Waarom je juist wél voor een huisstijl moet gaan bij het designen van jouw merk!

Je bent net als ondernemer gestart met je bedrijf. Je hebt een naam bedacht en moet ook nog nadenken over een logo, de lay-out van de website en de kleuren die je wilt gaan gebruiken. Lastig, maar juist met jouw design kun je jouw merk uniek maken. Door steeds consistente kleuren te gebruiken wordt het gemakkelijker om je eigen huisstijl te ontwikkelen. 

Wat is een huisstijl en waar gebruik je het voor?

Een huisstijl bevat alles wat jouw brand visualiseert, denk aan een logo, de opmaak en symbolen die je gebruikt. Om de herkenbaarheid van jouw website te vergroten is het van belang dat je logo, kleuren en lettertype bij elkaar matchen. Dit alles bij elkaar noemen we in een bredere zin ook wel de merkidentiteit. Iedereen binnen het bedrijf zal deze identiteit uitdragen. In elke laag van het bedrijf.

Een goede huisstijl is effectief

Wanneer jij jouw bedrijf visualiseert zie je waarschijnlijk van alles voor je. Misschien heb je ontzettend leuke ideeën om het helemaal naar jouw smaak te maken. Let er wel op dat een mooie huisstijl niet per se goed is en vice versa. Het moet bij de identiteit van je merk passen, het moet de doelgroep aanspreken en voor een positief imago zorgen. Dit is immers de basis voor je bedrijf. Hier vandaan kun jij gaan starten met de marketing en communicatie van jouw snelgroeiende business. 

Wat het jouw bedrijf oplevert

Je kent vast de uitdrukking: ‘Tijd is geld’ wel. Bij een goed georganiseerde huisstijl kun je ook kosten besparen. Door consistent te werken met je samenwerkingspartners, klanten en medewerkers ga je tijd overhouden. Vooraf zijn alle hulpmiddelen en regels al vastgelegd in de huisstijl. Daar hoef je je geen zorgen meer om te maken. Je kunt steeds weer verder werken vanuit dezelfde huisstijl en hoeft niet continue keuzes te maken.

Onderscheidend in één oogopslag

Misschien ben je al de zoveelste kapper in de stad. Hoe ga je dan jezelf nog onderscheiden van een andere kapsalon? Vaak zoeken potentiele klanten op internet en komen dan terecht bij je website. Hierop zien zij dan als eerste jouw lay-out waar soms al een oordeel over wordt gevestigd. Een eerste indruk kan al heel bepalend zijn. Wat is de indruk die de klant erbij krijgt? Onderscheiden kun je je in vele opzichten als ondernemer. Denk aan: verduurzamen, humor of een groot assortiment aan te bieden. Maar ook jouw huisstijl kan ervoor zorgen dat een klant opmerkt dat jij uniek bent.

Welke vragen moet jij jezelf stellen?

Wat maakt jou anders dan de rest? Wat zeggen anderen over jouw merk? Welke frustraties neem je weg? Waar sta jij bekend om? Soms is dat nog lastig te zeggen als beginnend ondernemer. Je zult merken dat als jij hebt bedacht wat jij wilt uitstralen, dat het dan gemakkelijker wordt om keuzes te maken in je design. Kun jij antwoord geven op deze vragen? Dan gok ik dat jij helemaal ready bent om te starten met jouw huisstijl. Ga je voor een strakke vormgeving met weinig kleur of ga je juist voor een drukke stijl met veel kleur? 

Good, better, best practices

Als ik tegen jou zeg een winkel met blauw en geel in de huisstijl. Grote kans dat jij dan zegt: Tuurlijk, dat is Ikea. In de gehele winkel komen deze kleuren terug. Niet alleen online in hun websitedesign, maar ook in de winkels, in de kleding van het personeel en ook in de folder die elke week weer op de mat valt. IKEA heeft in het logo gekozen om typografie te verwerken. Heel basic, maar daardoor blijft het des te beter hangen. Doe eerst onderzoek naar je eigen huisstijl. Iets wat er leuk uitziet wil niet per definitie zeggen dat het dan ook goed werkt.

Wat moet je absoluut niet doen?

Houd er rekening mee dat je huisstijl is gericht op de brede doelgroep die jouw merk omvat. Dat wil zeggen dat niet alleen jij de huisstijl mooi moet vinden. Maar pas op: richt je niet op iedereen, want dan zal jouw huisstijl te simpel en algemeen worden. Als je bedrijf eenmaal door de start fase heen is en gaat groeien, zal je ook de huisstijl mee moeten nemen in de veranderingen. Kijk eens in de zoveel tijd eens kritisch naar jouw huisstijl. Past het nog bij je bedrijf hoe het bedrijf zich vandaag op de dag positioneert op de markt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *