Meer conversie met een fysieke winkel achter de hand!

Fysieke winkels hebben al tijden te maken met dalende bezoekersaantallen. Mensen hebben genoeg redenen om minder vaak de winkelstraat te bezoeken. Ze gaan shoppen vanaf de bank, hebben weinig geld te besteden, maar ook het kale winkelcentrum met lege panden is niet erg motiverend. Ga maar eens bij jezelf na: die ene trui is kapot, verzamel je je moed bijeen om naar de winkelstraat van Amsterdam te gaan of pak je je telefoon erbij om een nieuwe te bestellen? Grote kans dat veel van jullie voor het tweede kiezen. Het is als startende ondernemer dan ook de vraag of het voor jouw merk nuttig is om een fysieke winkel te openen. En wanneer je er toch voor kiest om deze stap te zetten, is het van belang om goed na te denken over hoe je de conversie in deze winkel verhoogt. Want omdat je al minder bezoekers hebt in je winkel, is het des te belangrijker om van zoveel mogelijk kijkers, kopers te maken.

Liever online? 

De bezoeken aan fysieke winkels blijven dalen. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN Amro, afgenomen onder 1881 consumenten. Een derde van deze consumenten, ook wel 32%, geeft aan veel minder fysieke winkels te bezoeken. Ook het aantal consumenten dat liever een fysieke winkel bezoekt dan een online winkel neemt af. Dit is teruggedrongen van 74% naar 63%. Harde cijfers dus die laten zien dat het fysieke winkelbezoek steeds minder in de smaak valt. Dit is een belangrijke reden waarom jij jezelf als startende ondernemer moet afvragen of het voor jouw merk nodig is om aan een fysieke winkel te beginnen.

Of toch fysiek gecombineerd met online?

Ondanks dat het percentage is teruggedrongen, geeft evengoed 63% van de consumenten hun voorkeur aan fysieke winkels. Hier hebben zij duidelijke motivaties voor. De belangrijkste motivatie is advies krijgen, maar liefst 78% van de consumenten heeft dit als motivatie. Verder volgen: het product ervaren (70%), plezier tijdens het winkelen (68%), lokaal aanwezige voorraad (70%) en snel in bezit zijn van producten (62%). Deze percentages blijken uit onderzoek van adformate (2015). De motivaties van deze consumenten om fysieke winkels te bezoeken zullen overlappen met de motivaties die jij als beginnende ondernemer hebt om een fysieke winkel te starten. Zo is het voor jouw merk dan ook gunstig dat de consumenten eerder geneigd zijn om producten te kopen wanneer zij dit fysiek ervaren. Daarnaast kan de consument die een artikel komt ophalen of wilt ruilen weer verleid worden om extra producten te kopen. Ook de persoonlijke service zal bijdragen aan dit proces. Via de fysieke winkel kan je een merkbeleving creëren, dit is belangrijk om voorsprong op je concurrenten te behouden. Overigens kan door het gebruiken van fysieke winkelketens als distributieketens veel tijd en geld bespaard worden. Als laatste zijn fysieke winkels een belangrijke factor in het stimuleren van verkeer naar de webshop.

Het is dus eigenlijk van belang om een fysieke winkel te hebben om de verkoop te stimuleren. Het beste resultaat wordt behaald bij het combineren van een online webshop met een fysieke winkel. 

Conversieoptimalisatie in de winkel

Het is nu dus duidelijk dat naast een online webshop, een fysieke winkel ook van belang is. Maar hoe verhoog je dan de conversie in je winkel? Hiervoor moet je natuurlijk inspelen op de motivaties die de consumenten hebben om naar de fysieke winkel te komen. Deze zijn in te delen in drie pijlers. Allereerst de experience: het passen, aanraken, testen en proberen van producten. Maar ook verrast worden door het ontdekken van nieuwe producten en het entertaint worden in de winkel. De ultieme tip hiervoor is het begroeten van al, maar dan ook echt al je bezoekers. Een ‘hallo’ of een ‘welkom’ is een kleine moeite, maar heeft een heel groot effect. Hierdoor voelen de bezoekers zich op hun gemak, blijven langer in de winkel en gaan sneller in gesprek met een medewerker, wat resulteert in meer aankopen. Hierna volgt de pijler expertise: het krijgen van advies om de juiste keuze te maken. De tip die hierbij hoort is dus ook het benaderen van, wederom al, je bezoekers. Geef het passende advies. De derde pijler is efficiency: consumenten gaan vooral naar fysieke winkels om snel en gemakkelijk producten te kopen. Maak het ze dus ook zo makkelijk mogelijk, aldus Terra (2018). Nog een laatste tip: presenteer de juiste artikelen op de juiste plekken. Gebruik strategische plekken voor interessante koopjes. 

Dus: is een fysieke winkel gunstig voor jouw merk? Waarschijnlijk wel. De meeste omzet behaal je uit het combineren van een fysieke winkel met een online winkel. Ondanks de harde cijfers die wijzen op het afnemen van de interesse in fysieke winkels, is er evengoed nog een percentage dat hier wel de voorkeur aan geeft. Jouw fysieke winkel is dé manier om verkoop nog meer te stimuleren. De meeste conversie kan behaald worden door te investeren in de motivaties van consumenten. Maak het ze zo makkelijk mogelijk en geef passend advies. Maak de klant jouw vriend en behaal zo conversieoptimalisatie. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *