Niet alleen Kylie Jenner doet aan personal branding

Waarschijnlijk weet je inmiddels wel dat alle beroemdheden en grote bedrijven aan personal branding doen. Neem bijvoorbeeld Kylie Jenner, de jongste miljardair ter wereld is het beste voorbeeld van hoe je verschillende media inzet om een merk groter te maken. Ze is persoonlijk in haar aanpak en geeft dus een persoonlijke tint aan haar merk. Blijkbaar is er zelfs al een merkstrategie vernoemd naar haar: ‘The Kylie Jenner Brand Strategy’. Dan weet je in ieder geval dat je op het gebied van branding doen bezig bent geweest. Tegenwoordig zijn het gelukkig niet alleen maar beroemdheden en grote multinationals die zich bezighouden met personal branding. Je denkt waarschijnlijk wat heb ik eraan om aan personal branding te beginnen als je één van velen bent. Nou heel erg veel! Bij personal branding ben jij zelf je eigen merk. Vanuit dit oogpunt kijk je juist naar jezelf. Je wilt waarschijnlijk bepaalde doelen bereiken dan is het ook belangrijk jezelf te onderscheiden van anderen die ook achter deze doelen aan zitten. Het is belangrijk dat je als professional wel de drijfveer hebt om constant bezig te zijn met jouw persoonlijke ontwikkeling. Je wilt namelijk dat jouw ambities en je werk zo goed en positief mogelijk naar buiten komt. Alleen als jij je onderscheidt van anderen ga je opvallen.

Voordelen personal branding

Personal branding heeft een aantal voordelen. Ten eerste ondersteunt personal branding je professionele ontwikkeling. Je weet namelijk hoe je jezelf op moet stellen. Een personal brand brengt naar buiten wie je bent, wat je doet en wat je voor anderen kan betekenen. Met een sterke personal branding kan je jezelf onderscheiden in de markt en kan je de concurrentie wegspelen. Het is belangrijk dat je jezelf goed, jong, professioneel en aanwezig profileert. Voor klanten is het een stuk gemakkelijker om zich te identificeren met een persoon dan met een bedrijf. Na de eerste ontmoeting met je (potentiele) klanten is het allerbelangrijkste dat jouw klanten je gaan vertrouwen. Je moet ze het gevoel geven dat ze bij jou op de juiste plek zijn.

Personal branding is eigenlijk een onderdeel van marketing maar dan véél persoonlijker. Als je zzp’er bent en heb je een goede persoonlijke branding dan heb je eigenlijk niet eens een merknaam nodig (lees mijn vorige artikel: ‘Jouw merknaam is het visitekaartje’). Om maar weer even terug te komen op Kylie Jenner (nu is zij wel een extreem voorbeeld maar) ook haar make-uplijn heeft als merknaam haar eigen naam. Doordat haar personal branding al zo goed was, kon zij het beste haar eigen naam aan die van haar make-up merk koppelen. Zo kunnen haar klanten het merk het makkelijkst herkennen en vertrouwen. Ten slotte neem je jouw merknaam altijd met je mee, ook als je van bedrijf of instelling veranderd.

Een personal brand als onderdeel van jouw bedrijf

Het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat het bij personal branding een aardige tijd duurt om een goede reputatie op te bouwen en als je in een negatief daglicht komt is het erg moeilijk om hier weer uit te komen. Als je personal brands hebt toegevoegd aan je organisatie wees dan alert dat een personal brand je bedrijf zomaar zou kunnen verlaten. Dit laat jou met lege handen achter. Neem hierbij als voorbeeld RUMAG. Zij werken veel met personal brands. Roxanne Kwant was ooit onderdeel van dit bedrijf. Haar personal brand bleef groeien en heeft uiteindelijk het bedrijf RUMAG verlaten en is haar eigen brand door gaan zetten. Dit is een hele goede zet voor haar geweest. Zij heeft haar bereik alleen maar uit kunnen breiden door het zetje van RUMAG. Voor RUMAG is dit een groot verlies geweest omdat zij een groeiende uitgesproken persoonlijkheid hebben moeten laten gaan. Zo zie je maar, zelfs de wereld van personal branding heeft niet alleen maar voordelen.

Wees uniek en onderscheid je van anderen

Je personal brand draag je overal mee. Hoe meer je hier mee aan de slag gaat hoe beter deze wordt en hoe meer klanten bij jou terecht zullen komen. Je wilt niet alleen dat mensen je zien, maar je wilt vooral dat ze je vertrouwen en onthouden. Wat is jouw unieke plan? Hoe ziet jouw merk eruit en waar laat je jezelf zien? Iemand die uniek is en zich onderscheid van de rest wordt echt beter onthouden dan iemand die de stroom volgt. Ben je zelf bezig met je eigen brand, wees dan gemotiveerd genoeg om jouw professionaliteit te tonen aan de wereld en hier het beste uit te halen. Beschik je nou niet over een eigen personal brand, wees dan niet bang om persoonlijkheden in te zetten om jouw merk groter te maken. Blijf aan jezelf werken, ook aan de ontwikkelpunten. Meer weten over personal branding of branding in het algemeen, lees meer van mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *