Tips voor branding on a budget

Ben jij een startende ondernemer? Dan zal je waarschijnlijk geen groot budget hebben om te besteden aan branding. Je hebt echter geen groot budget nodig, je kan het zelf zo duur maken als je wilt. Maar met een klein budget kom je al heel ver. Hier zijn 5 tips waar je als start-up op kan focussen. 

Merkwaarden

Wanneer je je branding wilt optimaliseren maar een krap budget hebt is het van belang om te beginnen bij de identiteit en de merkwaarden van jouw merk. Dit is namelijk iets wat je gratis en voor niets kunt definiëren en communiceren met de wereld. Als je er zo even over nadenkt kan het lastig zijn om te bedenken wat de missie is van jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk om goed de tijd te nemen voor het definiëren van deze merkwaarden. In de merkwaarden moet naar voren komen waar je als merk in gelooft en voor staat. Ook geven de merkwaarden je merk karakter, dit zijn eigenschappen waar mensen zich in kunnen herkennen en aan willen binden. De merkwaarden zijn het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit en zorgen ervoor dat je je van de massa kunt onderscheiden. Een aantal voorbeelden van merkwaarden zijn duurzaamheid, kwaliteit, toewijding of innovatief. Je kan hier alle kanten mee op. 

Neem dus de tijd om je merkwaarden op te stellen en communiceer deze duidelijk met de buitenwereld. 

Logo 

Een herkenbaar logo is essentieel voor een merk, denk maar aan Nike en Adidas. Deze twee merken worden het eerste gepakt in een sportwinkel omdat ze zo herkenbaar zijn. De logo’s van deze merken zijn bekend over de hele wereld en trekken de aandacht. Dit wil je ook voor jouw eigen merk. 

Een logo is erg belangrijk voor de branding van jouw merk. Het geeft een unieke weergave van jouw bedrijf en de producten die jij verkoopt. Logo’s komen overal in terug, van websites tot briefpapier. Zorg er daarom voor dat het logo op zoveel mogelijk plekken terugkomt zodat mensen er bekend mee worden. 

Er zijn verschillende low budget manieren om een logo te ontwerpen. Zo zijn er een aantal websites waar je deze zelf vorm kunt geven of je kan een grafisch design student vragen die graag een zakcentje bij wil verdienen.

Sociale media

Sociale media zijn je beste vriend wanneer je niet te veel geld uit wil geven. Sociale media platformen zijn een van de beste manieren om mensen te bereiken en een gemeenschap op te bouwen. Voordat je jouw merk op heel veel verschillende platformen aanmeldt is het verstandig om onderzoek te doen naar je doelgroep. Op welke sociale media platformen zijn ze wel en niet te vinden? Wanneer je dit weet kan je gericht accounts aanmaken op de platformen waar je doelgroep aanwezig is. 

Op sociale media moet je een imago opbouwen die inspireert en autoriteit uitstraalt. De binding die je met de community opbouwt wordt versterkt wanneer je voortdurend content blijft plaatsen op sociale media platformen. Er zijn verschillende tools om content vooruit te plannen zoals Hootsuite, Buffer of Coosto. 

Consistentie is key, je moet consistent zijn in je activiteiten zoals de interactie met je volgers via comments en likes. Sociale media zijn echter wel gratis maar er kan veel tijd in gaan zitten om te blijven onderhouden. Zorg er dus voor dat je hier genoeg tijd aan besteed. 

Sterke content 

Veel van jouw (potentële) klanten zullen zich tegenwoordig online bevinden. Dan is het logisch om hier ook meer content te verspreiden. Op deze manier vergroot je je brand awareness, je laat hiermee sporen achter op het internet om gevonden te worden. Een goede manier om dit te doen is aan de hand van een blog. Op deze manier kan je laagdrempelig informatie delen, bijvoorbeeld over nieuwe producten of ontwikkelingen binnen het bedrijf. Wanneer je hier ook consistent blijft posten zullen mensen vanzelf terug blijven komen en nieuwe mensen aanhaken om de artikelen te lezen. Ook op een blog kan je een community opbouwen. Wees creatief op je blog, plaats niet alleen maar lappen teksten maar wissel dit een keer af met een infographic of een video. Zo bind je een groter publiek aan jouw merk. 

Klantenservice

De klantenservice is het eerste onderdeel waar mensen mee in contact komen wanneer ze vragen hebben. Daarom is het erg belangrijk dat deze klantenservice volledig gericht is op de klanten en dat ze hier goede ervaringen mee hebben. Een tevreden klant is namelijk een loyale klant. Een goede klantenservice zorgt ervoor dat mensen terugkomen omdat ze weten dat ze goed geholpen worden. Dit blijft hangen in het geheugen. Zorg er dus voor dat je klantenservice vriendelijk en beleefd omgaat met de klanten en volledig gericht is op hun wensen. Een klantenservice kan tegenwoordig gewoon via Whatsapp of Facebook Messenger om het laagdrempelig te houden. 

Branding, het hoeft dus zeker niet duur te zijn. Met deze 5 punten kom je al een heel eind. Zorg voor sterke merkwaarden die je onderscheiden van anderen, sociale media is key en produceer content die blijft hangen. Je moet ervoor zorgen dat mensen je herkennen, branding is eigenlijk op een consistente manier jezelf zichtbaar maken. 

Wil je meer weten over branding? Lees hier mijn artikelen op MICWatching!

Bronnen:

Hall, C. (15 Juli 2016). Branding met een klein budget: 5 tips voor startups. Geraadpleegd van, https://www.frankwatching.com/archive/2016/07/15/branding-met-een-klein-budget-5-tips-voor-startups/

Ik ga starten. (2 November 2018). 7 tips voor low budget marketing. Geraadpleegd van, https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/marketing-en-reclame/7-tips-voor-low-budget-marketing

de Laat, E. (2019). Low-budget branding voor kleine bedrijven. Geraadpleegd van,  https://delaatbusiness.com/2020/02/12/low-budget-branding-voor-kleine-bedrijven/

Sanne. (31 Oktober 2016). Branding: 5 tips voor startups en kleine ondernemingen. Geraadpleegd van, https://www.places.nl/kennisbank/low-budget-branding-5-tips-voor-startups-en-kleine-ondernemingen/

Soowocollective. (z.d.). Branding met een klein budget. Geraadpleegd van, https://soowcollective.nl/branding-met-een-klein-budget/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *