Met deze tips kan jouw merk zich profileren op TikTok

De app TikTok betrad de social mediawereld op het perfecte moment. De app explodeerde in populariteit onder jongeren en werd over de hele wereld bekend. Om deze nieuwe groep potentiële klanten te bereiken, zijn grote bedrijven en mediakanalen op de TikTok-trein gesprongen en hebben ze zich bij de app aangesloten om hun zichtbaarheid onder de jongere gebruikers te verbeteren. Nu merken de app TikTok in hun sociale strategie beginnen op te nemen geef ik een aantal essentiële tips.

Maak gebruik van algoritme

De sleutel tot succes op elk platform is uit te zoeken hoe je berichten door zoveel mogelijk ogen gezien kunnen worden. TikTok-experts weten dat een video aan een klein nichepubliek wordt getoond nadat een maker hem heeft gepost. TikTok evalueert vervolgens hoe die kleine groep heeft gereageerd, inclusief hoeveel mensen de video helemaal hebben bekeken, hoeveel mensen de video leuk vonden, hoeveel mensen de video hebben gedeeld. Als de video het goed doet in deze kleine markt, breidt TikTok langzaam het publiek uit die de video te zien krijgt. Dit proces herhaalt zich, waarbij de video steeds meer mensen bereikt, zolang hij blijft presteren.

Logo van TikTok

Denk er niet te veel over na

In tegenstelling tot andere social media-kanalen, zoals Instagram, gaat het bij de TikTok-inhoud niet om een perfect bericht. Authenticiteit op sociale media is steeds belangrijker geworden, en de inhoud die het goed doet is niet super bewerkt en gepolijst. Het is eerder oprecht en organisch.

Creëer een gemeenschap

Merken zijn niet alleen op zoek naar views en likes, het doel van een merk op TikTok moet zijn om de kijker hun product te laten kopen. Om dit te bereiken, is het van groot belang om een gemeenschap van volgers en fans op te bouwen die verder gaan dan alleen het bekijken van inhoud maar deze ook deze van commentaar voorzien en delen. Een betrokken gemeenschap zorgt voor geloofwaardigheid bij derden en vergroot het aantal kijkers van je content. Dit stimuleer je door te reageren met het maken van een video. Door een videorespons te maken, kun je als merk passie en zorg aan je fans laten zien, wat geloofwaardigheid en gemeenschap opbouwt, en tegelijkertijd informatie aan potentiële klanten geeft.

Het creëren van een gemeenschap is niet eenvoudig, maar door in te haken op de gemeenschappen die al op andere platforms zijn opgebouwd – bijvoorbeeld door cross-posting van TikTok-video’s op Instagram als een Reel kan dit worden bereikt.

Zichtbaarheid verbeteren

Live gaan op TikTok is een onderschatte tool die veel gebruikers niet gebruiken. Net als op andere sociale platforms, kan live gaan een aanzienlijke impact hebben op je zichtbaarheid. Recente video’s direct na livegang worden aan meer mensen getoond, wat zorgt voor extra zichtbaarheid. 

Een andere nuttige tool waar merken hun voordeel mee kunnen doen, zijn bijschriften. Het is een eenvoudige tool, maar maakt het verschil voor een platform gebaseerd op video en geluiden wanneer gebruikers kijken met hun volume uit. Bijschriften garanderen dat uw content volledig zichtbaar is, zelfs als de gebruiker het geluid niet aan heeft.

Hashtags zijn essentieel

TikTok is uniek omdat, in tegenstelling tot de meeste platforms, de “Voor jou”-pagina de meest gebruikte feed is. TikTok is een plek waar kijkers content te zien krijgen op basis van andere video’s die ze leuk hebben gevonden. Om ervoor te zorgen dat de video’s van uw merk worden weergegeven in de feeds van gebruikers, is het gebruik van hashtags van cruciaal belang, zodat de app uw video op de juiste manier kan voorstellen aan gebruikers. Een merk zou één tot twee trending hashtags moeten gebruiken en twee tot drie hashtags in uw niche. 

TikTok maken

Speel snel in op trends

De populariteit van TikTok is de steeds veranderende trends en de snelle wereld van de sociale media. Merken die succes hebben, nemen zichzelf niet al te serieus en springen snel in op die trends. Een wendbare strategie is belangrijk: tegen de tijd dat het lange, proces van conceptualiseren, plannen, filmen, bewerken, goedkeuren en posten dat veel bedrijven gebruiken, klaar is, is de trend voorbij.

Voor de beste resultaten stel ik voor om een klein creatief team de volledige controle te geven over een TikTok-programma, waar ze de flexibiliteit hebben om snel te posten, wat de kans vergroot dat een video viraal wordt.

Merken op TikTok

TikTok heeft een aanzienlijk bereik en de kracht om met consumenten in contact te komen, maar is in het bijzonder geschikt voor merken met de nadruk op authentieke content. Veel merken die succesvol zijn op TikTok hebben een unieke visie om content te creëren.

TikTok is niet voor elk merk weggelegd, maar als je bovenstaande tips gebruikt kan dit een succes voor je merk opleveren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *