SEO en SEA wat zijn nou eigenlijk de verschillen?

SEO en SEA, als beginnende ondernemer heb je er vast wel al eens iets over gehoord. (En als dat niet zo is dan ben je bij het juiste artikel beland!) SEO en SEA maken een belangrijk deel uit van online markering. Het zijn namelijk technieken om op de eerste pagina van een zoekmachine, zoals Google, te komen staan. 

Wat is SEO en SEA? 

Om te beginnen is het handig om te weten waar SEO en SEA nou eigenlijk voor staan. SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEA staat voor Search Engine Advertising of te wel zoekmachine adverteren. Het grootte verschil zit hem dan ook in het optimaliseren of adverteren van de zoekresultaten. Wanneer je SEO gebruikt probeer je op organische manier zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Bij SEA betaal je om hoger in de zoekresultaten te komen. 

Bij Google is dit verschil goed te zien: 

Het blauwe vlak hier is SEA, dat zie je omdat ervoor advertentie staat. Er is hier dus door bijvoorbeeld Coolblue betaald om bovenaan de zoekresultaten te staan. 

Het rode vlak hier is SEO, hier staat geen advertentie voor dus deze zijn organisch boven aan de zoekresultaten gekomen. 

De grootste verschillen tussen SEO en SEA 

Dit is kort en bondig het verschil tussen SEO en SEA. Om te bepalen welke techniek jij het beste kan gebruiken om conversie te verhogen is het wel zo handig om ook naar andere verschillen te kijken. Daarom zal ik ze voor je op een rijtje zetten. 

1. Korte termijn vs. Langetermijn 

SEA is een techniek die de markt op een snelle en agressieve manier benaderd en erg resultaatgericht is. Wanneer je een SEA campagne begint word je meteen hoog weergegeven in de zoekresultaten. Nu vraag je je misschien af waarom het zo belangrijk is om hoog in de zoekresultaten te staan. Dit is omdat wanneer je iets opzoekt je snel het antwoord wilt weten en niet uren wilt scrollen op Google. Wanneer jouw website dus als eerste tevoorschijn komt zal dit zorgen voor meer traffic naar je site. Door middel van SEA kan je dus zonder moeite bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Het nadeel hiervan is wel dat wanneer je stopt met zoekmachine adverteren je meteen niet meer bovenaan zal staan. Het is dus een kortetermijnstrategie en zal geen langdurig resultaat brengen. 

Bij SEO heb je meer tijd nodig om uiteindelijk resultaat te zien. Dit kan zo een 6 maanden duren voordat het gewenste resultaat vorm begint te nemen. Je bouwt SEO namelijk op door het gebruiken van zoekwoorden die veel worden gebruikt en door linkbuilding. Als een zoekmachine als Google begrijpt dat jouw website een relevante bron van informatie is dan kom je hoger in de zoekresultaten te staan. Het voordeel van SEO is wanneer je hoog in de zoekresultaten staat je hier langer zal blijven staan en er relatief weinig te doen is aan onderhoud. 

2. Budget/ meetbaarheid vs. Techniek 

SEA focust zich vooral op het budget en de meetbaarheid van de campagne. Het budget is erg belangrijk bij SEA omdat je hiermee je omzetdoelstelling gaat bereiken. Als je een x aantal conversie wilt bereiken hangt dit allemaal af van je budget. Bij een te klein budget kan je omzet mislopen en dat is nou juist niet wat je wilt, we willen veel conversie! Hierbij is de meetbaarheid dan ook erg belangrijk, hierdoor kan je alles goed in de gaten houden en bijsturen waar dat nodig is. 

Bij SEO draait het allemaal om techniek, de techniek om goed gevonden te worden. Dit doe je dus door linkbuilding en gebruik van slimme zoekwoorden. De resultaten hiervan zijn moeilijker te meten dan bij SEA, je ziet bijvoorbeeld niet welke zoekwoorden mensen naar je website hebben gebracht. Bij SEO hoef je niks te betalen het is vooral een investering in je tijd en moeite. 

3. Zoektermen vs. Zoekwoorden

Het verschil tussen een zoekterm en een zoekwoord is dat bij een zoekterm het gaat om wat je letterlijk hebt ingetypt in de zoekbalk. Bij een zoekwoord gaat het om het woord dat wordt ingezet om verkeer naar je website te genereren. 

SEA richt zich meer op het gebruiken van zoektermen. Als een SEA campagne goed presteert op een bepaalde zoekterm wordt hier vaak de focus op gericht zodat er zo veel mogelijk conversie wordt behaald. Dit is dan ook waarom meetbaarheid zo belangrijk is bij SEA. Zoektermen die het goed doen zijn dan ook handig om toe te voegen aan je SEA campagne.

Bij SEO ligt de focus, zoals eerder al gezegd, op zoekwoorden. Zoekwoorden zijn moeilijk te meten omdat dit sinds 2018 niet meer mag volgens de privacywet. Om hier toch optimaal gebruik van te maken zoeken SEO-specialisten naar de zoekvolumes op bepaalde zoekwoorden. De zoekwoorden met het meeste zoekvolume worden dan slim verwerkt op je website om een maximaal aantal bezoekers te genereren. Je moet de zoekwoorden slim verwerken door ze bijvoorbeeld in teksten te zetten. Als je namelijk alleen maar zoekwoorden op je website plaatst ziet Google dit als valsspelen en kan je een penalty krijgen. 

Nu weet je als het goed is een beetje meer over SEO en SEA. Dan is het nu tijd om aan jezelf de vraag te stellen: Welke techniek is voor mij aantrekkelijk om te gebruiken en zal uiteindelijk voor meer conversie zorgen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *