Van merkidentiteit naar interieurstyling, hoe pak je dit aan?

Je hebt maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken, zal dit jou lukken? Een sterke merkidentiteit hebben is één ding, maar een bijpassende interieurstyling is andere koek. In dit artikel ga ik jou helpen met het bedenken en uitwerken van een goede interieurstyling op basis van jouw merkidentiteit.

Waarom is interieurstyling zó belangrijk?

Je interieurstyling is de verlenging van jouw merkidentiteit. Een visuele maar ook een fysieke visitekaart voor bezoekers. Door dit op elkaar af te stemmen, vorm je een mooi geheel wat duidelijk en goed te begrijpen is voor buitenstaanders. Wanneer het interieur van een bedrijf niet overeenkomt met de merkidentiteit van het bedrijf kan het zo zijn dat de boodschap niet goed overkomt op de bezoeker. Het wekt sneller vragen op over hoe vertrouwelijk een bedrijf is en of je wel op de juiste plek bent. Mensen vinden het fijn als hun verwachtingen overeenkomen met de werkelijkheid. Dus bijvoorbeeld een Poké bowl winkel met een fris uiterlijk is een slimme combinatie, maar een Poké bowl winkel in een oubollig pand is een onverwachte combinatie en zal dus ook minder goed uitpakken.

Waar begin ik mee?

Beginnen is vaak het moeilijkst maar wees niet bang, als je eenmaal begonnen bent kom je er snel achter dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Begin met het opstellen van een kleurenpallet. Doe online inspiratie op of kijk om je heen bij fysieke panden waar je langskomt. Om een goed kleurenpallet samen te stellen is het handig om 1 á 2 hoofdkleuren uit te zoeken, deze zullen de basis vormen van jouw pallet. Vervolgens kan je hier nog 3 á 4 extra kleuren aan toevoegen, deze zijn bedoeld voor de kleinere details. Om te zorgen dat jouw kleurenpallet goed is, is het handig om te kijken naar kleuren die met elkaar in contrast staan. Hiervoor is het handig om gebruik te maken van een kleurenwiel. Stel je kiest twee groene tinten als hoofdkleuren dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om als extra kleur(en) voor roze, paars of oranje te gaan. Je kijkt dus naar de kleur die zich tegenover de gekozen kleur bevindt of in de vlakken die daaraan grenzen.

Een warm welkom

Waar begin jij met het welkom heten van jouw bezoekers? Er is geen betere plek dan hier meteen bij de ingang al mee te beginnen. Zorg ervoor dat je meteen de aandacht van jouw bezoeker krijgt door een statement interieurpiece toe te voegen aan jouw entree. Of dit nou een enorme lamp is of een groot schilderij wat meteen opvalt hangt volledig af van jouw voorkeur en merk.

It’s all in the details, baby

Heb je de belangrijkste onderdelen van jouw interieur bepaald? Dan is het tijd om te kijken naar de details. Deze zijn belangrijk, omdat ze het verschil kunnen maken tussen jou en een concurrent. Details maken het interieur persoonlijk. Mensen zullen dit onthouden als je het goed doet. Denk bijvoorbeeld aan soorten materialen van het interieur of de vormen hiervan. Zijn alle muren witgeverfd of speel je met kleuren en vormen? Zorg dat bezoekers zich gewild en verzorgd voelen. Om erachter te komen wat dit voor details kunnen zijn raad ik je aan hiernaar te kijken wanneer je ergens naar binnen loopt. Welke details verbeteren voor jou de ervaring?

Ten slotte

Het vastleggen van een kleurenpallet en het interieur inkopen zijn erg belangrijk maar vergeet niet dat je hier niet voor eeuwig aan vast hoeft te zitten. Misschien doe je op een later moment nieuwe inspiratie op en besluit je een deel van het interieur te vervangen. Of misschien kom je erachter dat er bepaalde details zijn die je wil toevoegen die je nog niet eerder had gezien. Interieurstyling is een proces van ervaringen opdoen en is iets waar je zoveel aandacht aan kan besteden als je zelf wil. Maar één ding is zeker, hoe meer moeite je hierin steekt hoe minder snel de bezoeker jouw merk zal vergeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *