Hoe zet je storytelling in op social media? Met deze 5 tips zal jouw doelgroep helemaal vallen voor je merkverhaal!

Verhalen vertellen is iets wat wij allemaal doen en is iets wat ons allen met elkaar verbindt. Vanaf jongs af aan krijgen wij al verhalen te horen, via onze ouders voor het slapen gaan, door het lezen boeken of door het kijken van films. Daarom zijn wij allemaal gevoelig voor verhalen die bij ons binnenkomen en blijven hangen. Tegenwoordig kan een bedrijf dan ook niet meer zonder een sterk verhaal, deze verhalen vormen namelijk de basis van de marketing- en contentstrategieën. Maar wanneer er een sterk verhaal is bedacht, hoe moet deze vertaald worden naar social media?

Een merkverhaal vertalen naar social media is voor veel social media managers nog een lastige klus. Daarom geef ik je in dit artikel vijf tips die je op weg kunnen helpen in de vertaalslag van jouw eigen brand story naar social media. Dus zit klaar en neem rustig de tijd om zoveel mogelijk te leren.

“Marketing is no longer about the stuff you make, but about the stories you tell.”

(Seth Godin.)

Tip 1: Ken je doelgroep

Voordat je verhalen vertelt aan jouw doelgroep op social media, wil je eerst volledig begrijpen wie jouw publiek echt is. De beste manier om hierachter te komen is via het maken van klant persona’s. In een persona maak je een personificatie van een segment van jouw doelgroep, hierdoor krijg je inzicht van wat de doelgroep van je verwacht en wat zij van jou willen zien. Doordat je weet wat de doelgroep van je verwacht kan je met jouw verhalen inspelen op hun behoeften en wensen, zodat de kans groter is dat jouw publiek zich verbonden gaat voelen met jouw merk.

Tip 2: Wat is je doel?

Wat is de reden dat je jouw verhaal deelt aan je doelgroep en wat wil je hiermee bereiken? Naast het vaststellen en verdiepen in jouw doelgroep is het erg belangrijk om jouw doel(en) vast te stellen. Zonder doel zal het lastig zijn om jouw verhaal te onderscheiden van de rest van de posts op social media. Daarom moet jij jezelf afvragen of het verhaal wel betrekking heeft op de doelgroep en in hoeverre dit verhaal voor hen ook relevant is. Als iets geen waarde toevoegt aan het verhaal kan je dit het beste gewoon schrappen.

Tip 3: Maak gebruik van beeld

Wanneer je verhalen vertelt op social media zijn we niet gelimiteerd tot alleen tekst zoals bij meer traditionele media. Op social media is het daarom mogelijk om met meer dan alleen tekst jouw verhaal te vertellen. Het is daarom belangrijk dat je naast tekst ook gebruik maakt van passend en aantrekkelijk beeld. Hierdoor valt de content beter op en voegt dit waarde toe aan jouw verhaal. Een ander belangrijk onderdeel van beeld is jouw huisstijl, de huisstijl geeft namelijk weer waar jouw merk voor staat en is dus een essentieel onderdeel van het vertellen van jouw merkverhaal. Bij het uitvoeren van deze huisstijl is consistentie een must, jouw huisstijl is namelijk het eerste beeld wat mensen van jouw merk hebben. Urban Outfitters is een goed voorbeeld van stijlvol beeldgebruik op social media.

Tip 4: Maak je verhaal pakkend

Social media brengt nog een ander belangrijk punt met zich mee: Mensen blijven scrollen over hun feed totdat zij iets zien wat hun interesseert. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw verhaal direct jouw doelgroep pakt en interesseert. Op social media heb je namelijk geen tijd om te verliezen, dus hoe eerder jij je doelgroep weet te triggeren des te beter dat is. Weet daarom goed wat jouw doelgroep van je wil zien en wat zij van jou verwachten. Als jij dit weet kan jij jouw merkverhaal vertalen naar social media zodat dit de aandacht van jouw publiek direct pakt.

Tip 5: User generated content

Verhalen vertellen is leuker als je dat samen kan doen en vanwege social media is dit een stuk makkelijker dan voorheen. Het betrekken van jouw doelgroep bij de storytelling kan veel goeds doen voor hoe het verhaal overkomt. Ten eerste is het een goede manier om je doelgroep te engagen, aangezien zij hun eigen content gaan maken, dit kan bijvoorbeeld via een hashtag. Ook kan het de geloofwaardigheid van jouw verhaal positief beïnvloeden, omdat het door je eigen publiek wordt verteld. Het is aan jou de taak om jouw doelgroep te motiveren tot het maken van deze content, zodat je samen jouw verhaal aan de wereld kan vertellen.

Een goed voorbeeld is het Amerikaanse luxe horlogemerk Shinola met hun campagne #MyShinola. Klanten kunnen via de hashtag foto’s insturen van hun horloges, wat vervolgens waarde toevoegt aan de brand story van Shinola.

Conclusie

Storytelling is een middel wat veel waarde kan toevoegen aan jouw bedrijf. Verbinding maken met je publiek is enorm belangrijk en storytelling is hierbij een onmisbaar onderdeel. Als het goed is helpen deze vijf tips jou als social media manager op weg in de vertaalslag van jouw merkverhaal naar social media, veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *