In 6 stappen de beste socialmediastrategie voor jouw merk!

on

Als starter in dit digitale tijdperk wil je hoogstwaarschijnlijk ‘iets’ met social media doen. Misschien wil je er wel voor zorgen dat al jouw marketingcommunicatie via social media loopt, of ben je van plan je merk te laten groeien aan de hand van socialmediakanalen. Wat jouw redenen ook zijn om social media te gaan gebruiken, het behalen van jouw doelstellingen op social media kun je het beste doen aan de hand van een socialmediastrategie. Het opstellen van een strategie kan misschien eng klinken, daarom lopen wij er samen door heen. Geen reden voor paniek dus! In de volgende stappen laat ik je zien hoe je een socialmediastrategie, ofwel een socialmediaplan, kunt maken. 

Stap 1: doelgroep

Het is belangrijk om te weten op welke doelgroep jij je gaat richten. Ben je een bedrijf begonnen met handige festival gadgets? Grote kans dat jouw doelgroep vooral bestaat uit studenten. Het is vervolgens belangrijk om te kijken op welke socialmediakanalen jouw doelgroep te vinden is. Laten we even bij het voorbeeld van de festival gadgets blijven. Deze doelgroep spendeert veel tijd op social media, ze zijn constant online en hebben accounts op platformen zoals Instagram of Facebook. Het is belangrijk dat jij zichtbaar bent op de kanalen die jou doelgroep gebruikt. 

Stap 2: doel en doelstellingen

Heb je de doelgroep duidelijk voor ogen? Ga dan kijken naar wat je doelen eigenlijk zijn. In het geval van de handige festival gadgets zal conversie een belangrijke doelstelling zijn, maar misschien wil je ook wel een online-community opbouwen met festival liefhebbers. De doelstellingen die je wilt bereiken zorgen ervoor dat je content op social media constant blijft, je hoeft dan niet continu te veranderen van social media insteek en hebt één duidelijk doel voor ogen wat je achterna streeft. 

Stap 3: platformen en kanalen

Je hebt je doelgroep nu bepaald, je hebt één specifiek doel en misschien meerdere doelstellingen. Nu is het tijd om te kijken op welke kanalen jouw bedrijf actief moet zijn om de doelgroep te bereiken en de doelstellingen te behalen. De doelgroep van de handige festival gadgets zit, zoals eerder genoemd, veel op platformen zoals Instagram en Facebook. De aanwezigheid van jouw doelgroep op deze platformen moet je benutten. Maak een merkaccount aan op deze platformen en plaats content die jouw doelgroep aanspreekt. 

Stap 4: content

Je hebt nu een merkaccount op (verschillende) socialmediaplatformen, maar hoe zorg je ervoor dat de doelgroep zich gaat binden aan jouw merk? Hoe krijg je volgers en likes? En misschien wel het allerbelangrijkste: Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat deze binding zich omzet tot conversie? Belangrijk bij het plaatsen van content is de combinatie tussen jouw doelstellingen en de wens van jouw doelgroep. Kun je deze combineren? Dan is de socialmediastrategie volledig geslaagd. Voor het festival gadget bedrijf kun je qua content bijvoorbeeld denken aan: het promoten van een product door een win-actie of het informeren van de doelgroep over festivals die eraan zitten te komen. Deze content is gebaseerd op de doelstellingen van het bedrijf: conversie en het opbouwen van een online-community, maar past ook bij de wensen van de doelgroep: informatie over festivals en producten. 

Voor het bedenken en plaatsen van je content is het handig om te werken met een contentkalender. In een contentkalender houd je bij wat je moet plaatsen, wanneer dit moet gebeuren en op welk kanaal je dit doet. Met een contentkalender kun jij, als startende ondernemer, makkelijk inspelen op actualiteiten. Je kunt hierdoor je socialmediacontent vooruitplannen waardoor je je doelstellingen niet uit het oog verliest. Bedenk bijvoorbeeld alvast een leuke post voor Kerstmis of Valentijnsdag. 

Stap 5: klantbinding

Voor een succesvol socialmediakanaal is het belangrijk dat de doelgroep jouw content niet alleen consumeert, maar dat ze ook bijdragen aan jouw kanaal door middel van likes, comments en shares. Probeer dit op gang te zetten door in gesprek te gaan met jouw volgers. Reageer op reacties, beantwoord vragen, of maak gebruik van de polls op bijvoorbeeld Instagram. Laat aan jouw volgers zien dat ze gezien worden. Als je zorgt voor interactie op jou socialmediakanalen veranderen de volgers van nummertjes tot echte personen en zal de klantbinding blijven groeien. 

Stap 6: meten

Je hebt een doel voor ogen, het zou zonde zijn als je dit doel niet behaalt. Blijf daarom continu kijken naar de resultaten die je op social media behaalt. Bekijk of het aantal volgers blijft stijgen, of er reacties binnenkomen. Kijk ook of jouw socialmediakanalen daadwerkelijk invloed hebben op de verkoop van jouw diensten of producten. Zijn de resultaten goed? Dan werkt jouw socialmediastrategie en bereik je de doelstellingen die je voor ogen had. Zijn de resultaten niet wat je voor ogen had? Doe dan opnieuw onderzoek naar jouw doelgroep en pas je strategie aan. 

Heb je al deze stappen doorlopen? Gefeliciteerd! Jouw bedrijf heeft nu een socialmediastrategie. Succes met het verder opbouwen van jouw online ‘bestaan’, en wie weet ga je wel een keer viral op TikTok, krijg je duizenden volgers op Instagram of zorgt jouw Facebookcampagne voor enorm veel nieuwe klanten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *