Nieuwe huisstijl: hoe voorkom je een juridische conflictsituatie?

Je hebt net een nieuwe onderneming gestart en na maanden brainstormen, honderd zwarte koffies en veel slapeloze nachten verder is er eindelijk een definitieve bedrijfsnaam gekozen. Ook de keuzes van je stijlvolle en vlotte logo, kleurcodes voor je kleurenschema en een bijpassend lettertype staan vast. Fijn, want een huisstijl is tenslotte een weerspiegeling van je bedrijfsimago. Maar heb je van tevoren wel gekeken naar de juridische aspecten? Want zit er eigenlijk auteursrecht op een bepaald lettertype?

Verwarringsgevaar

Het komt vaak voor dat een startup onderneming net een maand of twee draait en plots een mailtje of brief krijgt van iemand die bezwaar maakt tegen jouw bedrijfsnaam of gloednieuwe logo. Bijvoorbeeld omdat een ander bedrijf vindt dat jouw beeldmerk te veel lijkt op die van hen. Met andere woorden, er is sprake van verwarringsgevaar in het merkenrecht. Dit zorgt vaak voor een vervelende conflictsituatie waar je niet op zit te wachten. In dit artikel zullen we je uitleggen waar je rekening mee moet houden. Want voorkomen is tenslotte beter dan genezen.

Woordmerk – bedrijfsnaam – handelsnaam

Laten we beginnen met het woordmerk, de naam van jouw onderneming die vermeldt staat bij de Kamer van Koophandel (KVK). Je bent als onderneming helemaal vrij om zelf een leuke naam te bedenken.

Het enige wat van belang is, is dat de naam uniek en onderscheidend is. Wanneer je jouw zaak ‘de schoenenwinkel’ wilt noemen, mag dit wel, maar kun je hier geen alleenrecht op krijgen. Dit daar het een beschrijvende naam is en iedereen hier gebruik van moet kunnen maken.

Wanneer je dan eindelijk een goede naam bedacht hebt, is het wel belangrijk dat je checkt of deze beschikbaar is en niet te veel lijkt op die van een andere onderneming. Dit kun je navragen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) of de KVK.

Het is namelijk niet de bedoeling dat je jouw kaaswinkel ‘Uniek kaas’ gaat noemen. Dan zal ‘Uniekaas’ zeker van zich laten horen.

Maar let goed op, er wordt niet altijd duidelijk aangegeven dat jouw gekozen naam niet mag, bijvoorbeeld omdat een naam met een iets andere spelling ingeschreven staat. Dit resulteert dan vaak in een conflict. Ik raad je dan ook aan om vooraf goede research te doen.

Beeldmerk – logo

Bij het beeldmerk, of met andere woorden, de grafische weergave van jouw bedrijfsnaam, is het van belang om deze als merk vast te leggen bij het Benelux Merkenbureau of BBIE. Zo is jouw logo beschermd en mag een andere onderneming hier geen gebruik van maken. Maar voordat je dit doet, is het net zoals bij het woordmerk belangrijk om vooraf goed onderzoek te doen naar vergelijkbare logo’s.

Het is belangrijk dat jouw logo onderscheidend vermogen heeft en het niet de dienst van jouw bedrijf beschrijft. Een logo met een peer voor een elektronica bedrijf is niet toegestaan. Je raad het al, dan kom je in de problemen met concurrent Apple, die een appel als logo heeft.

Zij kunnen dan jouw merkregistratie verhinderen en dat is zonde van al het bestede geld. Verder mag je ook geen gebruik maken van land vlaggen of een rood kruis. Dit kan men namelijk in verwarring brengen met de noodhulporganisatie. Houd hier dus goed rekening mee.

Kleurgebruik

Ook het kleurgebruik van jouw onderneming hoort bij een huisstijl. Kleuren gebruik je voor op je website, visitekaartjes, flyers of logo.

Het creëert vertrouwen en herkenning voor jouw klanten en laat de persoonlijkheid van je bedrijf zien. Ook al hoor je het niet vaak, het is wel mogelijk om een kenmerkende kleur te registreren. Bedrijven zoals T-Mobile en Coca-Cola hebben dit dan ook gedaan. Andere telecom bedrijven mogen nu geen gebruik maken van de kleur magenta roze. T-Mobile wil namelijk niet dat er een concurrent meelift op hun succes.

De kans is klein, maar voorkom een conflict door toch even na te kijken of er geen bedrijf is in dezelfde branche die een kleur geregistreerd heeft.

Typografie – lettertype

Als laatste wat betreft jouw huisstijl, zit er ook auteursrecht op bepaalde lettertypes. Je mag dus niet zomaar ‘Comic Sans MS’ gebruiken in jouw logo. Ook worden er vaak op verschillende websites bepaalde fonts aangeboden waar ‘gratis’ bij staat. Maar meestal mag je deze lettertypes alleen gebruiken voor niet commerciële doeleinden. Wanneer jij een gratis lettertype downloadt en gebruikt voor jouw huisstijl, kan het dus dat de maker je een aangetekende brief stuurt. Ik raad je dus aan om vooraf goed de kleine lettertjes te lezen of helemaal geen risico te nemen door een bepaald lettertype gewoon te kopen. Vaak heb je dan ook nog meer keuze.

Zo, nu weet je waar je op juridisch gebied, bij het creëren van een huisstijl, rekening mee moet houden. Neem geen risico en zorg dat je alles dubbel gecheckt hebt om vervelende situaties te voorkomen. Je huisstijl al geregistreerd, maar niet zeker van je zaak? Geen probleem, wees een ander voor en controleer het alsnog! Dan sta je later niet voor vervelende verrassingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *