Luxury Branding: dé manier om exclusiviteit te creëren

De wereld van luxe valt niet te vergelijken met de normale markt. Er is geen sprake meer van toegankelijkheid of betaalbaarheid van goederen of diensten. Nee, bij luxe heb je te maken met extravagantie, exclusiviteit en grootsheid. Neem als voorbeeld de 15 meest populaire luxemerken van 2021. Exclusiviteit is misschien wel de belangrijkste factor in een luxemerk. Maar hoe stem je je branding daar op af?

Wat is luxury branding?

Luxury branding is het promoten en verkopen van high-end luxegoederen. Denk bijvoorbeeld aan designerkleding, dure accessoires en luxe bagage. Het betreffen items die niet noodzakelijk zijn maar die het leven van de koper mooier maakt. Vaak zijn dit soort items duur, maar duur staat niet altijd gelijk aan luxe. Doordat luxegoederen een gevoel van status met zich meebrengen, kun je deze niet promoten als alledaagse producten op de normale consumentenmarkt. Daarnaast is kwaliteit ook van uiterst belang. Niet alleen in het product zelf, maar de gehele ervaring erom heen.

Maak je doelgroep concreet

De eerste stap voor een goede luxury branding voor je bedrijf is om je doelgroep te kennen en deze concreet te maken. Niet iedereen kan een horloge van €10.000,- betalen, en dus gebruik je geen traditionele marketingstrategie om dit soort horloge te verkopen. Je ideale klant zal namelijk niet zo’n grote groep zijn. Verdiep je dus in het leven van je ideale klant en creëer een persona. Bij luxury branding is persoonlijke aandacht voor iedere klant van enorm belang. De exclusiviteit van luxe staat gelijk aan je speciaal voelen. Laat je klant dus in iedere fase van de customer journey speciaal voelen door jouw unieke manier van persoonlijke aandacht. Denk bijvoorbeeld aan een glas champagne bij binnenkomst in de winkel, of in het geval van het horloge, een gratis premium doosje van een speciale stof waarin de horloge in opgeborgen kan worden.

Storytelling

Een merk die luxegoederen verkoopt kan tegenwoordig niet meer enkel luxe verkopen. Je moet ergens voor staan. Wat is je boodschap? Welk gevoel met je klant ervaren als ze gebruik maken van jouw product of zelf al wanneer ze aan je denken? Door middel van storytelling bindt je je doelgroep met jouw merk. Echter is het in het geval van een luxemerk van belang om niet alles zomaar weg te geven. Reclames op TV of op social media zijn voor de standaard bedrijven. Vaak is de mysterie rondom een luxemerk wat het zo fascinerend maakt. Het is dus belangrijk om de balans hierin te vinden. Neem Louis Vuitton als voorbeeld. Zij maken nergens reclame maar zijn wereldwijd bekend als luxemerk. Hoe komt dat? Alle producten van Louis Vuitton worden met de hand gemaakt en nemen uren in beslag. Dit indrukwekkende feit zorgt voor veel mond-op-mond reclame. Ook maken zij gebruik van A-list bekendheden. Alle reclame wordt dus voor hun gedaan waardoor de juiste groep mensen naar hun toe komt, in plaats van dat zij de doelgroep achterna moeten zitten en overtuigen.

Ken je waarde

Als luxury brand ken je je waarde en houd je je daaraan vast. Dit betekend dat je je niet aan de standaard regels hoeft te houden. Een uitverkoop is bijvoorbeeld al uit den boze. Niet iedereen hoort namelijk toegang te krijgen tot je merk. Hierdoor zorg je dat jouw items nooit in waarde zullen dalen, maar juist zullen stijgen. Manieren om dit uit te oefenen is door onder andere een wachtlijst te hanteren en door enkel limited edition items te produceren. Hierdoor creëer je een illusie van schaarste waardoor je merk als waardevol wordt beschouwt. Door zelf je waarde te erkennen, zullen anderen dit ook doen.

In een notendop

Zoals je merkt is luxury branding andere koek dan normale branding. Het vergt tijd om de status van een luxury brand te kunnen claimen. Zie hier nogmaals de belangrijkste punten die je in je bedrijf moet implementeren om uit te groeien tot een succesvol luxury brand:

  • Creëer schaarste
  • Leer je ideale klant kennen
  • Lever persoonlijke aandacht
  • Verkoop het verhaal achter je product
  • Behoud de mysterie rondom je merk
  • Maak gebruik van een wachtlijst
  • Produceer enkel limited edition
  • Implementeer kwaliteit op ieder vlak

Dit zijn de belangrijkste aspecten om op te volgen in de reis van luxury branding. Als laatste tip is het goed om te onthouden dat je uniek moet zijn in deze markt. In de consumentenmarkt is niet erg om veel van hetzelfde te hebben maar als luxemerk moet je jezelf duidelijk apart kunnen stellen. Wees niet bang om af te wijken van wat andere luxemerken doen, creëer je eigen weg en maak je eigen regels. De mooiste dingen gebeuren buiten het hokje van middelmatigheid.

Bron: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/marketing-uitgang-technologie-bedrijf-7414223/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *