
Stel: Je hebt een goed product en bent ervan overtuigd dat je met dit product de markt kunt gaan veroveren, maar je hebt niet of slechts beperkte (financiële) middelen om dit product via social media bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. Beginnende ondernemers kennen deze struggle. In dit artikel geven we je enkele handige tips, waarmee jij op efficiënte wijze tóch aan branding kunt doen en van jouw product een succes kunt maken.
Allereerst is het als startende ondernemer of social media-manager met een beperkt budget belangrijk om te realiseren dat de beperkte middelen waarmee je kampt ook in je voordeel kunnen werken. Bedrijven met grote budgetten hebben natuurlijk meer mogelijkheden, maar juist met minder mogelijkheden zul je als social media-manager creatiever worden. Waan jezelf Billy Beane als manager in Moneyball, of ontdek net als de Romeinen dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Als social media-manager van een beginnende onderneming ben je namelijk bijna automatisch genoodzaakt om op zoek te gaan naar andere manieren om je product of merk te promoten. Met deze instelling kom je uiteindelijk misschien wel tot betere branding dan bedrijven met meer middelen dan jij. Mits je het natuurlijk goed aanpakt, iets waarbij de tips in dit artikel je kunnen helpen.
Zorg dat je product ready is
Voordat je aan de slag gaat met het in de markt zetten van je product, dienst of merk, is het belangrijk dat je overtuigd bent van de kwaliteit die jouw bedrijf levert. Het is zonde van je tijd en geld om je merk middels sterke social media-branding op goede wijze in de markt te zetten, als je vervolgens bijvoorbeeld niet op tijd je producten kunt leveren aan klanten of de kwaliteit van je producten nog niet op het niveau is dat jij eigenlijk verlangt. Zorg ervoor dat jouw product uitgebreid getest is en dat jij er overtuigd van bent dat het de markt kan gaan veroveren. Pas dan loont het namelijk om in te gaan zetten op branding en promotie.
Als je op het punt bent gekomen dat je product ready is om de wereld te gaan veroveren, kun je de eerste stap in het branding-proces op social media gaan zetten. Na het uitgebreide voortraject dat je hebt afgelegd om jouw product te ontwikkelen, weet je als geen ander waarom jouw product een toevoeging is op de markt waarin je je begeeft. Gebruik deze kennis goed bij het opstarten van de social media-branding voor jouw bedrijf. Jij bent degene die het allerbeste weet in welke behoefte jouw product voorziet en wat jouw product toevoegt aan al bestaande producten. Formuleer deze toegevoegde waarde zo concreet en bondig mogelijk. Je moet potentiële klanten in een paar woorden duidelijk kunnen maken waarom zij jouw product nodig hebben. Ze moeten begrijpen waarom zij jouw product nodig hebben. Dit is een belangrijke stap in het branding-proces, dus denk hier heel goed over na.
Doelgroeponderzoek
Op het moment dat je dit helder hebt, komt jouw werk als social media-manager pas écht om de hoek kijken. Je hebt inmiddels vertrouwen dat jouw product er klaar voor is om de markt op te gaan en hebt bondig geformuleerd wat jouw product gaat toevoegen voor consumenten. Vervolgens is het zaak om je nog verder te gaan verdiepen in je doelgroep om de social media-campagne van jouw bedrijf tot een waar succes uit te laten groeien. Doelgroeponderzoek is nodig, omdat social media-uitingen beter scoren als deze overeenkomen met de normen en waarden van personen uit de doelgroep. Uit onderzoek van de Harvard Business Review blijkt dat ruim zestig procent veel waarde hecht aan dergelijke overeenkomsten met een bedrijf of organisatie en dat dit sneller leidt tot conversie. Doe dus gericht onderzoek en formuleer een duidelijke bedrijfsidentiteit die aansluit bij de behoeftes en kenmerken van de personen uit je doelgroep.
Content en consistentie
Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun jij als social media-manager je creativiteit de vrije loop laten. Realiseer je dat goede content niet per se duur hoeft te zijn, maar dat creativiteit onbetaalbaar is. Je kunt natuurlijk kijken wat concurrenten doen, hier dingetjes uit meenemen en je eigen creativiteit aan toevoegen. Hiermee kom je uiteindelijk tot een beter (lees: het beste) resultaat. Door verder een duidelijke huisstijl terug te laten keren in al je social media-uitingen en op consistente basis content op social media te delen, zal jouw bedrijf zichtbaar stappen gaan maken. Geduld is daarbij (soms) een schone zaak, maar als je voortraject – zoals beschreven in dit artikel – goed is geweest, komt kwaliteit uiteindelijk bovendrijven.
Ik wens je heel veel succes!