Nieuw succes met rebranding: the do’s and dont’s

Rebranding is een veelgebruikte term en misschien ben je er al bekend mee. Het is, zoals de vertaling al zegt, het herpositioneren van je merk. Maar waarom wordt dat eigenlijk gedaan? En wat moet je vooral niet doen als je je merk rebrand?

Rebranden kan op ontzettend veel verschillende manieren. Een kleine aanpassing en je rebrand je merk al. Het logo van je merk veranderen is een vorm van rebranden. Maar ook bijvoorbeeld je missie, visie en doelgroep aanpassen vallen onder de term. Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je je merk nou rebranden?

Het is als merk belangrijk om relevant te blijven én eruit te springen tussen de concurrentie. Gebeurt dit niet, is er vaak weinig tot geen succes bij een merk. Rebranding is dan een goede optie. Wel is dit een proces dat veel tijd geld kan kosten, dus denk goed na voordat je rebrand.

Het is strategisch om je merk te herpositioneren als:

  • Je de reputatie van je merk wilt verbeteren. Een schandaal op social media, datalekken of producten van een lage kwaliteit kunnen leiden tot een negatieve reputatie en een slechte associatie met jouw merk. Grote veranderingen in je bedrijf kunnen ervoor zorgen het vertrouwen van de klanten weer te winnen.
  • Als er een bedrijfsfusie plaatsvindt en twee organisaties één worden. Het is belangrijk dat de beste kwaliteiten van elk bedrijf worden getoond en dat wordt het best gedaan door een opfrisbeurt.
  • Als je met je bedrijf internationaal wilt gaan opereren. In ieder deel van de wereld leven en denken mensen anders, dus rebranding is zeker nodig. Vooral op het gebied van vormgeving en strategie. Het beste is om een merknaam en merklogo te creëren die makkelijk te onthouden en te begrijpen zijn in verschillende talen.
  • Als de directie/leider vervangen wordt. Bedrijven zijn gekoppeld aan hun bestuurders en als het merk van eigenaren verandert is het meer dan logisch dat er nadruk wordt gelegd op de overgang met een nieuwe identiteit.

Nu weet je wanneer het handig is om wél te rebranden, maar er zijn ook redenen om niet te herpositioneren:

  • Verveling. Als je als merk verveeld wordt van het logo of slogan van je bedrijf, onthoud dan dat de klanten – die het logo veel minder vaak zien – misschien gehecht zijn aan het logo en/of de slogan.
  • Om een crisis te verdoezelen. Of je nu werkt aan het weren van slechte publiciteit of hardnekkige interne problemen; je merk rebranden is niet de juiste optie. De meeste werknemers en klanten hebben snel door dat de rebranding een dekmantel is.
  • Impact en ego. Voor nieuwe managers lijkt rebranding misschien de meest efficiënte manier om een stempel te drukken. Maar de meeste managers voeren niet de institutionele verandering dat het rechtvaardig maakt om te rebranden.
  • Aandacht willen trekken. Misschien lopen de inspanningen voor merkbekendheid niet zoals verwacht of valt de verkoop tegen. Dan alsnog is rebranding niet de juiste zet. In het beste geval krijg je wat aandacht op korte termijn, zonder de problemen op te lossen binnen je bedrijf. In het slechtste geval wordt er naamsbekendheid verloren en lopen alle marketinginspanningen terug.

Als het merk vastbesloten is om te gaan rebranden, is het belangrijk de juiste vorm van rebranding te kiezen voor het merk; een gedeeltelijke rebranding of een totale rebranding.

Gedeeltelijke rebranding wordt vaak gekozen als je iets wil toevoegen aan je bestaande merk, zonder het compleet te veranderen. Een opfrissing van het logo en imago zijn nodig bij veroudering van het merk of als de bedrijfsdoelstellingen zijn veranderd.

Hieronder bijvoorbeeld de veranderingen van het logo van Coca-Cola door de jaren heen:

Totale rebranding wordt vaak gekozen als het bedrijf grote veranderingen ondergaat zoals fusies, een nieuw leiderschap of een totale nieuwe identiteit willen uitstralen. Niet alleen de identiteit van het merk wordt veranderd, ook de missie, visie en waarden worden aangepast. 

Bijvoorbeeld het merk Tupperware. Zij verkopen keuken- en huishoudelijke producten en zijn vooral bekend van hun plastic opbergbakjes. Zij worden vaak geassocieerd met stoffige moeders in de jaren 70. In plaats van dat te ontkennen, omarmde ze dit imago en gaven de kracht aan de vrouwen die wereldwijd hun bakjes verkochten. Ze kozen de slogan ‘confidence becomes you’ en paste hun uiterlijk aan tot een moderne, kleurrijke layout die er clean uitziet.

Nu je weet wat rebranding is, wanneer het ingezet kan worden, welke vormen er bestaan en wat de geslaagde vormen van rebranding zijn, is het belangrijk om hierna de juiste stappen te nemen en je bedrijf daadwerkelijk te rebranden. Maar hoe doe je dat?

Stap 1: Herdefinieer je doelgroep en markt

Stap 2: Heroverweeg de missie, waarden en visie van je bedrijf

Stap 3: Heroverweeg je bedrijfsnaam

Stap 4: Herzie je merkslogan

Stap 5: Herstel je merkidentiteit

Of je merk nou een opfrisbeurt of een totale make-over nodig heeft, rebranding is essentieel. Doelen bereiken zoals nieuwe klanten werven of je merkbekendheid verbeteren is met rebranding goed haalbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *