Ontdek de zes beste groeikansen van AI

Zweet, stress, slapeloze nachten! Als je jouw bedrijf staande wilt houden tussen alle concurrentie en technologische veranderingen, is het soms moeilijk om nieuwe innovaties te vinden. Stop met breinbruisen en verdiep je in AI, AI brengt je verder en ik zal jouw uitleggen waarom.

Om te beginnen met: ‘Wat is Aritificial Intelligence (AI)?’

AI kun je zien als een computer die data ontvangt, verwerkt en erop reageert. AI-systemen zijn in staat om hun gedrag grotendeels aan te passen. Dit doen ze door zelfstandig te werken en het effect van hun vorige acties te analyseren. In de kern gaat het om het nabootsen van menselijke intelligentie door machines die leren.

Ja, ik weet hoe moeilijk het is. Veel bedrijven zijn vaak bang dat het te ingewikkeld of te technisch voor hen is. Maar je hoeft niet alles te begrijpen. Om een auto te besturen, hoef je ook niet te weten hoe je zelf de motor in elkaar zet. Het gaat er vooral om dat je weet hoe AI jouw bedrijf helpt, niet hoe het werkt. Als je inziet wat jouw kansen zijn, loop je straks voorop de concurrentie. Dus veeg het zweet van je voorhoofd en gooi je stressbal uit het raam. Want de volgende 6 kenmerken tonen het belang van AI aan.

AI brengt data van vroeger tot leven.

Door de jaren heen hebben we een enorme hoeveelheid data verzameld. Dit wordt door AI bij elkaar gebracht, waardoor onze inzichten scherper wordt. Dit is onder andere een reden waarom het bedrijfsleven de betrouwbare AI-gids nodig heeft in het enorme bos van gegevens.

AI haalt het meeste uit data.

De belangrijkste vernieuwingen die AI teweegbrengt, vind je in interactiviteit en automatisering. De antwoorden die mensen zoeken, staan in de verzamelde data. Je hoeft alleen AI toe te passen om ze te kunnen vinden. Door de twee neutrale netwerken van AI worden gegevens dieper en sneller geanalyseerd, veel sneller dan het menselijk brein. Alleen door volledige datasets te verzamelen en alle patronen erin bloot te leggen, bouw je aan een betrouwbare basis voor nieuwe modellen. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat je jouw salesteam én je klant op het juiste moment van de juiste informatie voorziet.

AI verbetert het Customer Relationship Management (CRM).

Bij customer engagement draait het altijd om hetzelfde basisconcept: klanten de juiste informatie geven, zonder dat ze daar te veel moeite voor hoeven te doen. Zo zorg je voor een betere customer journey. AI helpt die informatie te vinden, te verbinden en gericht in te zetten. In plaats van dat de mens alle gegevens voortdurend moet updaten, werkt AI alles automatisch bij. Gebruikers verwachten dat al hun systemen werken en dat ze snel antwoord krijgen op vragen. Voor een onderneming kan de gebruikerservaring het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Denk bijvoorbeeld aan de ‘discover weekly’ van Spotify. Een AI-tool analyseert het luistergedrag en creëert elke week een lijst met nieuwe aanbevolen nummers. Hoe meer je luistert en hoe actiever je bent, hoe beter de AI-tool wordt in het vinden van de geschikte muziek die precies bij jou past. Hoe mooi is het als klanten aanbiedingen of nieuws krijgen waar ze echt wat aan hebben?

AI heeft een positieve invloed op zoekresultaten.

Zoekmachines zijn belangrijk in de marketing wereld. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw website bezoeken en dat jouw website bovenaan de zoekresultaten staat. Hier kan AI voor zorgen. In plaats van alleen gebruik te maken van de google algoritmes, zorgt AI ervoor dat niet alleen woorden, maar ook zinnen worden geïnterpreteerd in de zoekfunctie. Hierdoor kan Google inschatten welke sitebezoekers een grotere kans op converteren hebben.

AI creëert financiële voordeel.

Veel van de functies en mogelijkheden die AI biedt, helpen kosten te verlagen en risico’s te beperken. Het internationaal onderzoek in opdracht van Oracle, duidt dat bijna driekwart van de bedrijven die AI inzetten beter inzicht hebben gekregen in algehele bedrijfsprestaties. Doordat analyses sneller kunnen worden gemaakt met AI, worden financiële fouten verminderd en is de productiviteit gestegen. Dit alles zorgt voor financiële voordeel binnen een bedrijf. Het interessante is dat de economie een grote invloed heeft op AI. Het CBS heeft berekend dat de BBP een stijging heeft van 2%. Dit is dus een stijging in de toegevoegde waarde van goederen en diensten. Hierdoor kan de consument meer uitgeven aan extra producten/technologie en dit geeft weer een financieel voordeel aan AI.

AI zorgt voor concurrentievoordeel.

Zoals hierboven beschreven levert AI veel voordelen op. Al deze punten over AI levert concurrentievoordeel op. Steeds meer ondernemingen realiseren zich dat concurrentievoordeel kan worden behaald door AI-inzichten toe te passen op bedrijfsdoelstellingen. Zo kunnen bedrijven sneller, betere beslissingen nemen dankzij de AI verkregen aanbevelingen. Verder is uit het internationaal onderzoek in opdracht van Oracle gebleken, dat bedrijven die gebruik maken van AI meer kans hebben beter te presteren dan concurrenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *