Hoe tone of voice jouw conversie verhoogt: het draait niet alleen om wát je zegt, maar hoe!

Wat is het basisingrediënt voor een succesvolle business? Het taalgebruik! De juiste tone of voice gebruiken is cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. Het is de stem van jouw merk en vormt grotendeels het imago van de organisatie. Zo creëer je een kenmerkende identiteit waaraan jouw merk altijd te herkennen is. Wanneer jij klanten telkens op dezelfde wijze aanspreekt ontstaat er sneller een vertrouwde band, wat weer resulteert in een betere merkbeleving. Hierdoor zorg je ervoor dat je een langdurige klantrelatie opbouwt. Klanten zullen eerder terugkeren om gebruik te maken van jouw service. De tone of voice die jij gebruikt is dus cruciaal voor het generen van conversie!

Maar wat is nu precies die tone of voice?

Dit is niet alleen het letterlijke taalgebruik, maar iedere vorm van communicatie naar de klant toe. De schrijfstijl speelt hierbij echter wel de hoofdrol, maar afbeeldingen, call to action knoppen, het gekozen marketingkanaal e.d. mogen hier niet in overgeslagen worden! Het is de totale uitstraling die jouw merk geeft aan het publiek. Dit kan bijvoorbeeld direct of indirect, formeel of informeel, serieus of juist luchtig, complex of toegankelijk zijn en ga zo maar door. Vooral belangrijk is dat het consequent wordt doorgevoerd. Een sterke tone of voice is een mix van wat jij wilt uitstralen en van wat er verwacht wordt! Onderstaande voorbeelden van CoolBlue laten zien wat de impact van een consistente TOV is in de praktijk! “ Alles voor een glimlach”

Ze zijn “spot on ” met hun tone of voice en voelen goed aan waar hun klanten van houden. Wat goed te zien is bij CoolBlue is hoe ze hun motto toepassen op iedere manier van communicatie naar klanten toe. Op ieder marketingkanaal komt dit terug.

Hoe bepaal je de perfecte tone of voice? 

Dit kies je niet alleen aan de hand van de persoonlijke voorkeuren van het achterliggende merk, maar stem je ook af op de doelgroep die jij wilt aanspreken. Deze twee factoren moeten met elkaar in evenwicht zijn. Je wilt immers niet jouw identiteit alleen maar laten leiden door de doelgroep, zo kun je autoriteit verliezen en ongeloofwaardig overkomen. Daartegenover is de TOV bepalend door merkidentiteit ook niet verstandig. Stel je voor dat CoolBlue geen rekening houd met de behoeftes van hun klanten, dan kunnen posts heel anders uitpakken. Saaier of juist té. Voor het vinden van jouw TOV moet je terug te gaan naar de oorsprong: Waar staat jouw merk voor? Wat is de missie en visie? Zet deze om in merkwaarden, bijvoorbeeld door een woordweb en/of persona te schetsen. Hoe tastbaarder deze zijn, hoe beter.

Het formuleren van een TOV a.d.h.v. merkwaarden doe je door ze te associëren met de woorden die hierbij het eerste in je opkomen. Hieronder wat voorbeelden:

  • Professioneel: deskundig, concreet en formeel taalgebruik. Vermijd grapjes, sarcasme en emoji’s. → Gebruik ABN, autoritaire bronnen en vermijd meningen zonder feitelijke argumenten. Vousvoyeren is gepast.
  • Vriendelijk: toegankelijk, makkelijk en informeel taalgebruik. → Maak gebruik van humor, complimenten, makkelijke woorden en schrijf in de jij- vorm. 
  • Uitdagend: speels, onverwachts en persoonlijk taalgebruik. → Schrijf met een knipoog; persoonlijk, maak grapjes maar blijf beleefd. 

Jouw merkpersoonlijkheid vaststellen

Onderstaand Brand Personality Spectrum kan je hierbij helpen:

Zet kruisjes op de horizontale lijnen op de plekken waar jouw organisatie zich ongeveer bevindt. Op deze manier krijg je overzichtelijk in beeld welke persoonlijkheid en dus stem, past bij de organisatie. Het lijkt nogal kort door de bocht, maar deze tool zegt een hoop over welke stijl het beste aansluit! Zit jij bijvoorbeeld voornamelijk in het midden? Dan zal de TOV niet zo uitgesproken zijn. Wanneer een merk zich meer aan de rechterkant bevindt, betekent dit dat ze erg zakelijk, professioneel en serieus zijn. 

Als je dit op een rijtje hebt staan kun je gaan bepalen welke pijler hier de hoofdrol in moet spelen en welke de bijrol. Omdat het consistent gebruikt moet worden, is een TOV guide een handige bijkomstigheid. Hoe uitgebreider je dit uitwerkt, hoe toepasbaarder het wordt binnen jouw bedrijf. Zo kun je eenvoudig in iedere manier van communiceren naar de klanten toe vasthouden aan jouw gedefinieerde stijl. In ieder spectrum pas je dit toe om het beoogde concurrentievoordeel te bemachtigen! Nu zorg je ervoor dat de customer experience menselijk wordt. Het gevoel wat klanten, maar juist ook zakenpartners krijgen bij jouw business is de sleutel naar succes. 

Bedrijfsbreed inzetbaar

We willen graag dat alles klopt met wat we gewend zijn of verwachten en houden niet van discontinuïteit in de communicatie. Iedere bedrijfstak heeft daarom dan ook de taak haar steentje bij te dragen aan het beheersen noch behouden van de beoogde tone of voice. Hier en daar een aanpassing om ervoor te zorgen dat het aansluit bij het betreffende kanaal is natuurlijk logisch, zolang de grote lijnen maar overeenkomen! 

Je hebt nu alle middelen om jouw unieke, pakkende tone of voice te bepalen, dus waar wacht je nog op! Raak de juiste snaar van de beoogde doelgroep. Upgrade de communicatie skills van jouw bedrijf en ervaar het effect hiervan in praktijk. De tone of voice is dé stem van jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *