hoe kan je erop inspelen? Als je op Google een zoekterm invoert, krijg je gemakkelijk en snel een definitie van de betekenis. Bij Personal Branding krijg je ook een uitleg te zien die luidt: ‘Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept.’ Nu we weten wat volgens Google de definitie is, gaan we dieper op het fenomeen Personal Branding in. Dus Personal Branding is het branden van een persoon en carrière als merk. Het is een continu proces van het ontwikkelen en behouden van een reputatie en indruk van een persoon, groep of organisatie. Sommige modellen focussen zich op zelfverbetering. Personal Branding definieert succes als een vorm van zelfverpakking. Jouw persoonlijke merk is hoe je jezelf promoot. Het is de unieke combinatie van skills, ervaring en persoonlijkheid die je onder de aandacht van jouw volgers wilt brengen. Het is het vertellen van je verhaal en de impressie die je geeft waardoor de kennis van mensen over jouw online reputatie toeneemt. 

Voorbeelden van Personal Branding en tips:

1. Content maken met een doel

Veel marketeers vertellen je wat de beste manier is om mensen en kopers aan te trekken. Ze vertellen je dan om zo veel mogelijk content te maken. Maar wat er dan meestal gebeurt, is dat je zoveel tijd kwijt bent met het maken van content dat aan het einde blijkt dat je content helemaal niet bekeken wordt. Wat beter werkt, is het hebben- en maken van een content strategie. Daarin kan je een begroting maken om de content die je gemaakt hebt te promoten via bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Eén van de belangrijkste dingen van Personal Branding is dat mensen jou als persoon te zien krijgen. Dus zorg ervoor dat voor elke content die je maakt, je ook een budget hebt opgesteld. Het maakt niet uit of het nou een blogpost, tweet, of Instagram story is. Zorg ervoor dat je je content bij je doelgroep krijgt. 

 2. Zorg ervoor dat je consistent bent. 

Wanneer je je Personal Brand aan het bouwen bent, is het heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat je consistent bent op alle social media platforms. Zorg ervoor dat het er visueel gelikt uitziet. Een goed voorbeeld hiervan is Tim Hofman. Tim heeft op alle social media kanalen dezelfde naam en profielfoto. Zo weet zijn doelgroep hem gemakkelijk te vinden. Ook is Tim heel actief op alle social mediakanalen waarin hij een rol speelt. Hij heeft ook een niche gevonden waarin hij zijn content maakt en hij blijft ook in die niche. Zo weten zijn volgers wat zij van hem verwachten. 

Waarom is het creëren van een Personal Branding belangrijk?

Wanneer je consistent je verhaal vertelt en kleine stukjes van je leven op social media zet, zal je publiek uiteindelijk groeien. Je zal dan zien dat meer mensen je content liken, delen en dat ze je meer gaan volgen. De beste tip die ik je kan meegeven is ervoor zorgen dat je echt je persoonlijkheid laat zien in je content. Na een tijd bouw je dan een soort community op van gelijkgestemde mensen die je content gaan waarderen. Ook zal je dan gaan merken dat mensen van je gaan houden en dat mensen je gaan haten, maar dat is niet erg want dat hoort erbij!

Eén van de belangrijkste redenen voor het creëren van Personal Brand is om een sterke achterban te krijgen. Stel je eens voor: je hebt een evenement over een paar maanden en het doel is om ervoor te zorgen dat alle tickets verkocht worden. Doordat jij een sterke- en grote achterban hebt, kan jij heel gemakkelijk die kaartjes uitverkopen.

Tot slot, een Personal Brand helpt jou te onderscheiden van de rest. We leven tegenwoordig in een wereld waar je met alles zoveel concurrentie hebt dus daarom is het belangrijk om je te onderscheiden. Je bent uniek! Dus laat dat zien! 

Nou, dat was hem weer! En nu ga aan de slag om ervoor te zorgen dat je Personal Brand groeit, maak content en zorg ervoor dat die content gezien wordt! Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.

Vergeet niet een comment achter te laten, like het artikel ook even en druk op mijn naam voor meer van mijn artikelen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *